Google min Google Plus

Wat betekent de herpositionering van Google+ voor uw bedrijf?

Datum
12 december 2018

Google+ verdwijnt in de huidige vorm, maar blijft wel degelijk bestaan. Alleen met een heel ander doel. Google wil zich met de dienst namelijk richten op de interne communicatie binnen (grote) bedrijven.

Google. Het is de zoekmachine bij uitstek en wereldwijd één van de meest succesvolle bedrijven. Maar niet alles wat Google aanraakt, verandert in goud. Zo probeert Google al sinds 2004 een sociaal netwerk te creëren. Het deed pogingen met Google Orkut, Google Friend Connect en Google Buzz. Stuk voor stuk diensten die het niet haalden.
 

Met Google+ probeerde Google opnieuw een sociaal netwerk op te zetten, maar ook dit initiatief sloeg nooit echt aan. Na een datalek, waardoor de gegevens van een half miljoen gebruikers toegankelijk waren, besloot Google ook deze dienst voor consumenten te sluiten. Voor bedrijven wordt de dienst volledig omgegooid.

 
De ontwikkeling van Google+

Google+ werd in 2011 gelanceerd als concurrent voor Facebook. En hoewel Google+ veel functies had en het zelfs verplicht werd om een Google+-account te hebben om andere Google-diensten te kunnen gebruiken, is het nooit echt succesvol geweest. Na de afsplitsing van Hangouts, Google Foto’s en Streams, bleef er weinig unieks over van Google+.

 

Afbeelding 1. Een gemiddelde Google+-bedrijfspagina 

Niet onderscheidend genoeg 

De laatste jaren kon u met Google+ berichten plaatsen zodat volgers op de hoogte blijven van nieuwtjes, acties of ander relevante informatie. Volgers, zoals vrienden of klanten, konden het bericht liken, via de +1-knop, of het bericht delen. En daarmee biedt Google+ niets wat onderscheidend is ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook, Twitter, of Instagram. En deze platformen hebben miljoenen actieve gebruikers. Dit in tegenstelling tot Google+, waarbij het gebruik in 90 procent van de gevallen korter is dan 5 seconden. Het tegenvallende gebruik, in combinatie met het datalek, heeft Google doen besluiten om Google+, in zijn huidige vorm, in augustus 2019 stop te zetten. Update: na een nieuw datalek, heeft Google besloten het sluiten van de dienst te vervroegen naar april 2019.

Focus van externe naar interne communicatie

De nadruk ligt hier op het stopzetten in de huidige vorm. Google+ blijft wel degelijk bestaan, maar met een heel ander doel. Google wil zich met de dienst namelijk richten op de interne communicatie binnen (grote) bedrijven. Zoals Google zelf aangeeft kunt u met Google+ “communiceren met collega's via een beveiligd sociaal netwerk voor het bedrijf” en een “een online community vormen waarin medewerkers veilig en in realtime teamupdates, nieuwe ideeën en gezamenlijke interesses kunnen delen”.

De focus voor de zakelijke markt draait dus van externe communicatie naar interne communicatie. Maar betekent deze ommezwaai dat bedrijven zich niet meer tot klanten kunnen richten en geen volgers meer kunnen hebben? Zeker niet.

Google Mijn Bedrijf

De laatste jaren zet Google hevig in op Google Mijn Bedrijf. Vorig jaar schreef mijn collega Wouter Koene al over enkele functionaliteiten die Google in de markt had gezet. Een van deze functionaliteiten is Google Posts. Dit is een functionaliteit waarmee een bedrijf nieuwtjes, acties of ander relevante informatie kan plaatsen op Google (klinkt bekend?). Voorheen konden alleen op Google+ berichten geplaatst worden, met Google Posts kunnen berichten ook op Google Zoeken of Google Maps worden geplaatst. En dat is waar de miljoenen gebruikers van Google te vinden zijn! Kunt u binnen Google ook nog volgers krijgen als bedrijf? Jazeker.

Binnenkort wordt het mogelijk om als gebruiker een bedrijf te volgen en op de hoogte te blijven van updates rondom het bedrijf.  Als bedrijf wordt het hierdoor een stuk gemakkelijker om volgers te krijgen, nieuws te delen en de klanten te informeren.


Afbeelding 2: Voorbeeld bedrijfspagina op Google
 
Afbeelding 3: Volgers krijgen update over persoonlijke plaatsen

 

Unieke kans voor bedrijven

Met de combinatie van Google Posts en de volg-functionaliteit, heeft Google de mogelijkheden van Google+ ondergebracht bij platformen met miljoenen gebruikers. Daarmee is de kans op actief gebruik een stuk groter. Met deze functionaliteiten bevindt Google zich in een kansrijke positie om een belangrijke rol op de zakelijke socialmediamarkt te spelen. De combinatie brengt namelijk een unieke kans voor bedrijven met zich mee.

Mijn vermoeden, en dit is nog niet door Google bevestigd, is dat volgers een melding krijgen wanneer een bedrijf een update doet of een bericht plaatst. Dit is op dit moment al een instelling binnen de Google Maps-app. Waar een consument voorheen de eerste actie moest nemen om informatie over het bedrijf te vinden, kunnen bedrijven met deze functionaliteit de informatie direct onder de aandacht van de consument brengen.

Wat betekent het voor u

Heeft uw bedrijf andere openingstijden, een nieuwe foto of een leuke actie? Dankzij Google Mijn Bedrijf is de consument direct op de hoogte. Daarmee wordt de kans op een bezoek of een aankoop een stuk groter. De mogelijkheden liggen er. Het is aan bedrijven om deze met beide handen aan te pakken. Wilt u weten hoe wij u hier bij kunnen helpen? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Online Vindbaarheid bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van (lokale) online vindbaarheid in de gaten om de producten van DTG te verbeteren en ondernemers beter vindbaar te maken.

Rick van der Niet
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid