5 tips die uw vindbaarheid in Google verbeteren

Datum
02 juni 2017
5 tips die vindbaarheid in Google verbeteren

Goed vindbaar zijn in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van ondernemers. Zoekmachine optimalisatie helpt u dit bereiken, maar waar moet u beginnen? Wij geven 5 praktische tips

1. Vind de juiste zoekterm
Zoekmachine-optimalisatie begint met het vinden van de juiste zoektermen. Dat vereist wel wat onderzoek. Voor een loodgieter lijkt het vanzelfsprekend om het zoekwoord ‘loodgieter’ te gebruiken. Nadeel van dit zoekwoord is dat dit voor alle loodgieters uit Nederland geldt. Hierdoor is de concurrentie hoog en wordt het moeilijk om hoog te scoren in Google.

Daarom is het de moeite waard om op zoek te gaan naar minder algemene zoekwoorden, die toch relevant zijn voor uw bedrijf. Er moet natuurlijk wel op gezocht worden, dat kunt u controleren met een keyword tool.

De onderstaande tips ondersteunen u bij de zoektocht naar zoektermen:

  • Bedenk welke problemen klanten willen oplossen. Voor een loodgieter kan bijvoorbeeld ‘verstopt doucheputje’ een zoekwoord zijn.
  • Voer de zoektermen ook in bij Google. Zo ziet u wat voor resultaten er bij de term horen. Controleer of uw site hier logisch tussenpast.
  • Kijk ook eens naar de zoektermen die uw concurrenten gebruiken.
  • Houd ook rekening met de relevantie van de zoekwoorden. Aan bezoek dat niet geïnteresseerd is in uw product, heeft u niets.
  • De homepage is uw meest waardevolle pagina. Richt deze dus op een (algemeen) zoekwoord, zoals ‘loodgieter amsterdam’.

2. Laat de zoektermen op de juiste plaatsen terugkomen
Als u de juiste zoektermen gevonden heeft, kunt u beginnen met de zoekmachine optimalisatie. U verwerkt de zoekwoorden op de website. Dat kan op bestaande pagina’s zijn, of op een nieuwe pagina.

Een pagina heeft 1 hoofdzoekwoord. Laat deze op natuurlijke wijze een aantal keer in de tekst terugkomen. Het is ook goed om het zoekwoord in de hoofdkop terug te laten komen.

Vergeet de paginatitel en metabeschrijving niet bij de zoekmachine optimalisatie. Dat is namelijk het eerste dat bezoekers zien als ze zoeken via Google. Als ze daar het woord zien staan waar ze op gezocht hebben, zullen ze eerder klikken.

3. Schrijf uw tekst voor de bezoeker, niet voor Google
Laat zoekmachine optimalisatie de gebruikerservaring niet in de weg zitten. Google kijkt namelijk ook naar gebruikersgedrag. Bovendien wilt u bezoekers niet weer wegjagen met rare of onleesbare teksten.

Onderdeel hiervan is dat teksten niet overmatig veel zoektermen mogen bevatten (keyword stuffing). Hierbij hoeft u niet een bepaald percentage aan te houden. Zolang het natuurlijk leest, is het in orde.

4. Geef uw vindbaarheid een boost door linkbuilding
Google houdt rekening met de links die naar uw website verwijzen. Op basis daarvan wordt ingeschat hoe betrouwbaar uw site is. Een hogere betrouwbaarheid zorgt ervoor dat u makkelijker hoog scoort in Google.

Links van betrouwbare sites geven meer waarde door aan uw site. Heeft u klanten, connecties of opdrachtgevers met een waardevol domein? Probeer eens een link te krijgen naar uw site. Het verzamelen van links heet linkbuilding en is een belangrijk aspect van zoekmachine optimalisatie.

Tip

Ook interne links zijn van belang. Dit zijn de links die binnen uw website naar een andere pagina verwijzen. Hoe minder klikken het vanaf de homepage kost om op een pagina te komen, hoe meer waarde hij krijgt. Zorg dus dat belangrijke pagina’s makkelijk te bereiken zijn.

5. Update uw website regelmatig
Een voordeel van websites is dat ze altijd aangepast kunnen worden, waardoor informatie steeds actueel is. Google neemt dit ook mee in de plaatsing van uw website in de zoekresultaten. Websites die regelmatig worden aangepast, maken meer kans op een goede vindbaarheid in Google. Die punten pakt u heel eenvoudig, bijvoorbeeld door wekelijks een leuk artikel toe te voegen aan uw nieuwspagina. Met een gebruiksvriendelijke, informatieve en leesbare website maakt u een goede indruk bij bezoekers.
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid