Eenvoudig uitgelegd: zo zorgt u voor een goede online reputatie

Datum
25 februari 2019

De meeste Nederlanders oriënteren zich regelmatig op internet voordat ze een aankoop doen. Daarna besluiten ze óf en bij wie ze dat doen. De website van uw bedrijf is een filiaal in die online winkelstraat. De voorgevel maakt meteen duidelijk wat u aanbiedt. En u trekt de aandacht van uw doelgroep met een overzichtelijke en aantrekkelijke inrichting. Wat houdt een potentiële klant nog tegen? Verplaats u eens in de rol van consument. Hoe belangrijk is de betrouwbaarheid van een bedrijf voor u? Gaat uw voorkeur ook uit naar een ondernemer met een goede reputatie?

Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid

Welke factoren kunnen de online vindbaarheid van uw bedrijf beïnvloeden? Experts vanuit de hele wereld hebben die in kaart gebracht. We verdelen ze in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren. DTG haakt hierop in met slimme oplossingen. Lees in deze blog hoe u werkt aan een goede online reputatie. Speciaal voor de ondernemer die geen whizzkid is. Maar die wel verdomd goed is in zijn vak. 

MOZ lokale ranking factoren taartdiagram

U heeft als ondernemer invloed op uw online reputatie. Reviews en social media zijn daarvoor belangrijke instrumenten. Ze zorgen er niet alleen voor dat u beter vindbaar bent. Met deze middelen overtuigt u potentiële klanten ook om voor uw bedrijf te kiezen.

Hoe werkt dat dan? Dat leggen we eenvoudig uit. Als voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf: De Tweewieler Gigant. Een specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s, gevestigd in de Ventielstraat in Amsterdam.

Reviews, waarom zijn die zo belangrijk?

Er zijn steeds meer websites waarop klanten reviews kunnen achterlaten. Nederlanders hechten waarde aan die beoordelingen. Dat blijkt onder meer uit onderzoek van BrightLocal. Ruim 93% van de consumenten raadpleegt reviews bij de online zoektocht naar een product of dienst . En 85% heeft daar net zoveel vertrouwen in als in een persoonlijke aanbeveling van een bekende. Het aantal beoordelingen heeft zelfs invloed op de vindbaarheid van uw website. Want als een consument reviews belangrijk vindt, dan vinden Google en andere zoekmachines dat ook.

 

De Tweewieler Gigant verzamelt reviews
Ze doen dat met het systeem van Klantenvertellen. Op hun website staat deze widget:

Review widget - reputatie

Hierin leest u het aantal reviews en hun gemiddelde score. De widget linkt door daar hun beoordelingen die op de website van KlantenVertellen worden gepubliceerd. De score wordt automatisch aangepast als er een nieuwe review bijkomt. 

 

Dit zijn 2 voorbeelden van beoordelingen die klanten over de winkel schreven:

Voorbeeld reviews klanten


Welke factoren maken een review belangrijk voor Google? 

Reviews dragen niet altijd bij aan de verbetering van uw online vindbaarheid. Zoekmachines bekijken een aantal belangrijke factoren. Daarmee bepalen ze de online reputatie van uw bedrijf. Dat zijn deze:

  • Volume: hoeveel reviews heeft uw bedrijf?
  • Informatie: wat vertellen mensen in de beoordelingen?
  • Diversiteit: waar zijn de reviews te vinden?
  • Waardering: welke score krijgt uw bedrijf?
  • Betrouwbaarheid: wie heeft de review geschreven?
  • Recentheid: wanneer heeft u voor het laatst een beoordeling gekregen?
Zorg dus dat u veel positieve reviews van echte klanten verzamelt. En dat zo’n beoordeling relevante inhoud heeft. ‘Top bedrijf, goed geholpen!’ Zo’n recensie is leuk om te lezen. Maar het zegt niets over uw product of dienst. 

Zoekmachines zoals Google hechten er waarde aan dat de reviews van uw bedrijf op drukbezochte websites staan. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Foursquare, DeTelefoongids.nl, en natuurlijk Google zelf. Miljoenen consumenten gaan daar juist op zoek naar bedrijven en lezen de beoordelingen. Bovendien komen de reviews op dit soort websites terug in het Kennisvenster van Google. U beïnvloed daarmee het vertrouwen van potentiële klanten in uw bedrijf.

Een realistische online reputatie

Klanten die uit zichzelf een review achterlaten, zijn vaak óf heel positief, óf heel negatief. Dat geeft geen compleet en nauwkeurig beeld van uw bedrijf. Verzamel voor een realistische online reputatie daarom actief reviews bij uw klanten
Maak die reputatie ook zichtbaar voor consumenten. Plaats bijvoorbeeld de gemiddelde score op uw website of in uw SEA-campagne. Dat leidt vaak tot aanzienlijk meer (online) verkeer naar uw bedrijf.

Vergeet social media niet

Ook vindbaar of aanwezig zijn, beïnvloed de reputatie van uw bedrijf. Ons advies: maak in ieder geval een bedrijfsprofiel aan op Facebook, Twitter, LinkedIn, en Instagram. Zelfs als u ze niet actief gaat gebruiken. Consumenten zoeken regelmatig ook op deze populaire websites naar uw bedrijf. De concurrentie profiteert van uw afwezigheid. Het komt zelfs voor dat een onbekende een profiel op naam van uw bedrijf aanmaakt. Bijvoorbeeld om uw reputatie te schaden.

Onze fictieve fietsenzaak in Amsterdam zou deze post op Facebook geplaatst kunnen hebben:

 Online reputatie social media post

U heeft een profiel aangemaakt op de belangrijkste social mediaplatforms. De kans is aannemelijk dat u berichten krijgt van (potentiële) klanten. Een tip: Ga de interactie aan. Die binding is goed voor uw online reputatie. Daarnaast geeft het inzicht in hoe klanten uw bedrijf, product, of dienst ervaren. Plaats af en toe ook eens interessante informatie of een leuke actie. Daarmee krijgt u meer volgers. En dat aantal is weer een indicatie van de populariteit van uw bedrijf op social media. Dat alles heeft impact op uw online vindbaarheid.

De vicieuze reputatie-cirkel

Maak werk van uw online reputatie. Dat veroorzaakt een positieve vicieuze cirkel. Verzamelt u actief reviews, dan leidt dat tot verbetering van uw vindbaarheid. U krijgt meer klanten. Die zorgen voor nog meer beoordelingen. De online vindbaarheid van uw bedrijf verbeterd. En ga zo maar door. Reviews verzamelen is op deze manier een relatief eenvoudige en efficiënte marketingtechniek.
Social media hebben een uniek voordeel. Gebruikers delen nieuws met hun vrienden en checken regelmatig in bij lokale bedrijven. Deze berichten en ‘check-ins’ zijn zichtbaar in de tijdlijn van hun vrienden. Dat vergroot de kans op nieuwe bezoekers aan uw bedrijf. Die plaatsen op hun beurt misschien weer een bericht of check-in op hún tijdlijn. Zo levert uw aanwezigheid op social media een positieve en continue bijdrage de online vindbaarheid van uw bedrijf. 

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Online Klantinteractie