Tips tegen oplichting: waar moet je op letten

Bescherm je onderneming tegen acquisitiefraude

Datum
23 november 2017
Fraudeurs proberen je op een onbewaakt moment te laten tekenen. Bijvoorbeeld als je het net druk hebt.

Wil je als ondernemer online adverteren, dan is het goed dat je rekening houdt met de mogelijkheid tot acquisitiefraude. Dit kunnen fraudeurs zijn die je geld afhandig willen maken of die het goede imago van jouw bedrijf willen misbruiken om je klanten te bedriegen. Wij leggen uit hoe je deze fraudeurs kunt herkennen en geven je drie tips hoe je er tegen wapent. 

Wat is acquisitiefraude?

Acquisitiefraude wordt ook wel advertentiefraude genoemd. De fraudeurs in kwestie doen zich voor als een uitgeverij, een advertentiebureau of een adviesbureau. Het begint vaak met een spookfactuur van een organisatie voor een dienst die je nooit hebt aangevraagd en die zij ook nooit heeft geleverd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertentiecontracten, vermeldingen op websites of vermeldingen in internetgidsen.

Naast het versturen van spookfacturen zijn er meerdere manieren waarop fraudeurs te werk gaan. Het SAF (Steunpunt Acquisitiefraude) biedt een overzicht op basis van verschillende contactmogelijkheden van de fraudeurs:

  • via de telefoon
  • via de fax. Deze kan namelijk direct ondertekend teruggestuurd worden
  • spooknota’s via de post of e-mail
  • via een clandestiene vertegenwoordiger

Let op!

Als groot bedrijf krijgt DTG soms te maken met fraudeurs die handelen uit onze naam. Wees daar als klant alert op. Twijfel je? Bel dan de klantenservice. We zoeken voor je uit of de factuur legitiem is.

Een voorbeeld: beslissen op het drukste moment van de dag

Meneer Duijsen heeft een elektrozaak. Hij adverteert in de plaatselijke krant, in het gemeenteblad en via internet. Terwijl hij druk is met het te woord staan van zijn klanten, krijgt meneer Duijsen een telefoontje van een bedrijf. De persoon aan de andere kant van de lijn is heel goed voorbereid. Hij zegt zijn klantgegevens te willen controleren voor de bestaande advertentie waarvoor al betaald is. Er is spoed bij. Meneer Duijsen hoeft alleen maar de toegezonden fax te ondertekenen en terug te sturen. De ondernemer staat er niet bij stil dat hij een fraudeur aan de lijn heeft. Zodra het malafide bedrijf zijn handtekening ontvangt, is er een overeenkomst gesloten en is meneer Duijsen veel geld kwijt aan een ondermaatse advertentie. Soortgelijke situaties komen voor via de mail, maar daar is het risico op hacken ook groter.

Bescherm je bedrijf: 3 tips

Je wilt je bedrijf kunnen beschermen tegen dit soort praktijken. Dan is het belangrijk om te weten waar je op moet letten en wat je kunt doen om het te voorkomen. Aan de hand van de richtlijnen van de KvK en het SAF hebben we een aantal praktische adviezen en tips voor je opgesteld. Bedenk: fraudeurs bedenken de mooiste verhalen om jou aan het betalen te krijgen. Houd je hoofd dus koel en let op deze punten:

Tip 1: De kleine lettertjes

Ontvang je een twijfelachtige brief of factuur? Lees altijd de kleine lettertjes. Daarin staat bijvoorbeeld vermeld dat het niet om een factuur gaat, maar om een aanbieding of offerte. Zet daarom nooit zomaar je handtekening, zeker niet totdat je een voorbeeldexemplaar van de advertentie hebt ontvangen.

Tip 2: Advertentiebeleid

Zorg dat iedereen binnen je bedrijf dezelfde werkwijze hanteert en alert is op fraude. Stel bijvoorbeeld een duidelijk advertentiebeleid op met een afgebakend budget. Bewaar daarnaast alle kopieën van gemaakte afspraken, zoals advertentiecontracten, registraties en abonnementen. En beter nog: houd er een overzicht van bij, zodat je in 1 oogopslag ziet of de informatie klopt.

Tip 3: Telefoonbeleid

Stel 1 iemand binnen je bedrijf verantwoordelijk voor het afhandelen van alle telefoontjes. Zo kan er geen onduidelijkheid ontstaan over eerder gemaakte afspraken of beloftes. Wees de fraudeur te slim af door de telefoongesprekken op te nemen. Zo kun je hem of haar bij bezwaar confronteren met wat er is gezegd en afgesproken is. Doe geen mondelinge toezeggingen aan de telefoon.

Wat doe je als je toch bent opgelicht?

Je bent succesvol belaagd door een fraudeur en hij of zij wil je geld afhandig maken. Je kunt een aantal dingen doen om de overeenkomst ongedaan te maken:

  • Bekijk de algemene voorwaarden van de opdracht en zoek uit of je nog onder de overeenkomst uit kunt komen.
  • Schrijf een brief aan de oplichter en laat weten dat je het niet eens bent met de koop. De KvK heeft voorbeeldbrieven die je hiervoor kunt gebruiken.
Doe bij fraude altijd aangifte bij de politie. Zo kun je voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van fraude."

Doe bij fraude altijd aangifte bij de politie. Niet alleen voor jezelf, maar ook om te voorkomen dat anderen slachtoffer van fraude worden. SAF biedt juridische ondersteuning bij oplichting. Meld daar het geval van fraude. Bekijk ook het overzicht van spooknota’s en waarschuwingen. Je vindt er voorbeelden van andere bedrijven die een soortgelijke case hebben meegemaakt. En goed om te weten: de verjaringstermijn voor oplichting is 12 jaar. Dus je kunt ook in een later stadium nog aangifte doen.

We hebben ook weleens te maken met fraudeurs. Ze versturen spookfacturen uit onze naam naar onze klanten. Hoe je zo’n factuur herkent en wat je kunt doen om de echtheid te controleren? Lees onze tips over spookfacturen.

Geplaatst in:
  • Online adverteren