Sluit 2018 succesvol af met SEA

Zo stemt uw uw campagne af op de feestdagen

Datum
02 juni 2017
Sluit 2017 succesvol af met SEA

Voor mij is december een dure maand. Maar voor u als ondernemer kunnen de feestdagen heel voordelig uitpakken. Wist u dat ruim 80% van het winkelend publiek online inspiratie opdoet voor decembercadeaus? Als u uw SEA-campagne daarop afstemt, vergroot u de kans op een succesvol einde van 2018. Ik geef 3 tips om in december het maximale uit uw AdWords-campagne te halen.

1. Focus op goed, niet op goedkoop

Geeft u de voorkeur aan een goed of een goedkoop cadeau voor de feestdagen? De meeste internetgebruikers zoeken naar het eerste, blijkt uit onderzoek*. Dus ligt in uw AdWords-campagne de nadruk op acties en aanbiedingen, bijvoorbeeld door zoekwoorden als ‘korting’ en ‘goedkoop’? Pas uw zoektermen dan aan voor december. Verander ‘goedkope muziekinstallatie’ bijvoorbeeld in ‘beste muziekinstallatie’.

Online aankopen marketingfacts
Online aankopen zitten in de lift. Bron: Marketingfacts

Maar we zoeken niet alleen naar cadeaus van kwaliteit. Ik geef bijvoorbeeld graag iets origineels, unieks of persoonlijks. En met mij vele anderen, want zoekwoorden als ‘uniek cadeau’ en ‘origineel cadeau’ stegen afgelopen jaar zo’n 80% in populariteit. Verwerk dit in uw SEA-campagne, bijvoorbeeld door ‘persoonlijke sieraden’ of ‘originele fotocadeaus’ toe te voegen aan uw zoekwoorden.  

2. Zet in op remarketing
Al vanaf de eerste week van november ga ik op zoek naar cadeaus voor de feestdagen. Ik schrijf me in voor nieuwsbrieven, maak wensenlijstjes aan en gooi producten in mijn winkelwagen – om vervolgens de site weg te klikken. Uw (potentiële) klant doet dit waarschijnlijk ook. Zorg er dus voor dat hij of zij ook voor de daadwerkelijke aankoop, enkele weken later, weer uw website bezoekt.

Dit doet u door remarketing in te zetten. Plaats gerichte advertenties op andere websites waar uw bezoekers ook komen en lok ze terug naar uw website. Of maak lijstjes van mensen die te vroeg het betaalproces verlieten (zoals ik) en doe hen een speciale aanbieding.


Google legt uit hoe je een remarketingcampagne opzet in AdWords. Bron: YouTube

3.  Bod en budget
De positie van uw advertentie boven de zoekresultaten heet de Ad Rank. Deze wordt bepaald door 2 factoren: de kwaliteitsscore van uw advertentie (Quality Score) en uw maximale bod. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Het maximale bod kunt u handmatig instellen of automatisch laten bepalen.

Ad rank
De Ad Rank wordt bepaald door de max. CPC en Quality Score. Bron: Frankwatching

Hoe beter uw Quality Score, hoe groter de kans op een goede Ad Rank, maar ook hoe lager het bedrag dat u aan Google betaalt. Maar u bent niet de enige die rond december zijn of haar campagne aanpast of opvoert. Realiseer daarom dat de CPC (kostprijs per klik) een stuk hoger kan zijn dan u gewend bent. Ervan uitgaande dat de Quality Score optimaal is, zal u ook uw maximale bod moeten verhogen om mee te blijven dingen in de AdWords-veiling. Maar! Bij een hogere CPC bent u sneller door uw maandbudget heen. Het zou zonde zijn als u halverwege de decembermaand niet meer vertoond wordt. Wij kunnen u met de gratis SEA-check adviseren over de beste strategie.

Aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen

Met het Bedrijfsprofiel past u uw openingstijden gemakkelijk aan en zorg je dat uw klanten op de hoogte zijn.

SEA-check
Is uw SEA-campagne klaar voor de feestdagen? Heeft u een passende biedstrategie gekozen en gebruikt u relevante zoekwoorden? Als u hierover twijfelt, raden wij de gratis SEA-check van DTG aan. Onze specialist kijkt of u nog op kosten kunt besparen en hoe u zich onderscheidt van de concurrentie. Zo geeft u uw omzet in de laatste maand van 2018 nog een boost.

Doe de gratis SEA-check

*https://www.thinkwithgoogle.com/articles/marketing-guide-holiday-shopping-2016.html#sthash.C9Q7JtJZ.dpuf

Geplaatst in:
  • Online Adverteren
  • Online Klantinteractie
  • Online Vindbaarheid
  • Website en Webshops