Google maakt reviews geven stuk eenvoudiger

Datum
15 juni 2017

4/4/2016 - Google heeft het achterlaten van reviews een stuk eenvoudiger gemaakt. In 1 update zijn er 2 dingen veranderd: het inloggen om een review achter te laten is makkelijker geworden en het formulier dat je moet invullen is sterk vereenvoudigd. De updates werden voor het eerst afgelopen donderdag opgemerkt in de VS door Conrad O’Connel.

Google overzicht maps 

Geen Google+ meer nodig voor achterlaten reviews
Tot vorige week had je een Google+ profiel nodig om bedrijven te kunnen reviewen, wat voor veel mensen een te hoge drempel was om daadwerkelijk een beoordeling achter te laten.  Sinds afgelopen week is dat niet meer nodig: en Gmail-account is nu voldoende om je mening te kunnen delen, zoals je in bovenstaande afbeelding ziet. Dit is een logisch vervolg op de strategie van Google om Maps en Google+ duidelijker uit elkaar te halen, waar ik eerder dit jaar al over schreef.

 

Reviews plaats je in Maps
Maps is sinds die update van eerder dit jaar dé plek in het Google ecosysteem om reviews achter te laten. Klik je in Maps op een bedrijfsvermelding dan worden de reviews samen met bijvoorbeeld de openingstijden die de ondernemer zelf heeft ingevuld prominent getoond. Door het beoordelen nu voor meer gebruikers toegankelijk te maken, liggen er ook voor Nederlandse bedrijven meer kansen om deze actief uit te gaan vragen. De aanwezigheid van reviews is voor Google één van de factoren die invloed heeft op de positie in de zoekresultaten en dus de vindbaarheid van je onderneming. 

Google reviews

 

New Design Google Reviews
Samen met het toegankelijker maken van het plaatsen van reviews, heeft Google het formulier dat daarvoor gebruikt wordt meteen een make-over gegeven. Ga je actief aan de slag om beoordelingen van klanten te vragen, dan is dit wat ze sinds vorige week te zien krijgen:

Google review plaatsen 

  • Wouter Koene

  • LinkedIn
  • Wouter is Product Manager en is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de klantervaring. Daarnaast ontwikkeld hij al meer dan 3 jaar de juiste oplossingen op het gebied van lokale online vindbaarheid voor ondernemers. Hij blogt over alles rondom het verbeteren van je lokale online vindbaarheid.

Wouter Koene