Zo schrijf je een succesvolle SEA-campagne

Datum
09 december 2016

Met advertenties op zoekmachines trek je veel bekijks. Maar hoe wordt al dat kijken kopen? Alleen een tiptop advertentietekst zorgt dat klanten doorklikken naar je website. Wil je zelf een SEA-campagne in elkaar zetten en nieuwe klanten binnenhalen? Als je deze schrijftips hebt gelezen, weet je er alles van.

Een advertentie mag bijvoorbeeld geen uitroeptekens bevatten in de titel, of overdadig hoofdlettergebruik of misleidende beloftes. Negeer je Googles regels, dan komt je advertentie sowieso niet online. Maar je advertentie moet niet alleen bij Google in de smaak vallen. Je klanten moeten zich erdoor aangesproken voelen. En dat terwijl je boodschap niet langer dan enkele regels tekst mag zijn. Is dat mogelijk? Absoluut. We laten je zien hoe je met de juiste woorden een korte maar krachtige advertentietekst schrijft.

Spring eruit
Misschien heeft de concurrentie ook een SEA-campagne. Maar wat de concurrentie niet heeft, is jouw unieke dienst of product. Laat zien wat jouw bedrijf speciaal maakt. Dan kan supersnelle levering zijn, een scherpe prijs of een gratis sample. Spoed Stomerij Panda prijst bijvoorbeeld zijn 1-dagsservice aan in de koptekst. Zo springt de advertentie in het oog van de zoeker die vandaag nog zijn pak gestoomd wil hebben.

Google advertentie stomerij

Houd je zoeker zijn einddoel voor
Je klant googelt om hulp. Jouw bedrijf biedt de oplossing, en dat wil je laten zien. Zet dus niet de vraag in je advertentie. Schrijf in plaats daarvan een advertentie die het einddoel van de zoeker verbeeldt. Stomerij Panda laat de zoeker al in de titel weten dat zij het pak dezelfde dag gestoomd hebben. Door je product of dienst vanuit de klant te belichten, voelt hij of zij zich begrepen en geholpen.

Noem noemenswaardige nummers
Nummers zijn het cement van je advertentie. Ze nemen weinig ruimte in en versterken de overtuigingskracht van je bericht. Kijk nog maar eens naar de advertentie van de spoedstomerij. De tekst vermeldt dat klanten hun service een 9,6 geven. Dat klinkt als muziek in de oren van een nog zoekende klant. Maar je kunt nog meer prikkelende of nuttige informatie in getallen vermelden, zoals openingstijden, scherpe prijzen, kortingen of bezoekersaantallen. Meeting Select laat in zijn advertentie weten dat klanten uit maar liefst 500.000 locaties kunnen kiezen. En schoorsteenveger Baggerman versterkt zijn autoriteit door zijn ruim 200-jarige bestaan te noemen.

Google advertentie Event planner

Google advertentie schoorsteenveger

Spoor aan tot actie
Je wilt de zoeker aanspreken, maar vooral aansporen. Voeg daarom een zetje toe aan je advertentietekst. Een call to action (CTA). Die zorgt ervoor dat je klant direct contact wil opnemen of doorklikt naar jouw website. Specsavers biedt haar klanten de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de advertentie een afspraak te plannen met een duidelijke CTA: ‘Boek online een afspraak’. Let wel op, een CTA mag niet te hard duwen. ‘Bel nu!’ is kort, maar wordt afgekeurd door Google. Ga dus voor subtiel.

Google advertentie specsavers

Laat weten wat er te verliezen valt 
De gemiddelde consument is altijd bang een goede deal te missen. Deze o zo menselijke eigenschap kun je goed gebruiken voor een bondige CTA. Lopen klanten iets mis wanneer ze jou links laten liggen? Laat het weten. Expedia doet dat uitstekend met maar liefst 2 CTA’s die urgentie creëren: ‘Dwaze deals bij Expedia’ en ‘Last minute boekingen’. Zo breng je klanten in beweging. Maar kijk nog eens goed naar hun advertentie. Eigenlijk doen ze alles goed. Klantwaarderingen voor transparantie en geloofwaardigheid, prijsgarantie en sterke USP’s, zoals gratis annulering en boeken zonder kosten. Hulde!

Google advertentie stedentrip

Zorg voor een memorabele URL
Je URL mag geen ondergeschoven kindje zijn. De URL laat namelijk zien waar de klik naartoe voert. Zorg dus dat je advertentie naar een relevante pagina linkt met een toepasselijke titel. Dit wekt vertrouwen bij de klant en staat netjes. De Solar Store-advertentie linkt logisch door naar, hoe kan het ook anders, zonnepanelen.

Google advertentie zonnepanelen

Neem je ruimte
Nu weet je hoe jouw SEA-campagne een klikmagneet kan worden. Zelfs binnen de grenzen van 3 à 4 regels zijn de mogelijkheden eindeloos. Vul je regels met woorden die aansporen, urgentie opwekken, vertrouwen winnen en autoriteit bevestigen. Dan heb je kans van slagen.

Ben je liever niet zo kort van stof? Goed nieuws voor ondernemers met behoefte aan meer ruimte in hun SEA-advertentie. Vanaf februari 2017 plaatst Google enkel lange tekstadvertenties. Hier kun je meer informatie in kwijt en neem je meer plek in op de zoekresultatenpagina.

Praat eens met een SEA-expert
Adverteren op zoekmachines is natuurlijk meer dan alleen een goede advertentie. Zo krijg je bijvoorbeeld te maken met zoekwoordgroepen, kwaliteitsscore en doelgroepen. DTG maakt al jaren goedlopende advertenties voor een grote verscheidenheid aan klanten. Wil je meer weten, of ondanks deze tips je advertenties toch liever uitbesteden? Neem dan contact op met een van onze SEA-experts. Zij helpen je graag op weg.

Geplaatst in:
  • Online Adverteren