De bouw van mijn offline bedrijf in de online wereld

Datum
29 mei 2017
Datum
29 mei 2017

Als je op zoek bent naar een bedrijf, dan zoek je tegenwoordig natuurlijk bijna altijd online. Omdat je meestal niet 100 kilometer gaat rijden voor diensten of producten die je ook dichterbij kunt kopen, voeg je ook een plaatsnaam toe aan de zoekopdracht, bijvoorbeeld “makelaar Groningen”. Dit noemen we een lokale zoekopdracht. Dit type zoekopdracht komt de laatste jaren steeds vaker voor en de verwachting is dat deze trend zich verder doorzet.

Juist daarom is het voor ondernemers noodzakelijk om online vindbaar te zijn. Maar dat klinkt makkelijker dan het is. Want waar begin je, wat kun je doen, en hoe doe je dat vervolgens? Hoewel het twee zeer verschillende werelden zijn, kun je de ontwikkeling van jouw bedrijf in de offline wereld enigszins vergelijken met de ontwikkeling van je bedrijf in de online wereld.

Bouw je bedrijf ook online op
Je hebt na onderzoek naar de markt en de behoefte, besloten een bedrijf te starten en ook de juridische en financiële zaken geregeld. Nu is het tijd om de eerste stap te zetten in de opbouw van het bedrijf. In de offline wereld zoek je een locatie en wordt jouw bedrijf vervolgens gebouwd (of verbouwd). Bij de oplevering staat er een pand waarin je jouw bedrijf kan vestigen en waar jij vervolgens vindbaar bent. De vraag is natuurlijk, hoe kan ik mijn bedrijf in de online wereld opbouwen zodat ik goed gevonden wordt?

De basis om online gevonden te worden ligt in dit geval bij bedrijfsvermeldingen. In vergelijking met de offline wereld, waar je één fysieke plaats hebt waar jouw bedrijf staat, kunnen potentiële klanten online op tientallen, zo niet honderden, websites bedrijven vinden. Daar kan ook jouw bedrijf gepubliceerd worden. Of niet. Of verkeerd. Of slechts deels. En dat is vervelend, want dat heeft een negatieve invloed op de online vindbaarheid van jouw bedrijf.

Vindbaar op detelefoongids.nl

De basiselementen van een goede vermelding
Juist daarom zijn bedrijfsvermeldingen op belangrijke websites, zoals Google (via Google Mijn Bedrijf), Facebook, DeTelefoongids.nl, Openingstijden.nl en vele anderen, cruciaal om de basis van jouw online vindbaarheid te leggen. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf op deze websites met de juiste gegevens vermeld staat. Denk daarbij aan de bedrijfsnaam, het adres, en het telefoonnummer, en de URL van je website. Op dit moment, hoeft dit nog geen geavanceerde website te zijn, maar zorg dat de bedrijfsgegevens op je website in ieder geval gemakkelijk te lezen zijn door Google. Hier kom ik later nog op terug.

Fundamenteel bij het plaatsen van je bedrijfsgegevens op al deze websites, is dat de bedrijfsgegevens hetzelfde – oftewel consistent – zijn (en blijven). Dit betekent niet dat je nooit meer mag verhuizen of je email of telefoonnummer niet meer mag wijzigen. Het betekent wel dat je je bewust moet zijn van waar je gegevens staan en dat je ze overal up-to-date moet houden. Let er daarnaast ook op dat je jouw bedrijf op deze websites in de juiste categorie plaatst. Door de juiste, consistente bedrijfsgegevens door te geven aan deze websites, vertrouwen zoekmachines, zoals Google, jouw bedrijf meer. En dit is relevant omdat zoekmachines hun gebruikers correcte antwoorden willen bieden. Hierdoor zullen zij resultaten tonen waarin ze vertrouwen hebben. Met consistente bedrijfsvermeldingen zet je een mooie stap in de goede richting.

 

De ontwikkeling
In de offline wereld heb je jouw pand betrokken, ben je vindbaar voor jouw klanten en ben je gestart met het leveren van de producten en/of diensten. Ondernemers beseffen dat het hier voor de offline wereld niet stopt. Je wilt jouw bedrijf verder ontwikkelen door een duidelijke uitstraling neer te zetten, de reputatie op te bouwen, mond-op-mond reclame te genereren en ongetwijfeld nog veel meer. Ondernemers beseffen zich echter niet altijd dat dit ook geldt voor de online wereld. Ook hier houdt het niet op ‘als het pand gebouwd is’. Wel heb je een vliegende start gemaakt en heb je online plaatsen gecreëerd waar je met de juiste informatie vindbaar bent. Maar om je te onderscheiden van de concurrentie en nieuwe klanten binnen te halen zal je jouw bedrijf ook online verder moeten ontwikkelen. 

Klantbeoordelingen

Klantreviews
Een grote kans voor bedrijven om zich door te ontwikkelen ligt op het gebied van reviews. Een van de belangrijkste manieren om aan nieuwe klanten te komen is door aanbevelingen van anderen. Dat is niet alleen offline het geval, maar zeker ook online. Potentiële klanten onderzoeken een bedrijf of product zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Reviews spelen daarin een grote rol. Zie het als mond-op-mond reclame, maar dan online. Het geeft vertrouwen als anderen al een positieve ervaring hebben gehad met een bedrijf. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met reviews meer kliks krijgen en hoger gerankt worden. Dus wil je een streepje voor hebben op de concurrentie, ga dan aan de slag met het uitvragen van reviews.

On-Page SEO
Je pand staat en je bouwt bekendheid op in je regio. Het is tijd om het interieur en de inrichting van jouw bedrijf te verbeteren. Stel jezelf voor dat potentiële klanten door een winkelstraat lopen en via het raam naar binnen kijken. Je wilt deze klanten overtuigen door duidelijk zichtbaar te maken wat voor bedrijf je bent, welke producten je verkoopt, en wat de situatie in je bedrijf is. Staat er een te lange rij voor de kassa of word je slecht geholpen, dan zullen ze misschien wel doorlopen. In de online wereld loopt niet de klant, maar Google voorbij aan je website. Zij bekijken dezelfde zaken. Weet Google bij het bekijken van jouw website precies wie je bent, wat je doet, en of je snel naar binnen kan? Zorg daarom dat je meta-tags en laadtijden in orde zijn en dat jouw website ‘mobile-responsiveness’ is. Dit noem je On-Page SEO. Door de website te optimaliseren, heb je een betere kans om als resultaat terug te komen op de zoekopdracht.

Linkbuilding
Vervolgens ga je nadenken over manieren om meer klanten naar jouw bedrijf te trekken. Belangrijk daarbij is dat je duidelijk aangeeft waar klanten jouw bedrijf kunnen vinden. Denk daarbij aan bewegwijzering langs de kant van de weg of in de winkelstraat. In online wereld kun je dit vergelijken met het creëren van links naar jouw website. Dit noemen we linkbuilding en is een essentieel onderdeel van Off-Page SEO. Deze links genereer je bijvoorbeeld door het schrijven van unieke content op andere platformen en/of websites. Als andere websites links naar jouw website plaatsen, geven ze vertrouwen en autoriteit mee. Het gevolg is dat zoekmachines jouw website als betrouwbaar zien, waardoor de ranking (positie in de zoekresultaten) zal verbeteren. Dit is een manier om meer verkeer naar jouw website te krijgen.

 

De klanten
Zoekmachines worden steeds slimmer en kijken mee naar het gedrag en de persoonlijke situatie van hun gebruikers (hun klanten). Wordt er vaak op jouw website of jouw bedrijfsvermelding geklikt? Dan is dat een teken voor zoekmachines dat jouw bedrijf de zoekopdracht goed beantwoord, waardoor jouw bedrijf een terugkerend resultaat wordt in de topresultaten. Daarnaast kijken zoekmachines naar de persoonlijke situatie van hun gebruikers. Bijvoorbeeld waar de gebruiker zich bevindt, of de gebruiker zoekt via mobiel of desktop, of dat de gebruiker jouw website of vermelding ooit al bezocht heeft. Dit kan allemaal meespelen in de beslissing van zoekmachines om jouw bedrijf te tonen.

Als je dit vertaald naar de offline wereld, dan is veel te verklaren. Zo zal jouw bedrijf vaker bezocht worden door klanten uit de directe omgeving en zullen klanten terugkeren naar jouw bedrijf als dat aan hun verwachting voldeed. Daarnaast zal (hopelijk) jouw populaire, druk bezochte bedrijf een voordeel hebben ten opzichte van het slecht bezochte bedrijf, omdat de populariteit een belangrijke indicatie is dat je iets goed doet.

 

Conclusie
Zorg dat de opbouw van jouw bedrijf ook online in orde is door het consistent vermelden van jouw bedrijfsgegevens op belangrijke websites. Stop niet zodra je deze basis hebt gelegd, want de verdere ontwikkeling door middel van reviews en SEO is ontzettend belangrijk. Niet alleen verbeter je hiermee jouw online vindbaarheid, maar hiermee onderscheid je je ook van de concurrenten. Gevolg hiervan is vervolgens dat de kans groter is dat de potentiele klant op jouw website of bedrijfsvermelding klikt en dat ze de reviews lezen. Zoekmachines zien dit als interactie met jouw bedrijf en dat is voor hen een bevestiging dat jouw bedrijf het juiste antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En voila, hiermee verstevig je direct jouw positie in de zoekresultaten.

 
  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
  • Online Vindbaarheid