Het Bedrijfsprofiel: de basis van uw online vindbaarheid

Ontdek de 5 belangrijkste voordelen voor u als ondernemer

Datum
28 mei 2019

Online goed vindbaar zijn is een essentieel onderdeel voor het succes van uw onderneming. Want meer dan 85% van de mensen – waaronder uw potentiële klanten – zoekt eerst op het internet naar informatie voordat ze een aankoop doen. Begin bij de basis: uw bedrijfsgegevens eenduidig zichtbaar op toonaangevende sites en apps plaatsen. Zo kunnen consumenten snel met u in contact komen en bent u goed vindbaar in zoekmachines zoals Google. Het Bedrijfsprofiel van DTG helpt u hierbij. Hoe deze slimme oplossing werkt en welke voordelen het Bedrijfsprofiel nog meer voor uw onderneming heeft, leggen we graag aan u uit.

Wat is een Bedrijfsprofiel?

Het Bedrijfsprofiel kunt u het beste vergelijken met een online visitekaartje. De basisgegevens van uw onderneming, zoals de bedrijfsnaam, het adres, telefoonnummer en de website-url worden vanuit een centraal punt op meer dan 30 prominente sites en apps geplaatst. Denk aan Facebook, LinkedIn, Google Maps en openingstijden.nl. Deze verspreide informatie draagt bij aan uw lokale online vindbaarheid. Daardoor kunnen uw potentiële klanten u makkelijker vinden in hun zoektocht naar de producten of diensten die u aanbiedt.

De 5 belangrijkste voordelen van het Bedrijfsprofiel
Het Bedrijfsprofiel van DTG biedt meer dan de basis van uw online vindbaarheid. Drukke ondernemers zoals u hebben op meerdere vlakken profijt. De grootste voordelen lichten we hier toe. 

1. Het bespaart u tijd
Met een Bedrijfsprofiel zijn uw online gegevens altijd up-to-date. Doordat u vanuit een centraal punt bijvoorbeeld de openingstijden wijzigt en foto’s van uw bedrijf toevoegt, bespaart u veel tijd. Vanuit 1 account kunt u belangrijke informatie aanpassen en aanvullen op ruim 30 verschillende sites en apps. Waarvoor u normaal gesproken aparte inloggegevens moet aanmaken en managen. Het Bedrijfsprofiel zorgt er dus voor dat u gemakkelijk de controle houdt over de gegevens die uw (potentiële) klanten online over uw bedrijf zien.

2. U wekt vertrouwen bij de consument én Google
Door uw bedrijfsgegevens overal op dezelfde wijze te tonen, zorgt u voor een consistent beeld van uw bedrijf. Hiermee straalt u betrouwbaarheid uit. Dat draagt bij aan het vertrouwen dat mensen in uw merk hebben en daardoor eerder contact met u opnemen. Ons systeem zorgt ervoor dat anderen niet meer uw bedrijfsgegevens kunnen wijzigen in Google Mijn Bedrijf en andere sites van het Netwerk. Ook Google beloont de eenduidigheid van uw bedrijfsgegevens. Daarover straks meer.

  • Betrouwebaarheid
  • Afbeelding 1. Betrouwbaarheid van informatie
    Stel u bent in Berlijn, het is warm, dus zoekt u de dichtstbijzijnde winkel die ijsjes verkoopt. Na wat rondvragen krijgt u nog steeds geen specifieke naam of locatie van een winkel. Dan is het maar hopen dat u bij een winkel uitkomt die bestaat, open is én daadwerkelijk ijsjes verkoopt.
  • Betrouwbaarheid van bedrijfsprofielen
  • Afbeelding 2. Als we de poppetjes in het plaatje hierboven vervangen door websites waarop bedrijfsgegevens gepubliceerd worden, dan ziet het er voor Google behoorlijk verwarrend uit. Sterker nog, Google weet nu niet wát het aan de klant moet laten zien, omdat de zoekmachine niet kan bepalen welke gegevens juist zijn.

3. Verzamel uw feedback centraal
Via verschillende kanalen van het Bedrijfsprofiel kunt u reviews van uw klanten verzamelen. Doordat u online met exact dezelfde bedrijfsgegevens staat vermeld, zorgt u voor een positieve associatie met uw merk. Wanneer u met uw producten of dienstverlening aan de verwachting voldoet – of deze zelfs overtreft – zult u positieve feedback ontvangen. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect bij potentiële klanten. 

Wist u dat ruim 93% van de consumenten online reviews raadpleegt in hun zoektocht naar een product of dienst? Reviews zijn dus heel waardevol voor u en uw klanten. Zit er een keer een minder blije klant tussen, dan is dit absoluut niet het einde van de wereld. Sterker nog: het maakt de boodschap betrouwbaarder. Reageer kort en beleefd op een negatieve beoordeling en maak er een leermoment van. De consument waardeert dat.

4. U bent beter lokaal vindbaar in Google
Het is in dit artikel eerder benoemd: een eenduidige weergave van uw bedrijfsgegevens op diverse ‘plekken’ op het internet, draagt bij aan een betere lokale online vindbaarheid. Wanneer Google uw Bedrijfsprofiel op verschillende prominente sites tegenkomt, beschouwt de zoekmachine u als betrouwbaar. Google beloont dit met een betere positie in de zoekmachineresultaten. De consument zal u dus sneller online vinden. Wist u dat 76% van de consumenten na het doen van een lokale zoekopdracht, binnen één dag een bedrijf bezoekt?  

5. U krijgt inzicht in uw online vindbaarheid
Maandelijks krijgt u een rapportage waarin u onder meer het aantal vertoningen van uw Bedrijfsprofiel aan potentiële klanten ziet. In dit overzicht vindt u ook terug hoe vaak er contact met u is gezocht. Heeft u een MijnDTG-account, dan kunt u uiteraard ook hierin deze statistieken opzoeken.

Weet u hoe klanten uw bedrijfsgegevens nu online zien?
Heeft u een idee op welke websites uw bedrijfsgegevens momenteel staan? Kloppen deze gegevens nog wel en is de informatie volledig? DTG kan u hier snel en simpel inzicht in geven. Voer de Profielcheck uit en u krijgt een duidelijk overzicht van hoe uw onderneming online naar voren komt. En hoe (potentiële) klanten dus uw bedrijfsgegevens zien. 

Meer weten over het Bedrijfsprofiel op het netwerk?
Met ons product zijn uw bedrijfsgegevens online altijd beschermd en actueel op een uitgebreid netwerk. Wilt u meer informatie hierover? Onze experts geven u graag vrijblijvend advies. 
 
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid