Zomer wrap-up: 5 interessante updates om meer uit Google Mijn Bedrijf te halen

Datum
26 september 2017

Google heeft deze zomer Google Mijn Bedrijf verbeterd. In dit blog zet ik de 5 vernieuwingen op een rij en laat ik zien hoe je ze kunt inzetten ter verbetering van de vindbaarheid van jouw bedrijf.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis portal waarin bedrijven en organisaties hun vindbaarheid in bijvoorbeeld Google Maps kunnen beheren. Denk aan NAWT-gegevens, maar ook openingstijden, foto’s en extra informatie zoals de straal om het bedrijf waar diensten geleverd worden. 

1. Google Posts

Sinds eind juni kun je gratis berichten plaatsen in de Google zoekresultaten. Deze worden getoond bij je bedrijfsinformatie: de informatie die bij een desktop zoekopdracht rechts in beeld verschijnt. Bij DTG gebruiken we deze gratis extra ruimte om de vacaturepagina extra onder de aandacht te brengen:

Bedrijfsinformatie Google zoekresultaten

2. Extra Links
Tot voor kort kon je in Google Mijn Bedrijf maar 1 url per bedrijf invoeren. Onhandig voor bedrijven met verschillende pagina’s die bij verschillende doelen en zoekopdrachten passen. Gelukkig voor een groeiend aantal type bedrijven zijn er nu extra url-velden beschikbaar. 

3. Automatische Website Builder
Wereldwijd heeft 60% van de bedrijven nog geen website. Daarom heeft Google een websitebuilder toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf. Op basis van de informatie en foto’s in het Mijn Bedrijf dashboard wordt er automatisch een website opgebouwd. Je hebt de keuze uit verschillende thema’s en er is de mogelijkheid om extra informatie te geven over je onderneming. Je nieuwe site kan binnen 5 minuten in de lucht zijn.

In de Nederlandse markt ligt het percentage websites ten opzichte van de rest van de wereld een stuk hoger. En door beperkingen in de functionaliteit raden wij de automatische Website Builder niet aan voor Nederlandse ondernemers. Zo kun je geen extra pagina’s toevoegen, is er geen analytics-integratie en je kunt niet aan de slag met paginatitels, metabeschrijvingen of alt teksten voor foto’s.

4. Vraag & antwoord
Het is je misschien al opgevallen: sinds kort kan iedereen die is ingelogd met een Google account vragen stellen en beantwoorden via het Knowledge Panel. Als bedrijfseigenaar ontvang je op je mobiel notificaties van de vragen die gesteld worden, als je bent ingelogd met je Google account dat is gekoppeld aan je GMB. Zo hou je overzicht over de vragen die gesteld worden en heb je de mogelijkheid om als eerste antwoord te geven op een vraag. 

5. Dashboard
Ben je ingelogd met het Google Account waarmee je Google Mijn bedrijf beheert en zoek je op je eigen bedrijf– we zijn per slot van rekening allemaal benieuwd naar de vindbaarheid en online reputatie van onze onderneming – dan zie je het volgende ‘bedrijfsdashboard’ rechtstreeks in de zoekresultaten, ook op mobiel:

Bedrijfsdashboard Google Mijn Bedrijf

Het dashboard geeft informatie als “toptaken” die uitgevoerd moeten worden om je profiel completer te maken. In dit screenshot zie je bijvoorbeeld het toevoegen van een url, foto’s en Google Posts, taken die je nu gemakkelijk met één klik kunt starten. 

Wil je meer weten over deze updates van Google Mijn Bedrijf?

Lees dan mijn volledige blog op Frankwatching. Ik ga per punt wat dieper op de materie in. Daarnaast geef ik een sneak peak in de nabije toekomst: GMB messages. Een functionaliteit die de betrokkenheid van bedrijven bij Google Mijn bedrijf kan bevorderen.

 

  • Wouter Koene

  • LinkedIn
  • Wouter is Product Manager en is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de klantervaring. Daarnaast ontwikkeld hij al meer dan 3 jaar de juiste oplossingen op het gebied van lokale online vindbaarheid voor ondernemers. Hij blogt over alles rondom het verbeteren van je lokale online vindbaarheid.

Wouter Koene