Een Facebook-bedrijfspagina aanmaken in 6 stappen

Datum
07 september 2018
Zo maakt u een Facebook-bedrijfspagina

U wilt met uw bedrijf zo goed mogelijk online zichtbaar zijn. Een Facebook-bedrijfspagina is daarbij erg handig. Hier vertelt u belangrijke informatie over uw bedrijf. Ook kunt u nieuwtjes delen en met klanten in gesprek gaan.

Hoe u zo’n pagina aanmaakt? Volg het stappenplan:

Stap 1: Uw pagina maken

Ga naar Facebook Business en klik rechtsboven op ‘Een pagina maken’. Dan krijgt u het volgende scherm:

Een Facebook-bedrijfspagina maken
Zo maakt u een Facebook-bedrijfspagina.

Klik hier op ‘bedrijf of merk’. Dan krijgt u een scherm te zien waar u de basisgegevens over uw bedrijf kunt invullen:

Facebook toont handige suggesties bij het aanmaken van je Facebook-bedrijfspagina
Facebook toont handige suggesties bij het aanmaken van uw Facebook-bedrijfspagina.

Als u begint te typen onder ‘categorie’, zijn er al handige suggesties te zien. Het is verplicht om uw adres in te vullen. Heeft u een webshop of andere online dienst en wilt u niet dat uw adres openbaar wordt? Dan kunt u het onderste vakje aanvinken om deze informatie te verbergen.

Stap 2: afbeeldingen

Gefeliciteerd, u heeft nu de eerste stap gezet om een Facebook-bedrijfspagina aan te maken. De volgende stap is het uitkiezen van een goede profielfoto. Dit is het uithangbord van uw bedrijf, dus het moet er goed uitzien! Als het bedrijf al wat bekender is en een goed logo heeft, is het logisch deze te gebruiken.

In sommige gevallen kan het ook interessant zijn een product te gebruiken. Als u bijvoorbeeld gebakjes verkoopt, maakt een mooie foto van uw werk een goede indruk.

Let op: bij posts en advertenties wordt uw profielfoto als rondje getoond. Zorg dus dat er geen belangrijke details in de hoekjes staan.

Voeg een omslagfoto toe aan je Facebook-bedrijfspagina
Zo voegt u een omslagfoto toe aan uw Facebook-bedrijfspagina.

Daarna kiest u een cover-foto: deze afbeelding is groot zichtbaar als iemand uw pagina bezoekt. Denk bijvoorbeeld aan een mooie foto van uw winkel of producten.

Stap 3: beschrijving

Als u nu doorklikt, ziet u de eerste versie van de Facebook-bedrijfspagina. Ziet er al best goed uit, maar deel hem nog niet! Er zijn namelijk nog wat stappen nodig om hem zo effectief mogelijk te maken.

Begin met de korte beschrijving. Dit is altijd zichtbaar op uw pagina. Bovendien zien mensen deze tekst staan in de zoekresultaten van Google. Belangrijk dus!

U heeft maar 155 tekens, dus omschrijf kort en krachtig waar uw bedrijf voor staat:

Geef een beschrijving op van je Facebook-bedrijfspagina
Zo geeft u een beschrijving op van uw Facebook-bedrijfspagina.

Daarna wordt u gevraagd extra gegevens in te vullen. Vul dit zo goed mogelijk in. Heel veel klanten zullen op zoek zijn naar contactgegevens, uw locatie of openingstijden. Zorg dus dat deze informatie beschikbaar is!

Wilt u zorgen dat uw openingstijden en bedrijfsinformatie op alle belangrijke sites goed staan? Dan is een netwerkprofiel een goede keuze. Hiermee wordt uw informatie automatisch overal bijgehouden, kunt u op reviews op verschillende sites reageren en kunt u al uw socialmediaberichten bijhouden.

Stap 4: Knop toevoegen

Op uw Facebook-bedrijfspagina staat standaard een opvallende blauwe knop. Standaard leidt deze gebruikers naar Facebook Messenger om contact met u op te nemen. U kunt er echter veel meer mee. Klik op ‘Knop toevoegen’ en u ziet het volgende:

Voeg een knop toe aan je Facebook-bedrijfspagina
Zo voegt u een knop toe aan uw Facebook-bedrijfspagina.

U kunt hier kiezen wat deze knop doet. Bent u bijvoorbeeld kapper en werkt u op afspraak? Dan kan u er een boekingsknop van maken.

Wilt u dat gebruikers contact kunnen opnemen, maar gebruikt u liever geen Facebook Messenger? Dan kunt u ook instellen dat het contact via een andere kanaal gaat, zoals e-mail of telefoon. Heeft u een webshop? Dan kunt u er een knop van maken die direct naar de shop leidt.

Kijk goed naar de mogelijkheden en kies er een die bij uw bedrijf past. U kunt maar een knop maken op uw Facebook-bedrijfspagina, dus kies goed! Natuurlijk kunt u het later wel altijd weer veranderen.

Stap 5: Gebruikersnaam en unieke URL

U bent nu echt bijna klaar. Deze Facebook-bedrijfspagina is klaar om gedeeld te worden. Zodra u 25 likes heeft, kunt u echter nog een ding aanpassen: de gebruikersnaam.

Door dit aan te passen, krijgt uw pagina een makkelijk te onthouden URL. Klik op ‘Gebruikersnaam voor pagina maken’. Dan ziet u het volgende:

Zo maakt u een gebruikersnaam aan voor uw Facebook-bedrijfspagina
Zo maakt u een gebruikersnaam aan voor uw Facebook-bedrijfspagina.

Kies een gebruikersnaam die langer dan 5 tekens is en nog niet wordt gebruikt. Nu kunnen uw klanten u makkelijk vinden. In het gebruikte voorbeeld op facebook.nl/hondenparadijswoef.

 

Stap 6: Delen en posten!

Gefeliciteerd! U heeft nu een complete Facebook-bedrijfspagina. Nu kunt u hem gaan delen. Nodig vrienden en familie uit, promoot het via andere kanalen en begin met posten!

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid