Weet jij wat de online reputatie is van je bedrijf?

Breng in 3 stappen de online reputatie van je bedrijf in kaart

Datum
13 juni 2017
Eerste stappen in online reputatie

Vrijwel iedereen zoekt eerst online voor ze met een bedrijf in zee gaan. Maar ben je je bewust van wat ze over je kunnen vinden? Alles wat er online over een bedrijf te vinden is, noemen we de online reputatie van de organisatie. Omdat je wilt dat jouw bedrijf online op een positieve manier gevonden wordt, is online-reputatiemanagement absoluut noodzakelijk. Het gedeelte waar je direct invloed op hebt zijn de gegevens die je zelf online zet. Na het lezen van dit artikel weet je hoe je je online reputatie in kaart brengt én eenvoudig verbetert door het managen van je online bedrijfsgegevens en het zorgen voor consistente verwijzingen.

Breng in 3 stappen de online reputatie van je bedrijf in kaart


1. Google 

Zoek op je bedrijfsnaam. Wees creatief:
  • Maak combinaties met je bedrijfsnaam, locatie en producten of diensten.
  • Gebruik filteropties. Google biedt allerlei opties om woorden en zelfs websites uit te sluiten van je zoekopdracht, of die juist toe te voegen. Weten hoe je dat doet? ComputerTotaal heeft 20 tips gedeeld.
  • Noteer alle bijzonderheden die je tegenkomt. Zoals: kloppen bedrijfsgegevens, adres, telefoonnummer en openingstijden?
  • Stel alerts in via Google Alert. Je ontvangt automatisch een bericht als ergens op internet een bericht verschijnt met een zoekwoord dat je hebt ingesteld.


2. Social media

Er zijn veel tools te vinden die het werk voor je te doen en alles verzamelen wat er op social media over je bedrijf te vinden is. Die zijn echter best prijzig, en eigenlijk is het eenvoudig om zelf informatie over je bedrijf te vinden. De belangrijkste platformen bieden zelf uitgebreide manieren om hun content te doorzoeken:

  • Facebook biedt onder meer de mogelijkheid om te filteren op standaardrubrieken. Hoe dat werkt lees je op de helppagina van het platform. 
  • LinkedIn heeft een vergelijkbare helppagina, plus aanvullende zoekopties zoals deze nuttige Search Operators.
  • Twitter heeft een effectief zoekformulier, waarmee je zeer selectief kunt zoeken.
Kom je vermeldingen tegen, dan is het handig om te letten op:
  • Links; welke websites, personen of bedrijven verwijzen er naar jouw bedrijf?
  • Positieve en negatieve berichten over jouw bedrijf.


3. Bedrijfsgegevens

Er bestaan talloze platforms (directory sites) waarop je een gratis profiel kunt aanmaken met al je bedrijfsgegevens (openingstijden, adresgegevens, etc.). Controleren hoe je op deze  platvormen vermeld staat kan heel eenvoudig met onze gratis profielcheck

Maak ten slotte de balans op van positieve en negatieve resultaten. Die balans, dat is de online-reputatie van je bedrijf. Hoe sta je ervoor? Ben je negatieve sentimenten tegengekomen, of is het beeld voornamelijk positief? Zodra je meer over de reputatie van je bedrijf weet, zie je ook waar en hoe je kunt bijsturen.


Zorg voor zoveel mogelijk consistente verwijzingen

Bijna driekwart van de consumenten geeft aan bedrijven niet langer te vertrouwen als online informatie niet klopt. Daarom is het belangrijk dat je bedrijfsgegevens altijd en overal goed vermeld staan. Dus niet alleen op je website, maar ook op Google, Facebook, detelefoongids.nl en de tientallen andere sites waar jouw potentiële klanten je zoeken.  Een flinke klus, maar noodzakelijk om je klanten goed van dienst te zijn. Bovendien leveren deze consistente vermeldingen een betere positie op in Googles zoekresultaten.

 

Directory sites

Websites die voornamelijk bestaan uit een register van personen, websites of bedrijven noemen we directory sites. Daarvan zijn er duizenden, wereldwijd.

Bekende voorbeelden zijn onder meer:

Yelp Horeca (internationaal)
Detelefoongids.nl Personen en bedrijven
Foursquare Horeca, winkelen en cultuur (internationaal)
Vinden.nl Bedrijven
Allebedrijvenin.nl Alle bedrijven per woonplaats
Openingstijden Bedrijven

 

Search , social en apps

Zoekmachines als Google en Bing zijn ook directories. Schrijf je bedrijf in op Google Mijn Bedrijf en Bing Places for Business.

Zorg daarnaast voor een bedrijfspagina op Facebook en een bedrijfspagina op LinkedIn. Last but not least: meld je bedrijf aan voor apps zoals Apple Maps en TomTom, zodat klanten de weg naar je deur weten te vinden.

Aan de slag

Het kan een hele klus zijn om alle gegevens over je bedrijf juist online te zetten, maar het loont zeker! Houd vooral rekening dat je aangepaste openingstijden overal doorvoert, want bijna niets is zo vervelend als voor een dichte deur staan. Is het managen van je online bedrijfsgegevens te veel werk? Met een Netwerkprofiel beheer je je gegevens vanuit één centrale plek. Alle gegevens worden doorgeplaatst op 25+ sites, kaarten en apps.

Heb je vragen over het verbeteren van je online vindbaarheid? Onze collega’s helpen je graag verder.

Geplaats in:
  • Online Klantinteractie
  • Online Vindbaarheid