De digitale vingerafdruk van uw bedrijf: bedrijfsprofielen

Datum
07 november 2018

De Nederlandse consument zoekt vaak online naar bedrijven*. Daarom is het belangrijk dat de online vindbaarheid van uw bedrijf in orde is. De meest logische en voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk: hoe zorg ik daarvoor? Experts vanuit de hele wereld hebben hiervoor acht factoren in kaart gebracht. Die vatten we grofweg samen in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO en Klantfactoren.

 
    MOZ lokale ranking factoren taartdiagram

Hoe legt u de basis voor uw online vindbaarheid? Het antwoord: bedrijfsprofielen. Bedrijfsprofielen zijn online vermeldingen met naam, adres, telefoonnummer en website-url op websites zoals onder andere Google, Facebook, detelefoongids.nl en openingstijden.nl. Juiste resultaten zorgen voor vertrouwen Google en andere zoekmachines zijn succesvol omdat gebruikers erop vertrouwen dat ze de juiste resultaten krijgen op hun zoekopdracht. Het is heel simpel: wie zoekt naar een fysiotherapeut in Leiden, wil fysiotherapeuten in Leiden terugzien in de resultaten. Deze lijst met zoekresultaten wordt opgebouwd door het algoritme van Google. Een essentieel onderdeel in dit algoritme heeft te maken met vertrouwen. Vertrouwen dat het getoonde resultaat een juist antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En dat is waar bedrijfsprofielen om de hoek komen kijken.

De digitale vingerafdruk van uw bedrijf

Vingerafdruk

De belangrijkste informatie in een bedrijfsprofiel is naam, adres, telefoon en de website-url. De combinatie van deze basisgegevens is te vergelijken met digitale vingerafdruk van uw bedrijf. Hoe vaker Google deze vingerafdruk herkent op andere websites, des te meer vertrouwen Google heeft dat uw bedrijf een juist antwoord is op de zoekopdracht. Gevolg daarvan is een verbeterde positie in de zoekresultaten, waarmee uw online vindbaarheid een flinke boost krijgt.


Niet zo simpel als het lijkt

Zo'n digitale vingerafdruk achterlaten klinkt simpel, maar het is lastiger dan gedacht. De voornaamste reden is dat uw bedrijf met exact dezelfde basisgegevens (naam, adres, telefoonnummer, website-url) vermeld moet staan op belangrijke websites. Alleen zo ontstaat een unieke, herkenbare en consistente vingerafdruk. Het nadeel is dat deze vingerafdruk veranderlijker is dan in de fysieke wereld. Op veel websites is het voor klanten, of zelfs concurrenten, eenvoudig om uw gegevens te wijzigen. In sommige gevallen zonder dat u het weet. En zelfs als die wijziging klopt, dan wordt dat vaak niet op de bedrijfsprofielen op alle websites doorgevoerd. Daardoor staan gegevens van veel bedrijven verkeerd, of helemaal niet, online. De vingerafdruk van het bedrijf is vervolgens niet herkenbaar, waardoor Google het vertrouwen verliest. Dit heeft een negatief effect op de vindbaarheid van uw bedrijf in de zoekresultaten.

De rol van Google Mijn Bedrijf

Eind vorig jaar gaf Google inzicht in de mogelijkheden om de vindbaarheid van bedrijven te verbeteren. Het verifiëren en beheren van uw bedrijf via Google Mijn Bedrijf speelt een belangrijke rol. Wie online gevonden wil worden, kan dus niet meer om Google Mijn Bedrijf heen. Dit is het centrale platform voor ondernemers om bedrijfsgegevens te beheren op Google+, Google Maps, Google Search, maar ook op Waze – een populaire navigatieapp van Google. Zorg daarom dat uw bedrijfsprofiel hier te vinden is. Zo houdt u controle over uw bedrijfsgegevens. Bekijk hier hoe u dit kunt doen.

Vergroot de kans dat uw bedrijf goed gevonden wordt

Wilt u de online vindbaarheid van uw bedrijf echt goed aanpakken? Verrijk dan uw bedrijfsprofiel door extra informatie zoals openingstijden, foto's of een bedrijfsomschrijving toe te voegen. Rijke bedrijfsprofielen worden gemiddeld 45%-61% meer bekeken dan profielen met alleen basisgegevens. Rijke bedrijfsprofielen geven een compleet en professioneel beeld van uw bedrijf. Daardoor vergroot de kans dat mensen voor uw bedrijf kiezen. In onderstaande tabel is zichtbaar dat het toevoegen van foto’s en openingstijden voor aanzienlijk meer contactmomenten zorgt ten opzichte van een bedrijfsprofiel zonder deze informatie.

Tabel digitale vingerafdruk

Bron: The Benefits of Complete Business Listings - Oxera

Neem controle over uw eigen vingerafdruk

Veel bedrijven weten niet hoe en waar ze online gevonden worden. De Profielcheck kan snel en gemakkelijk zien hoe u er op dit moment online voor staat. Deze check laat zien waar u uw bedrijfsprofiel kunt corrigeren of aanvullen. Zo wordt uw digitale vingerafdruk herkenbaar en aanwezig op de belangrijke websites. Wilt u vervolgens de kans vergroten dat potentiële klanten daadwerkelijk voor u kiezen? Vul uw bedrijfsprofielen aan met mooie foto’s, openingstijden en een goede bedrijfsomschrijving. Kunt u wel wat hulp gebruiken of bent u op zoek naar een eenvoudige oplossing? Wij vertellen u graag hoe je dit efficiënt aanpakt.

*Data uit de >MKB Online Monitor.

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid