Succes met zoekmachine-adverteren

De complete gids voor betere ads bij Google, Bing en andere zoekmachines

Datum
29 mei 2019

Adverteren op zoekmachines is de beste manier om direct meer bezoekers naar uw website te trekken. Dat kan snel en simpel, maar om alles uit uw budget te halen, loont het de moeite om u te verdiepen in de onderliggende systemen en de beste werkwijze. Hier helpt DTG u bij. In deze long read duiken we de diepte in over adverteren op zoekmachines. We nemen u mee langs de basis, richting de do’s en don’ts, dalen af langs de sleutels tot succes en kijken samen uit over het dieper gelegen, technische landschap van het zoekmachine-adverteren.

Hoe zet u een campagne op die uw dienst of product perfect aan de man brengt? Hoe verhouden de verschillende zoekmachines zich tot elkaar? Wat betekenen al die zoekmachine-adverteren-termen eigenlijk? In dit artikel komt het allemaal aan bod. En heeft u een specifieke vraag waar u snel een antwoord op wilt? Dan klikt u op de naam van een paragraaf in de inhoud, en nemen we u er direct naartoe.

Inhoud

De basis: wat is zoekmachine-adverteren eigenlijk?
De opkomst van zoekmachine-adverteren
Zoekmachines die SEA aanbieden
3 soorten zoekmachine-advertenties
Zoekwoord-advertenties
Display-advertenties
Shopping ads en video ads
De 5 voordelen van zoekmachine-adverteren
1. Relevante bezoekers
2. Flexibel budget
3. Garantie van bezoek (no cure, no pay)
4. Meer inzicht met slimme metingen
5. Remarketing
Zoekmachine-adverteren ontwikkelt lekker door

 

 

De basis: wat is zoekmachine-adverteren eigenlijk?
Zoekmachine-adverteren of Search Engine Advertising (SEA) is in wezen niets anders dan het plaatsen van betaalde advertenties op internetlocaties waar mensen zoektermen invullen; vooral zoekmachines. Advertenties worden gepresenteerd op basis van de ingevulde zoekterm. Bij SEA betaalt u als er op uw advertentie wordt geklikt. Consumenten worden als het ware in uw online winkel neergezet. Het is dan verder aan de winkel zelf, uw site, om ze te tot aankoop overtuigen.

De opkomst van zoekmachine-adverteren
De eerste geregistreerde internetadvertentie werd geplaatst op 27 oktober 1994, en wel door wired.com. Op dat moment bestonden online alleen display-advertenties: banners die betaald werden per vertoning. In die tijd waren er nog twijfels over de haalbaarheid en de wetmatigheid van online adverteren. Maar de ontwikkelingen gingen snel. GoTo.com produceerde in ’98 de eerste zoekmachine-advertentie per opbod. Google begon hier in 2002 mee. Met de groei van de zoekmachine, werd Google marktleider in zoekmachine-advertenties. Vooral het betaal-per-klikmodel is tegenwoordig succesvol.

Zoekmachines die SEA aanbieden
Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo en andere zoekmachines bieden elk advertentiemogelijkheden. De kern is daarbij steeds hetzelfde: zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Waar Google met 95% van de Nederlandse zoekopdrachten de grootste zoekmachine is en daarmee de meeste bezoekers verzorgt, zijn andere zoekmachines voordeliger omdat er minder concurrentie is op de klikprijs. Bing is iets strenger dan Google in de algoritmes, waardoor het soms onterecht advertenties afkeurt, bijvoorbeeld op medische gronden. DuckDuckGo slaat geen cookies op, en biedt daardoor geen remarketing[#]. Dit maakt adverteren op deze zoekmachine iets minder effectief, maar wel privacy-vriendelijker voor uw klanten. Verder zijn de verschillende zoekmachines vergelijkbaar in de manier waarop ze werken. In dit artikel richten we ons daarom grotendeels op Google, als representatief voorbeeld.

3 soorten zoekmachine-advertenties
Als we het hebben over zoekmachine-adverteren, dan praten we meestal over zoekwoord-advertenties. Dit is waar we bij DTG het beste in zijn. Maar er zijn meer manieren om te adverteren via zoekmachines. Voor de volledigheid lopen we ze even langs.

1. Zoekwoord-advertenties
Bij de zoekwoord-advertentie kiest de adverteerder een reeks zoekwoorden die past bij de te promoten dienst of het product dat hij of zij beter aan de man wil brengen. Hier worden pakkende, overtuigende en vooral korte advertentieteksten aan gekoppeld. Vult een consument deze zoektermen in op de zoekmachine, dan verschijnt de advertentie als een zoekresultaat boven de organische zoekresultaten. Zolang er geen concurrentie is, tenminste. Is die er wel, dan ligt de zaak ingewikkelder. Daar komen we op terug in het technische gedeelte van dit artikel. [#Uw zoekmachine-advertenties optimaliseren] Zoekwoord-advertenties worden per klik betaald. 

2. Display-advertenties
Dit soort advertentie is een vertoning van een visuele advertentie op een website. Het kan gaan over tekst of een zelfontworpen banner. Wie display-advertenties vergelijkt met zoekwoord-advertenties, zal concluderen dat display-advertenties iets meer weg hebben van het klassieke advertentiemodel van de poster op een zuil, of een advertentie in de krant. Het accent ligt hier op het scheppen van merkbewustzijn op basis van een terugkerende visuele herinnering aan het merk. Display-advertenties worden eenmalig gemaakt en voor een bepaalde periode geplaatst op advertentielocaties van websites. Facebook, bijvoorbeeld, maar ook blogs en online kranten. Dit gebeurt geautomatiseerd, op basis van het onderwerp van de pagina. Bij display-advertenties betaalt u per duizend vertoningen een cost-per-mille (CPM), plus een klein bedrag per klik.

3. Shopping ads en video ads
Zoekwoord- en display-adverteren zijn de 2 bekendste online adverteermogelijkheden, maar er zijn er meer. DTG houdt zich met deze ads niet bezig, maar we willen ze toch even noemen. Deze 2 methodes worden vooral aangeraden voor grotere bedrijven. Shopping ads, om te beginnen, bieden u als verkoper de mogelijkheid om producten weer te geven op banners van hetzelfde type websites als bij display-advertenties plus rondom de zoekresultaten van zoekmachines zelf. U maakt dan een advertentie van uw product met foto en belangrijke informatie. Betaling gaat net als bij zoekwoord-adverteren per klik. Video ads wekken uw dienst of bedrijf met bewegend beeld nog meer tot leven. Deze worden onder andere vertoond op YouTube en andere websites. Als adverteerder heeft u in dit geval veel keuze, bijvoorbeeld in het formaat van uw video. 

Terug naar boven


De 5 voordelen van zoekmachine-adverteren

Leuk allemaal, die ads, maar we horen u denken: “wat zit er voor mij in?”. Een belangrijke vraag. Het gaat immers om een investering. De beste manier om zoekmachine-advertenties te beschouwen, is als een online variant van de klassieke advertentie in de krant of poster in een winkelstraat. In eerste instantie draait het om naamsbekendheid, en meteen daarna volgt het doel van het genereren van omzet. We brengen allemaal steeds meer tijd door op internet, en het wordt voor adverteerders steeds belangrijker om hier zichtbaar te zijn. Dit geldt zowel voor display-adverteren als voor zoekwoord-adverteren.

Hoe verder uw doelgroep zit in het aankoopproces, hoe meer overtuigen en over de streep trekken bij zoekmachine-advertenties een rol gaan spelen. U overtuigt met goede producten en klantvriendelijke service. Zoekmachine-adverteren speelt hier een ondersteunende rol in. Als u het goed opzet, komt de kracht van zoekmachine-adverteren juist in die fase naar boven.

1. Relevante bezoekers
Het meest genoemde voordeel van SEA is de gerichtheid van de advertenties. Zoekmachine-advertenties worden niet zomaar getoond, maar alleen als bepaalde zoekwoorden in de zoekmachine worden ingevuld. De bedoeling is dus dat mensen al geïnteresseerd zijn in uw dienst of product als ze uw advertentie te zien krijgen. Dat is een enorm voordeel, want de kans dat ze uw aanbod afnemen stijgt hiermee aanzienlijk. 

2. Flexibel budget
Bij zoekmachine-adverteren zijn de kosten die u maakt flexibel. U bepaalt zelf welk bedrag u per maand, of zelfs per dag uitgeeft. Gebruikt u slimme strategieën dan beperkt u de kosten per klik. Dat doet u door op zoek te gaan naar de niche die het beste bij u past. Hoe specifieker u uw zoekwoord-advertenties maakt, hoe meer u zich onderscheidt, en hoe minder concurrentie u tegenkomt. Dit werkt niet bij display-advertenties. Die zijn namelijk niet gelinkt aan een specifiek zoekwoord. Daar geldt: hoe meer u biedt, hoe hoger de prioriteit voor vertoning van uw advertentie. Wilt u echt iets uit uw advertentiecampagne halen? Reken dan op een instapbudget van minimaal € 1000,- per half jaar.

3. Garantie van bezoek (no cure, no pay)
Gebruikt u het cost-per-click-model, dan betaalt u alleen wanneer een consument via deze ad op uw website belandt. Dat is een voordeel dat je in de offline wereld niet ziet. De prijzen per klik variëren per branche, locatie en dienst of product. De kosten werken per opbod. Hoe groter de concurrentie, hoe hoger de prijs ligt. Al met al biedt online adverteren, vergeleken bij offline, goede kansen om tegen een scherp tarief gericht een klantenbase op te bouwen. En gaat het u puur om naamsbekendheid en groei van uw merk? Dan kiest u voor cost-per-mille[#woordenlijst] en betaalt u alleen voor vertoningen van uw display-advertenties.

4. Meer inzicht met slimme metingen
Waar de nerds van smullen bij het zoekmachine-adverteren, is dat ze kunnen meten wat er met en rondom advertenties gebeurt. U kunt precies nagaan hoeveel mensen er op uw advertentie klikken en hoe ze zich vervolgens op uw site gedragen. Blijven ze lang op een bepaalde pagina? Klikken ze snel door naar contact? Bezoeken ze uw site maar heel kort? Doen ze een online aankoop? Dit soort gegevens bieden belangrijke inzichten in uw advertenties, in het functioneren van uw website en zelfs in uw diensten en producten. Deze informatie gebruikt u om uw dienstverlening en online uitingen aan te scherpen. [#Conversies optimaliseren met analytics] En verbetert de situatie, dan ziet u dat direct terug in de resultaten.

5. Remarketing
Heeft u dat zelf wel eens, dat u op een bepaalde tandenborstel heeft gezocht via Google of Bing, en dat u 10 minuten later op Facebook een advertentie ziet voor datzelfde product? Dan heeft u te maken met remarketing. Dit is een bijzonder effectieve marketingmethode. Het werkt zo: cookies houden uw surfgedrag via uw browser bij. Het systeem presenteert u dan advertenties voor producten waar u zelf eerder al interesse voor heeft getoond. De filosofie erachter is dat elke herinnering aan de tandenborstel u opnieuw in de overweging brengt om deze aan te schaffen. Hoe vaker dit gebeurt, hoe groter de kans dat u het doet. Want zeg nu zelf: hoe vaak koopt u iets direct wanneer u het voor het eerst online tegenkomt? Bijna nooit, zeggen de cijfers. Mensen willen zich rustig kunnen oriënteren en op hun eigen tempo tot aankoop overgaan. Deze techniek kunt u via zoekwoord-advertenties, display-advertenties en andere zoekmachine-advertentiesoorten zelf inzetten. Of u laat het doen door een expert.

Terug naar boven

Zoekmachine-adverteren ontwikkelt lekker door
De recente ontwikkelingen bij Google bieden zoekwoord-adverteerders meer ruimte tussen de zoekresultaten. Zo zijn geplaatste advertenties sinds begin 2018 een stuk groter dan voordien. Google biedt nu ruimte voor 3 koppen plus 2 regels tekst. Hierdoor krijgen advertenties meer kliks per vertoning. Daarnaast wordt bij zoekmachines steeds meer kunstmatige intelligentie ingezet voor het genereren van optimale advertenties. Ze koppelen consumenten en bedrijven steeds effectiever aan elkaar. Zulke ontwikkelingen bieden vertrouwen in de toekomst van het zoekmachine-adverteren.

Terug naar boven

Volgende keer komt op deze plek het tweede deel van deze longread: “In 7 stappen beginnen met adverteren op zoekmachines.” 

 

Heeft u vragen of wilt u contact?

Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.30 via onze klantenservice. Wilt u weten wat een Google Ads-campagne voor uw bedrijf kan betekenen? Onze Ads-specialisten kunnen een gratis Google Ads-check uitvoeren en geven u graag advies. 

Geplaatst in:
  • Online Adverteren