24/7 online bereikbaar voor je klanten

3 tips voor de ondernemer

Datum
10 november 2017
Zorg ervoor dat je bedrijf elk moment van de dag bereikbaar is

Overdag even telefonisch een afspraak maken bij de kapper. Een datum prikken voor een gezichtsbehandeling. Of even een zonnebankje reserveren. Velen van ons komen daar niet aan toe. We zijn veel te druk. Dat zul je als ondernemer direct beamen, maar het geldt ook voor je klanten. Ze zijn op verschillende momenten op zoek naar jouw dienst of product. Daarom is het belangrijk om als bedrijf 24/7 bereikbaar te zijn.

De voordelen

Wat levert dat eigenlijk op, 24 uur per dag digitaal geopend zijn?

  • Je bent bereikbaar voor je klanten, ook op de momenten dat je bedrijf gesloten is.
  • Je (potentiële) klanten zijn minder snel geneigd om naar een ander bedrijf op zoek te gaan als ze hun vraag aan jou kunnen stellen.
  • Een goede klantenservice draagt bij aan een goede naam en een hoge(re) klanttevredenheid.
  • Je hebt meer tijd om een antwoord optimaal te formuleren op klantvragen die je per e-mail ontvangt.

Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer toch 24/7 digitaal bereikbaar bent zonder je kostbare uren slaap of vrije tijd in te leveren? We hebben de volgende 3 tips.

Tip 1. Contact opnemen wanneer het jou uitkomt

Stel, een potentiële klant wil ’s avonds een afspraak maken voor een knipbeurt of heeft een vraag over een behandeling. Met een contactformulier op je website bied je de mogelijkheid om zijn contactgegevens en vragen achter te laten.

Geef de optie om vragen te stellen

Kies bijvoorbeeld voor een simpel bel-me-terug-formulier. De klant laat naam en telefoonnummer achter. Jij belt terug op een moment dat jou gelegen komt. Een betere optie is een formulier waarin je klant een vraag of bericht kan schrijven.

Altijd bevestigen

Vergeet niet om je klant een bevestiging te sturen nadat je het bericht ontvangen hebt. Dit is makkelijk te automatiseren. Geef indien mogelijk ook een indicatie binnen hoeveel tijd je de vraag beantwoordt. Je klant voelt zich gehoord en wacht in de meeste gevallen jouw antwoord af.

Tip 2. Social media: webcare

Een andere manier waarop je bedrijf altijd ‘geopend’ is, is door het inzetten van social media. Die zijn zeer laagdrempelig. Mensen maken er snel en gemakkelijk gebruik van. Beantwoord alle berichten die je via social media ontvangt zo snel mogelijk. Ook ’s avonds als extra service. Gebeurt dit vaak buiten werktijden, dan loont het om hulp in te schakelen van bureaus die gespecialiseerd zijn in ondersteuning op deze kanalen. Lukt dat niet, dan is het handig aan te geven binnen welke tijden je bereikbaar bent en dus snel antwoord kunt geven.

Tip 3. Automatisch afspraken maken

Niet iedere ondernemer is in staat om ’s avonds de telefoon op te nemen, e-mails te beantwoorden of te reageren via social media. Als je een online afsprakenplanner op je site hebt, hoef je niet eens altijd bereikbaar te zijn.

Nu mijn klanten online een afspraak kunnen maken, heb ik mijn handen vrij om me op mijn echte werk te richten. En op mijn website zien ze meteen welke tijden nog beschikbaar zijn."

Een goed voorbeeld is het reserveringssysteem van onlineafspraken.nl. Je vult vooraf in wanneer je plek hebt voor een nieuwe afspraak. Zodra iemand dan een afspraak maakt, krijg je automatisch een herinnering. Een ander voorbeeld is de 'bel-me-terug-functionaliteit’. Je klanten kunnen dan zelf op je website aangeven dat ze teruggebeld willen worden.

Aan de slag

Met een afsprakenkalender, een contactformulier en met behulp van social media zorg je ervoor dat je ook buiten openingstijden bereikbaar bent. Ga vandaag nog aan de slag! Hulp nodig? Neem contact op met onze klantenservice.

Geplaatst in:
  • Online vindbaarheid
  • Websites