De digitale vingerafdruk van jouw bedrijf: bedrijfsprofielen

Datum
31 oktober 2017

De Nederlandse consument zoekt vaak online naar bedrijven*. Daarom is het belangrijk dat de online vindbaarheid van jouw bedrijf in orde is. De meest logische en voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk: hoe zorg je daarvoor? Experts vanuit de hele wereld hebben hiervoor acht factoren in kaart gebracht, die we grofweg samenvatten in vier blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren.

 
  • MOZ lokale ranking factoren taartdiagram
 
Waarmee leg je nu de basis voor jouw online vindbaarheid? Het antwoord: bedrijfsprofielen, oftewel vermeldingen waarin minimaal je naam, adres, telefoonnummer en website url vermeld worden op websites zoals Google, Facebook, detelefoongids.nl, openingstijden.nl en vele andere.

Juiste resultaten zorgen voor vertrouwen
Google en andere zoekmachines zijn succesvol omdat gebruikers erop vertrouwen dat ze de juiste resultaten krijgen op hun zoekopdracht. Het is heel simpel: als je zoekt naar een fysiotherapeut in Leiden, dan wil je fysiotherapeuten in Leiden terugzien in de resultaten. Deze lijst met zoekresultaten wordt opgebouwd door het algoritme van Google. Een essentieel onderdeel in dit algoritme heeft te maken met vertrouwen. Vertrouwen dat het getoonde resultaat een juist antwoord is op de zoekopdracht van de gebruiker. En dat is waar bedrijfsprofielen om de hoek komen kijken.

 De digitale vingerafdruk van jouw bedrijf

VingerafdrukDe belangrijkste informatie in een bedrijfsprofiel is naam, adres, telefoon en de website-url. De combinatie van deze basisgegevens kun je vergelijken met een digitale vingerafdruk van jouw bedrijf. Hieraan herkent Google jouw bedrijf. Hoe vaker Google deze vingerafdruk ziet op andere websites, des te meer vertrouwen Google heeft dat je bedrijf een betrouwbaar en juist antwoord is op de zoekopdracht. Gevolg daarvan is een verbeterde positie in de zoekresultaten, waarmee je jouw online vindbaarheid een flinke boost geeft.


Niet zo simpel als het lijkt

Zo’n digitale vingerafdruk achterlaten klinkt simpel, maar dat is een stuk lastiger dan gedacht. De voornaamste reden is dat jouw bedrijf met exact dezelfde basisgegevens (naam, adres, telefoonnummer, website url) vermeld moet staan op belangrijke websites. Alleen dan laat je een unieke, herkenbare en consistente vingerafdruk achter. Het nadeel is dat deze vingerafdruk veranderlijker is dan in de fysieke wereld. Op veel websites is het voor klanten, of zelfs concurrenten, eenvoudig om jouw gegevens te wijzigen zonder dat je het door hebt. En zelfs als die wijziging klopt, dan wordt dat vaak niet op de bedrijfsprofielen op alle websites doorgevoerd. Daardoor staan gegevens van veel bedrijven verkeerd, of helemaal niet, online. De vingerafdruk van het bedrijf is vervolgens niet herkenbaar, waardoor Google het vertrouwen verliest. Dit heeft een negatief effect op de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekresultaten.

De rol van Google Mijn Bedrijf
Eind vorig jaar heeft Google inzicht gegeven in wat je kunt doen om de vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren. Hier wordt nadrukkelijk aangegeven dat het verifiëren en beheren van jouw bedrijf via Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol speelt. Wil je goed gevonden worden, dan kun je dus niet meer om Google Mijn Bedrijf heen. Dit is nu het centrale platform voor ondernemers om bedrijfsgegevens te beheren op Google+, Google Maps, Google Search, maar ook bijvoorbeeld Waze – een veelgebruikte navigatieapp van Google. Zorg daarom dat je ook hier de vingerafdruk van je bedrijf achterlaat en controle neemt over jouw bedrijfsgegevens. Bekijk hier hoe je dit kunt doen.

Vergroot de kans dat je bedrijf goed gevonden wordt
Wil je de online vindbaarheid van jouw bedrijf echt goed aanpakken, dan ga je aan de slag met het verrijken van je bedrijfsprofiel door extra informatie zoals openingstijden, foto’s of een bedrijfsomschrijving toe te voegen. Rijke bedrijfsprofielen worden gemiddeld 45%-61% meer bekeken dan profielen met alleen basisgegevens. Met een rijk bedrijfsprofiel geef je een compleet en professioneel beeld van je bedrijf. Daarmee vergroot je ook de kans dat mensen voor je kiezen. In onderstaand overzicht zie je dat het toevoegen van foto’s en openingstijden voor aanzienlijk meer contactmomenten zorgt ten opzichte van een bedrijfsprofiel zonder deze informatie.

Tabel digitale vingerafdruk

Bron: The Benefits of Complete Business Listings - Oxera


Neem controle over je eigen vingerafdruk
Veel bedrijven weten niet hoe en waar ze online gevonden worden. Met de Profielcheck kun je snel en gemakkelijk zien hoe jij er op dit moment online voor staat. Op basis van deze check zie je waar je je bedrijfsprofiel moet corrigeren of aanmaken, zodat jouw digitale vingerafdruk herkenbaar en aanwezig is op de belangrijke websites. Wil je vervolgens de kans vergroten dat potentiële klanten daadwerkelijk voor jou kiezen? Zorg dan dat je de bedrijfsprofielen aanvult met mooie foto’s, openingstijden en een goede bedrijfsomschrijving. Kun je wel wat hulp gebruiken of ben je op zoek naar een eenvoudige oplossing? Wij vertellen je graag hoe je dit efficiënt aanpakt.

*Data uit de MKB Online Monitor

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
  • Online Vindbaarheid