Adverteren in zoekmachines: waarom en hoe start u met een SEA-campagne?

Datum
28 maart 2019

In dit artikel leggen we u kort uit wat SEA inhoudt en waarom investeren hierin interessant is. Vervolgens leest u stap voor stap wat u kunt doen om een succesvolle advertentiecampagne te starten. Heeft u na het lezen van dit artikel toch behoefte aan hulp bij het adverteren in zoekmachines? Dan helpen de SEA-experts van DTG u graag.

Uw producten of diensten op een effectieve manier onder de aandacht brengen? Ergens waar u uw doelgroep vrijwel zeker zult treffen? Dit kan op een ‘plek’ waar ruim 92% van de Nederlanders zich bijna dagelijks bevinden. U waarschijnlijk ook: op Google. Deze zoekmachine is online nog altijd the place to be, voor bedrijven en consumenten. Google heeft het grootste marktaandeel en daarmee is Google Ads het grootste SEA-platform. Adverteren in zoekmachines – ook wel SEA genoemd – is daarom een logische stap als u uw onderneming of een specifiek product of dienst wilt promoten.

SEA in het kort
SEA staat voor search engine advertising. Het zijn de betaalde zoekresultaten bovenaan in zoekmachines. In Google te herkennen aan het groene blokje ‘Adv.’ links van de advertentie. Deze advertenties brengen extra bezoekers op uw website. U bepaalt de hoogte van het  advertentiebudget. En u betaalt per klik op uw advertentie. De zogeheten klikprijs varieert en wordt door Google bepaald aan de hand van een geautomatiseerd biedingssysteem. Hoe groter de concurrentie is voor bepaalde zoekwoorden, des te hoger de klikprijs. Om controle te houden over uw advertentiebudget, kunt u zelf instellen wat u maximaal voor een klik wilt betalen.

 

Van alle Europeanen klikken Nederlanders het vaakst op een Google advertentie.

 

Waarom investeren in zoekmachine-adverteren?
Wist u dat er in Europa steeds meer wordt geklikt op advertenties in Google? Vooral op mobiel. De verklaring voor de stijgende kliks op smartphones is het kleinere scherm, waarop de organische (onbetaalde) resultaten niet direct zichtbaar zijn. Een ander interessant weetje: van alle Europeanen klikken Nederlanders het vaakst op een Google-advertentie. Zonde als u van deze kennis geen gebruik maakt en het adverteren in Google links laat liggen.

Een advertentiecampagne opzetten: hoe begint u?
Voordat u start met een SEA-campagne is het verstandig om de doelen van uw campagne te bepalen. De volgende vragen helpen u wellicht op weg: wilt u de online verkoop stimuleren? Wilt u meer contactmomenten creëren? Moet het aantal offerteaanvragen omhoog? Wilt u meer klanten naar uw fysieke winkel trekken? Of wilt u uw naamsbekendheid vergroten in uw regio? Wanneer u een doel voor uw campagne heeft opgesteld, houd dit dan voor ogen bij uw campagne-opzet. Dit helpt u bij het uitvoeren van de volgende stappen. 

Bepaal uw doelgroep
Het is ook goed om te bedenken wie uw doelgroep is. Google Ads maakt het mogelijk om uw advertentie te laten zien aan specifieke doelgroepen. Mensen met bepaalde interesses, met bepaald koopgedrag of die afkomstig zijn uit uw regio. U kunt dit allemaal selecteren voor een zo effectief mogelijke SEA-campagne. Heeft u uw doelstelling en doelgroep bepaald? Dan is het tijd om te starten met de opzet van uw campagne. Heeft u nog geen AdWords-account? Dan is dat de eerstvolgende stap om te zetten.

Koppel Google Analytics aan uw website
Heeft u al Google Analytics aan uw website gekoppeld, dan kunt u deze stap overslaan. Heeft u dit nog niet, wacht hier dan niet te lang mee. Analytics geeft veel interessante informatie die u kunt gebruiken bij de opzet van een online advertentiecampagne. U kunt onder meer zien via welke zoekopdrachten uw websitebezoekers op uw site belanden. Nog geen Analytics? U koppelt dit gemakkelijk aan uw website.

Meten is weten. Verbeter uw campagne door conversies in te stellen, deze bij te houden én te optimaliseren met de geworven inzichten.

 

Weet wat u meet binnen een SEA-campagne
U wilt natuurlijk wel dat uw campagne wat oplevert. Dit is meetbaar te maken door zogeheten conversies in te stellen. Een conversie is iets dat u wilt dat een bezoeker doet op uw site. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, het voltooien van een aankoop of het aanklikken van uw contactgegevens. De statistieken in uw account geven u inzicht in de conversies. Met die informatie is het mogelijk om uw advertentiecampagne verder te optimaliseren. Zo kunt u het meeste uit uw campagne halen.

Bedenk relevante zoekwoorden voor uw advertenties
Wat voor uw campagne relevante zoekwoorden zijn, hangt uiteraard af van uw branche, producten en diensten. Wees zo specifiek mogelijk. Stel u heeft een webshop voor schoenen, dan is ‘schoenen’ een te algemeen zoekwoord. Uw doelgroep is specifieker op zoek naar bijvoorbeeld ‘witte sneakers’, ‘nette zwarte herenschoenen’ of ‘rode pumps’. U kunt deze zoektermen nog relevanter te maken door woorden als ‘online’ en ‘kopen’ toe te voegen. De Google Keyword Planner is een handige tool die helpt bij het bepalen van relevante zoekwoorden. 

 

U heeft zelf in de hand hoeveel u spendeert aan Google Ads.

 

Bepaal uw budget
Hoeveel u spendeert aan Google Ads heeft u zelf in de hand. U bepaalt het maximale budget voor uw campagne en de maximale prijs die u wilt betalen voor een klik. Heeft u bijvoorbeeld een dagbudget van € 50,- ingesteld, dan zult u nooit meer dan dit bedrag kwijt zijn. Bovendien is het systeem zo ingericht dat uw budget alleen op gaat als er voldoende op uw advertentie is geklikt.

Schrijf toepasselijke en aansprekende advertentieteksten
Maak uw advertentieteksten pakkend en relevant. Waarmee onderscheidt u zich van uw concurrent? Wat moeten uw klanten echt weten? Benoem dit kort en bondig in de advertentieteksten. Lees daarvoor ook onze tips voor het schrijven van een succesvolle SEA-campagne.

Zorg voor een goede landingspagina
Niet onbelangrijk, maar door ondernemers wel vaak vergeten: een duidelijke en relevante landingspagina voor de advertentiecampagne. De landingspagina is een webpagina van uw site waarop de campagne landt. Zorg ervoor dat uw advertentieteksten goed aansluiten op de inhoud van die webpagina. Adverteert u bijvoorbeeld over een specifiek product, laat de advertentie dan direct naar de pagina linken over dat product en zorg dat er voldoende informatie op staat. Dit vergroot de relevantie voor uw bezoekers en de kans op conversie. Het voorkomt verspilde kliks: bezoekers die uw site binnen enkele seconden verlaten zonder verder te klikken. 

 

U maakt uw campagne relevanter voor uw doelgroep als u ook bepaalde zoektermen uitsluit. Dit heeft een positief effect op het resultaat.

 

Uitsluitingszoekwoorden toepassen
Door bepaalde zoektermen van uw SEA-campagne uit te sluiten, haalt u meer uit uw advertentiebudget. We pakken nog eens het voorbeeld van de schoenenwebshop erbij. Stel u verkoopt uiteenlopende soorten schoenen, maar geen tennisschoenen. Dan kunt u ‘tennisschoenen’ als uitsluitingszoekwoord opnemen in uw campagne. Door specifieke zoektermen uit te sluiten, maakt u uw campagne relevanter voor de zoekmachinegebruikers. U krijgt geen bezoekers op uw site die net iets anders zoeken, dus u betaalt ook niet voor de klik.

Geplaatst in:
  • Online Adverteren