Verbeter je vindbaarheid in Google

5 tips die je vindbaarheid in Google verbeteren

Datum
13 juni 2017
5 tips die vindbaarheid in Google verbeteren

Goed vindbaar zijn in Google is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van ondernemers. SEO kan je daar goed bij helpen, maar waar moet je beginnen? Wij geven 5 praktische tips

1. Vind de juiste zoekterm
Het optimaliseren van je websiteteksten begint met het vinden van zoektermen. Dat vereist wel wat onderzoek. Voor een loodgieter lijkt het vanzelfsprekend om het zoekwoord ‘loodgieter’ te gebruiken. Nadeel van dit zoekwoord is dat alle loodgieters uit Nederland hier hetzelfde over denken. Hierdoor is de concurrentie hoog en wordt het moeilijk om hoog te scoren in Google. De onderstaande tips ondersteunen je bij je zoektocht naar zoektermen:

  • Kies een zoekterm die minimaal uit 2 woorden bestaat (bijvoorbeeld 'verstopt doucheputje')
  • Verwerk de plaatsnaam in je zoekterm
  • Bekijk het zoekvolume met behulp van de zoekwoordplanner van Google
  • Met de zoekwoordplanner stelt je ook de concurrentie vast

Gebruik zoektermen die aansluiten op de diensten en producten die je aanbiedt. Hierdoor verhoog je de conversieratio (het percentage bezoekers dat tot actie overgaat), omdat bezoekers vinden waar zij op zoek naar zijn.

2. Laat de zoektermen op de juiste plaatsen terugkomen
Als je de juiste zoektermen gevonden hebt, verwerk je deze op je website.

Niet direct zichtbaar op de website, maar wel belangrijk voor het verwerken van de zoektermen, zijn de paginatitel en -beschrijving. Deze teksten zie je terug in de zoekresultaten van Google. Daarnaast moeten de afbeeldingen van alt-teksten worden voorzien, zodat Google kan lezen wat er op de afbeeldingen staat.

Ook in de content van je website moeten de zoektermen terugkomen. Plaats de zoektermen in het menu, de koppen, inleidingen en tekst. Door zoektermen dikgedrukt te maken, kun je deze benadrukken. Het is ook positief als de zoektermen links naar andere pagina’s/websites zijn of als de zoektermen verwerkt zijn in bulletpoints.

3. Schrijf je tekst voor de bezoeker, niet voor Google
Voor Google staat de gebruikerservaring voor gebruikers van Google voorop. Voor de positie van je website in de zoekresultaten wordt daarom naar de betrouwbaarheid en leesbaarheid van teksten gekeken.  Onderdeel hiervan is dat je teksten niet overmatig veel zoektermen mogen bevatten (keyword stuffing). Dit straft Google af en heeft een nadelig effect op de vindbaarheid van je website. DTG beveelt aan om maximaal 5 procent van de tekst uit zoektermen te laten bestaan.

4. Geef je vindbaarheid een boost door linkbuilding
Google houdt rekening met het aantal links op internet dat naar je website verwijst. Hoe meer links naar je website verwijzen, hoe belangrijker je website wordt ingeschat. Hierbij is het wel van belang dat de links relevant en betrouwbaar zijn.

Tip

Ook interne links zijn van belang. Dit zijn de links die binnen je website naar een andere pagina verwijzen. Je kunt bijvoorbeeld vanaf de homepagina doorlinken naar de producten en diensten die je aanbiedt. Dit help je niet alleen om beter gevonden te worden in Google. Maar je bezoekers kunnen je website hierdoor beter doorlopen.

5. Update je website regelmatig
Een voordeel van websites is dat ze altijd aangepast kunnen worden, waardoor informatie steeds actueel is. Google neemt dit ook mee in de plaatsing van je website in de zoekresultaten. Websites die regelmatig worden aangepast, maken meer kans op een goede vindbaarheid in Google. Die punten pak je heel eenvoudig, bijvoorbeeld door wekelijks een leuk artikel toe te voegen aan je nieuwspagina. Met een gebruiksvriendelijke, informatieve en leesbare website maak je een goede indruk bij bezoekers. 

Geplaats in:
  • Online Vindbaarheid