7 tips voor een succesvolle SEA-campagne

Datum
01 juli 2019

Met advertenties op Google trekt u veel bekijks. Maar hoe wordt al dat kijken kopen? Alleen een tiptop advertentietekst zorgt dat klanten doorklikken naar uw website. Wilt u zelf een SEA-campagne opzetten om nieuwe klanten binnen te halen? Lees dan onze schrijftips. Dan weet u waar een goed geschreven advertentietekst aan moet voldoen om uw doelgroep aan te spreken.

Tip 1 - Houd u aan de regels van Google!
Als we bovenstaand kopje zouden gebruiken in de titel van een advertentietekst, keurt Google de advertentie af. Uitroeptekens in titels zijn niet toegestaan. Dit is slechts 1 van de regels die Google hanteert. Ook overdadig hoofdlettergebruik en misleidende beloftes worden niet door de zoekmachine gewaardeerd. Negeert u de regels, dan komt uw advertentie sowieso niet online. 

Uw advertentie moet uiteraard niet alleen bij Google in de smaak vallen. Het is ook belangrijk dat uw klanten zich erdoor aangesproken voelen, zodat zij doorklikken naar uw website. En dat terwijl uw boodschap niet langer mag zijn dan enkele regels tekst. Is dat mogelijk? Absoluut. We laten met een aantal voorbeelden zien hoe u een korte maar krachtige advertentietekst schrijft.

Tip 2 - Spring eruit met USP’s
Misschien heeft de concurrentie ook een SEA-campagne. Het is dan extra belangrijk om te laten weten waarom potentiële klanten juist uw product of dienst moeten kiezen. Laat zien wat uw bedrijf speciaal maakt. Dit doet u door de unique selling points (USP’s) te benoemen in de advertentie. Dat kan supersnelle levering zijn, een scherpe prijs of een gratis sample. Spoed Stomerij Panda prijst bijvoorbeeld zijn 1-dagsservice aan in de koptekst. Zo springt de advertentie in het oog van de zoeker die vandaag nog zijn pak gestoomd wil hebben.

Google advertentie stomerij

Tip 3 - Benoem het einddoel van de zoeker
Uw klant googelt om hulp. Uw bedrijf biedt de oplossing, en dat wilt u laten zien. Zet dus niet de vraag in uw advertentie. Schrijf in plaats daarvan een advertentie die het einddoel van de zoeker verbeeldt. Stomerij Panda laat de zoeker al in de titel weten dat zij het pak dezelfde dag gestoomd hebben. Door uw product of dienst vanuit de klant te belichten, voelt hij of zij zich begrepen en geholpen.

Tip 4 - Noem noemenswaardige nummers
Cijfers nemen weinig ruimte in en versterken de overtuigingskracht van het bericht. Kijk nog maar eens naar de advertentie van de spoedstomerij. De tekst vermeldt dat klanten hun service een 9,6 geven. Dat klinkt als muziek in de oren van een nog zoekende klant. Maar u kunt nog meer prikkelende of nuttige informatie in getallen vermelden, zoals scherpe prijzen, kortingen, openingstijden of bezoekersaantallen. Taxicentrale Schiphol benoemt bijvoorbeeld het grote aantal tevreden klanten en een vanaf-prijs. Allemaal informatie die weinig ruimte inneemt, maar veel zegt voor klanten.

  • Taxicentrale Schiphol, SEA-advertentie 

Tip 5 - Spoor aan tot actie
U wilt de zoeker aanspreken, maar vooral aansporen. Voeg daarom een zetje toe aan de advertentietekst. Een call-to-action (CTA). Die zorgt ervoor dat de klant direct wordt uitgenodigd om contact op te nemen of door te klikken naar uw website. Sanadome spoort de zoeker aan om online een ‘voordelig dagarrangement’ te boeken en biedt ook de mogelijkheid om dit direct vanuit de advertentie te doen. Let wel op, een CTA mag niet te dwingend overkomen. ‘Bel nu!’ is kort, maar wordt afgekeurd door Google. Ga dus voor subtiel.

  • Wellnessdagjes zoekmachine-advertentie

Tip 6 - Laat weten wat er te verliezen valt 
De gemiddelde consument wil geen goede deal missen. Deze o zo menselijke eigenschap kunt u goed gebruiken voor een bondige CTA. Lopen klanten iets mis wanneer ze u links laten liggen? Laat het weten. Expedia doet dat uitstekend met maar liefst 2 CTA’s die urgentie creëren: ‘Dwaze deals bij Expedia’ en ‘Last minute boekingen’. Zo komen klanten in beweging. Maar kijk nog eens goed naar hun advertentie. Eigenlijk doen ze alles goed. Klantwaarderingen voor transparantie en geloofwaardigheid, prijsgarantie en sterke USP’s, zoals ‘gratis annulering’ en ‘boeken zonder kosten’.


Google advertentie stedentrip

Tip 7 - Zorg voor een duidelijke url
Vergeet de url niet. Die laat namelijk zien waar de klik naartoe gaat. Zorg dus dat uw advertentie naar een relevante pagina linkt met een passende titel. Dit wekt vertrouwen bij de klant en het staat netjes. De Coolblue-advertentie over barbecues linkt overduidelijk naar, hoe kan het ook anders, het aanbod barbecues.

  • Zoekmachine-advertentie voorbeeld van Coolblue

Maak van uw SEA-campagne een klikmagneet
Zoals u heeft gezien zijn de mogelijkheden zelfs binnen de grenzen van 3 à 4 regels tekst eindeloos. Vul de regels met woorden die aansporen, urgentie opwekken, vertrouwen winnen en autoriteit bevestigen. Gebruik hierbij onze tips als handvatten om aantrekkelijke advertentieteksten te schrijven voor een succesvolle SEA-campagne.

Meer informatie van een SEA-expert van DTG?
Adverteren op zoekmachines bestaat natuurlijk uit meer dan alleen een goed geschreven advertentie. U krijgt te maken met zoekwoordgroepen, kwaliteitsscore en doelgroepen. DTG maakt al jaren goedlopende SEA-campagnes voor alle soorten ondernemers. Wilt u meer weten, of ondanks deze tips uw advertenties toch liever uitbesteden? Vraag dan vrijblijvend advies aan bij een van onze SEA-experts. Zij helpen u graag op weg.

 

 

Geplaatst in:
  • Online Adverteren