3 Google trends in mobiel zoeken

De nieuwe voordeur van je winkel

Datum
31 mei 2016

Elke maand bezoeken mensen wereldwijd 1,5 miljard winkels en andere bedrijfslocaties op basis van een mobiele zoekopdracht via Google. Naast dit feitje deelde Google deze week 3 interessante inzichten over mobiele zoekopdrachten naar bedrijfsgegevens.

Elke maand bezoeken mensen wereldwijd 1,5 miljard winkels en andere bedrijfslocaties op basis van een mobiele zoekopdracht via Google. Naast dit feitje deelde Google deze week 3 interessante inzichten over mobiele zoekopdrachten naar bedrijfsgegevens.

  1. Bron voor informatie
    Als mensen ergens heengaan, iets willen kopen of simpelweg iets willen weten, is mobiel zoeken de belangrijkste methode. Sinds oktober 2015 overstijgt het aantal mobiele zoekopdrachten het aantal desktop zoekopdrachten. Ook komt meer dan de helft van al het internetverkeer tegenwoordig van smartphones en tablets.

  2. Mobiel zoeken verbindt mensen met de wereld waarin ze leven
    Of je nu de openingstijden van een restaurant zoekt of wilt weten waar de dichtstbijzijnde speelgoedwinkel is: je mobiele telefoon of tablet geeft je dat antwoord. Uit de data van Google blijkt dat 30% van de mobiele zoekopdrachten locatie gerelateerd is. We noemen dit ‘near-me’-zoekopdrachten. In een vergelijking tussen maart 2015 en 2016 waren er 2,1 keer zoveel zoekopdrachten met daarin een openingstijden kenmerk zoals ‘nu geopend’. Een voorbeeld is de zoekopdracht: ‘fietsenwinkel Amsterdam nu open’

    Mobiel zoeken
    Voor zoekopdrachten met daarin ‘waar vind ik’, ‘waar koop ik’ of ‘waar krijg ik’ steeg dat met 1,3 keer. Een voorbeeld: ‘waar vind ik de dichtstbijzijnde computerwinkel?’

    Mobiel zoeken

  3. Mobiel zoeken zorgt niet alleen voor mobiele aankopen
    Een gebruiksvriendelijke ervaring met jouw bedrijf op een mobiel apparaat hoeft niet alleen tot een online aankoop te leiden. 76% van de mensen die op een smartphone een zoekopdracht deed naar een product of dienst in de buurt, bezocht vervolgens de winkel ook daadwerkelijk binnen een dag. Google heeft berekend dat 28% van die bezoeken uiteindelijk ook leidde tot een aankoop.

 

Aan de slag dus!
Als je weet dat 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten dus een ‘near me’-zoekopdracht is en dat dit in driekwart van de gevallen leidt tot een winkelbezoek, dan is het zonde om hier niets mee te doen. Zorg dat je klanten niet bij de concurrent terechtkomen. Google heeft Google Mijn Bedrijf opgezet om je hierin te ondersteunen. In de Google Mijn Bedrijf-omgeving beheer je in 1 keer je bedrijfsgegevens, zoals openingstijden op Google Maps, Zoeken en Google+. Geen zin om dit zelf te doen? Neem contact op met DTG, wij regelen het dan graag voor je! 

 

  • Wouter Koene

  • LinkedIn
  • Wouter is Product Manager en is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de klantervaring. Daarnaast ontwikkeld hij al meer dan 3 jaar de juiste oplossingen op het gebied van lokale online vindbaarheid voor ondernemers. Hij blogt over alles rondom het verbeteren van je lokale online vindbaarheid.

Wouter Koene