De bouw van mijn offline bedrijf in de online wereld

Datum
05 juni 2017
Datum
05 juni 2017

Als u op zoek bent naar een bedrijf, is de kans groot dat u een online zoekopdracht uitvoert. En door simpelweg een plaatsnaam aan de zoekopdracht toe te voegen, zoekt u ook dicht bij huis. "Makelaar Groningen", bijvoorbeeld. We noemen dit een lokale zoekopdracht. Dit type zoekopdracht komt de laatste jaren steeds vaker voor. De verwachting is dat deze trend zich verder doorzet.

Juist daarom is het voor ondernemers noodzakelijk om online goed vindbaar te zijn. Dat klinkt makkelijker dan het is. Want waar begint u? Wat kunt u doen? En hoe doet u dat vervolgens?

Bouw uw bedrijf ook online op

Het zijn 2 verschillende werelden. Toch kunt u de offline ontwikkeling van uw bedrijf enigszins vergelijken met de online ontwikkeling. De basis om online gevonden te worden ligt bij bedrijfsvermeldingen. Offline heeft u misschien slechts één fysieke plaats waar u te vinden bent. Online kunnen potentiële klanten op honderden websites bedrijven vinden. Daar kan ook uw bedrijf tussen staan. Of niet. Of verkeerd. Of slechts deels. En dat is vervelend, want dat heeft een negatieve invloed op de online vindbaarheid van uw bedrijf.

De basiselementen van een goede vermelding

Juist daarom zijn bedrijfsvermeldingen op belangrijke websites, zoals Google (via Google Mijn Bedrijf), Facebook, detelefoongids.nl, Openingstijden.nl en vele anderen, cruciaal. Zij vormen de basis van uw online vindbaarheid. Zorg er daarom voor dat uw bedrijf op deze websites met de juiste gegevens vermeld staat. Dit noemen we ook wel uw bedrijfsprofiel. Denk daarbij aan de bedrijfsnaam, het adres, en het telefoonnummer, en de url van uw website. Op dit moment hoeft dit nog geen geavanceerde website te zijn, maar zorg dat de bedrijfsgegevens op uw website in ieder geval gemakkelijk te lezen zijn door Google. Hier kom ik later nog op terug.

Fundamenteel bij het plaatsen van uw bedrijfsgegevens op al deze websites, is dat het bedrijfsprofiel hetzelfde – oftewel consistent – is en blijft. Dit betekent niet dat u nooit meer mag verhuizen of u uw e-mail of telefoonnummer niet meer mag wijzigen. Het betekent wel dat u zich bewust bent van waar uw gegevens staan en dat u ze overal up-to-date houdt. Let er daarnaast ook op dat u uw bedrijf op deze websites in de juiste categorie plaatst. Door de juiste, consistente bedrijfsgegevens door te geven aan deze websites, vertrouwen zoekmachines zoals Google, uw bedrijf meer. En dit is relevant omdat zoekmachines hun gebruikers correcte antwoorden willen bieden. Hierdoor zullen zij resultaten tonen waarin ze vertrouwen hebben. Met een consistent bedrijfsprofiel zet u een stap in de goede richting.

De ontwikkeling
In de offline wereld heeft u als nieuwe ondernemer uw pand betrokken, bent u vindbaar voor uw klanten en bent u gestart met het leveren van producten en/of diensten. Ondernemers beseffen dat het hier voor de offline wereld niet stopt. U wilt uw bedrijf verder ontwikkelen door een duidelijke uitstraling neer te zetten, de reputatie op te bouwen, mond-tot-mond reclame te genereren en ongetwijfeld nog veel meer. Veel ondernemers beseffen niet dat dit ook geldt voor de online wereld. Ook hier houdt het niet op ‘als het pand gebouwd is’. Wel heeft u een vliegende start gemaakt en heeft u online plaatsen gecreëerd waar u met de juiste informatie (uw bedrijfsprofiel) vindbaar bent. Maar wilt u zich onderscheiden van de concurrentie en nieuwe klanten binnenhalen? Dan is het verstandig uw bedrijf ook online verder te ontwikkelen. 

Klantreviews
Een grote kans voor bedrijven om zich door te ontwikkelen ligt op het gebied van reviews. Een van de belangrijkste manieren om aan nieuwe klanten te komen is door aanbevelingen van anderen. Offline heet dit mond-tot-mondreclame, online zijn het reviews. Potentiële klanten onderzoeken een bedrijf of product zodat ze zeker weten dat ze de juiste keuze maken. Reviews spelen daarin een grote rol. Het geeft vertrouwen als anderen al een positieve ervaring hebben gehad met een bedrijf. Uit onderzoek blijkt ook dat bedrijven met reviews meer kliks krijgen en hoger scoren in de ranking. Actief vragen om reviews, geeft u dus een voorsprong op de concurrentie.

Google bekijkt uw website zoals een klant een etalage bekijkt
Uw pand staat en u bouwt bekendheid op in uw regio. Het is tijd om het interieur en de inrichting van uw bedrijf te verbeteren. Stel uzelf voor dat potentiële klanten door een winkelstraat lopen en via het raam naar binnen kijken. U wilt deze klanten overtuigen door duidelijk zichtbaar te maken wat voor bedrijf u heeft, welke producten u verkoopt, en wat de situatie in uw bedrijf is. Staat er een te lange rij voor de kassa of wordt u slecht geholpen, dan zullen ze misschien wel doorlopen. In de online wereld loopt niet de klant, maar Google voorbij aan uw website. Zij bekijken dezelfde zaken. Weet Google bij het bekijken van uw website precies wie u bent, wat u doet, en of iemand snel naar binnen kan? Zorg daarom dat uw meta-tags en laadtijden in orde zijn. Google geeft ook voorrang aan mobiel geoptimaliseerde websites. Dit noemt men 'On-Page SEO'. Door uw website te optimaliseren, heeft u een betere kans om als resultaat terug te komen op de zoekopdracht.

Help klanten uw online bedrijf te vinden
Vervolgens gaat u nadenken over manieren om meer klanten naar uw bedrijf te trekken. Belangrijk daarbij is dat u duidelijk aangeeft waar klanten uw bedrijf kunnen vinden. Denk daarbij aan bewegwijzering langs de kant van de weg of in de winkelstraat. In de online wereld kunt u dit vergelijken met het creëren van links naar uw website. Dit noemen we 'linkbuilding' en is een essentieel onderdeel van Off-Page SEO. Deze links genereert u bijvoorbeeld door het schrijven van unieke content op andere platformen en/of websites. Als andere websites links naar uw website plaatsen, geven ze vertrouwen en autoriteit mee. Het gevolg is dat zoekmachines uw website als betrouwbaar zien, waardoor de ranking (positie in de zoekresultaten) verbetert. Dit is een manier om meer verkeer naar uw website te krijgen.

Verstevig uw positie in de zoekresultaten
Zoekmachines worden steeds slimmer en kijken mee naar het gedrag en de persoonlijke situatie van hun gebruikers (hun klanten). Wordt er vaak op uw website of uw bedrijfsvermelding geklikt? Dan is dat een teken voor zoekmachines dat uw bedrijf de zoekopdracht goed beantwoordt, waardoor uw bedrijf een terugkerend resultaat wordt in de topresultaten. Daarnaast kijken zoekmachines naar de persoonlijke situatie van hun gebruikers. Bijvoorbeeld waar de gebruiker zich bevindt, of de gebruiker zoekt via mobiel of desktop, of dat de gebruiker uw website of vermelding ooit al bezocht heeft. Dit kan allemaal meespelen in de beslissing van zoekmachines om uw bedrijf te tonen.

Als u dit vertaalt naar de offline wereld, dan is veel te verklaren. Zo zal uw bedrijf vaker bezocht worden door klanten uit de directe omgeving en zullen klanten terugkeren naar uw bedrijf als dat aan hun verwachting voldeed. Daarnaast zal uw populaire, drukbezochte bedrijf een voordeel hebben ten opzichte van het slecht bezochte bedrijf. Zowel online als offline is populariteit een belangrijke indicatie dat u iets goed doet.

 

Conclusie
Zorg dat de opbouw van uw bedrijf ook online in orde is door het consistent vermelden van uw bedrijfsgegevens op belangrijke websites. Stop niet zodra u deze basis hebt gelegd, want de verdere ontwikkeling door middel van reviews en een SEO-geoptimaliseerde website is ontzettend belangrijk. Niet alleen verbetert u hiermee uw online vindbaarheid, maar hiermee onderscheidt u zich ook van de concurrenten. Hierdoor is de kans groter is dat de potentiële klant op uw website of bedrijfsprofiel klikt en dat ze de reviews lezen. Zoekmachines zien dit als interactie met uw bedrijf en dat is voor hen een bevestiging dat uw bedrijf het juiste antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En voilà; hiermee verstevigt u direct uw positie in de zoekresultaten.

 
  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
  • Online Vindbaarheid