Facebook heeft de toekomst van lokale zoekopdrachten in handen

Zorg dat jouw bedrijf hiervan profiteert

Datum
14 juli 2017

Met maar liefst 10 miljoen actieve gebruikers en 7,5 miljoen dagelijkse gebruikers, is Facebook één van de grootste social media platformen van Nederland. Ook voor jou als lokale ondernemer biedt Facebook veel kansen. Op een laagdrempelige manier kun je de bekendheid van je bedrijf vergroten, met je doelgroep in contact komen en ze een kijkje achter de schermen geven.

Waarom als ondernemer op Facebook?
Sinds begin dit jaar zijn bedrijfspagina’s op Facebook nóg waardevoller geworden. Dat komt door de lokale zoekfunctie die constant verbeterd wordt. Voorheen leverde een lokale zoekopdracht als ‘restaurant Katwijk’ niet altijd zinvolle resultaten op. Nu krijg je bij diezelfde zoekopdracht bovenaan je scherm een lijst te zien van restaurants in de buurt van Katwijk. In de resultatenlijst zie je openingstijden, beoordelingen en vrienden die het restaurant bezocht hebben. En vooral dat laatste maakt Facebook ontzettend interessant voor de lokale ondernemer! Als ik namelijk zie dat mijn vrienden het restaurant bezocht hebben en het daarnaast ook nog ‘liken’, dan weet ik zeker dat zij een goede ervaring hebben gehad en zal ik eerder geneigd zijn om voor dat restaurant te kiezen. 

Facebook

Ook nieuw is de ‘call-to-action-button’. Kies bovenin je bedrijfspagina uit een aantal opties als ‘nu boeken’, ‘nu bellen’ of ‘shoppen’. In de zoekresultaten van Facebook en op jouw Facebookpagina is deze button prominent zichtbaar. Zorg dus dat je deze button hebt ingesteld, zodat jouw klanten gemakkelijk contact met je kunnen opnemen of zelfs direct iets kunnen aanschaffen of boeken.

 

Facebook draagt bij aan je lokale online vindbaarheid
Een groot voordeel is dat Facebook-gebruikers over het algemeen positief nieuws delen met hun vrienden en geregeld inchecken bij lokale bedrijven. Die berichten zijn vervolgens zichtbaar in de timeline van hun vrienden. En dat is gratis reclame waar je zelf niks voor te doen! Ook buiten Facebook heeft een bedrijfspagina veel waarde, ze scoren namelijk ontzettend goed in Google. Op deze manier draagt een Facebookpagina dus ook nog eens bij aan je lokale online vindbaarheid.

Google

 

Wat kun je nog verwachten?
Op dit moment test Facebook met allerlei technieken om de lokale ondernemer nog beter in beeld te brengen. In de Verenigde Staten wordt getest met een verbetering van de ‘nearby searches’, oftewel zoekopdrachten in de buurt. Stel je zoekt bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut in de buurt, dan toont Facebook op basis van je locatie alle fysiotherapeuten in jouw directe omgeving. Op de getoonde kaart zie je precies waar de fysiotherapeuten zich bevinden. Vooral omdat zoveel mensen Facebook op hun mobiel gebruiken en daar de GPS op aan hebben staan, is dit voor bedrijven een waardevolle toevoeging.

 

Nieuwe opties
Een stapje technischer zijn zogenaamde ‘bots’ in Facebook Messenger, die vorig jaar werden geïntroduceerd. Tot nu toe enkel geschikt als een soort van geautomatiseerde klantenservice. Op dit moment zijn er zo’n 100.000 bots in gebruik, maar vooralsnog vinden gebruikers het lastig om een dergelijke bot te vinden en er daarnaast mee te communiceren. Facebook komt daarom met nieuwe opties om bedrijven in jouw omgeving te vinden via een ‘Discovery’ tab in Facebook Messenger. Hierdoor vind je eenvoudig bots van bedrijven bij jou in de buurt om bijvoorbeeld eten te bestellen of een afspraak te maken. Daarnaast test Facebook met een persoonlijke assistent in Facebook Messenger genaamd ‘M’, vergelijkbaar met Siri van Apple. Op basis van het Messenger-gesprek, kan M je suggesties geven. Stel je voert een gesprek over het opknappen van de tuin, dan kan M een voorstel geven voor een hovenier. Daarnaast helpt M je bijvoorbeeld bij het herinneren aan afspraken, bij het regelen van vervoer of met het vinden van een cadeau. Zo ver is het in Nederland nog niet, maar met ruim 7 miljoen Nederlandse Facebook Messenger gebruikers is het potentieel enorm.

 

Lokale bedrijfspagina voor ondernemer essentieel
Facebook heeft een berg aan data van personen, maar ook steeds meer van bedrijven. Hierdoor heeft het de unieke kans om bedrijven en personen bij elkaar te brengen op basis van voorkeuren van de gebruiker. Daar ligt een belangrijke focus van Facebook. Helaas zijn nog niet alle eerder genoemde ontwikkelingen te zien op onze Nederlandse profielen, maar dat is slechts een kwestie van tijd. Om hier als ondernemer van te profiteren is een lokale bedrijfspagina essentieel. Heb je hier geen kaas van gegeten of simpelweg geen tijd voor? Met het Netwerkprofiel zetten we in een paar eenvoudige stappen een bedrijfspagina voor je op. Zo is jouw bedrijf direct met de juiste informatie zichtbaar en vindbaar op Facebook. Meer weten over het Netwerkprofiel? Mijn collega’s vertellen je er graag meer over.

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet