Het Bedrijfsprofiel eenvoudig uitgelegd

Uw online vindbaarheid op orde

Datum
04 oktober 2018

Het is belangrijk dat de online vindbaarheid van uw bedrijf in orde is. Maar hoe doet u dat? Lees het hier.

Ruim 85% van de Nederlanders zoekt regelmatig op internet naar informatie voordat ze overgaan tot aankoop op het web of in een winkel. Ze vliegen door de online winkelstraat en beslissen in een split second waar ze naar binnen gaan. Het is dus belangrijk dat de online vindbaarheid van uw bedrijf in orde is. Maar hoe doet u dat?

Factoren die van invloed zijn op uw online vindbaarheid

Experts vanuit de hele wereld hebben factoren in kaart gebracht, waarmee u de online vindbaarheid van uw bedrijf kunt beïnvloeden. We verdelen ze in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren. DTG haakt hierop in met slimme oplossingen. Hieronder vertellen we over het Bedrijfsprofiel. Geen whizzkid? Lees dan vooral verder.

MOZ lokale ranking factoren taartdiagram

Wat is dat, een bedrijfsprofiel? En wat heb ik er aan? Dat leggen we eenvoudig uit. Als voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf: De Tweewieler Gigant. Deze specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s zit in de Ventielstraat in Amsterdam.

Het bedrijfsprofiel is uw online visitekaartje

De bedrijfsnaam, een korte omschrijving van uw producten of diensten, het adres, telefoonnummer en de website-url. Dat zijn de basisgegevens die belangrijk zijn voor potentiële klanten. Verzamel die informatie op uw online visitekaartje en plaats dat op prominente knooppunten. Denk aan bijvoorbeeld Facebook, detelefoongids.nl en openingstijden.nl. We noemen zo’n visitekaartje een Bedrijfsprofiel.

De meeste mensen in Nederland gebruiken Google als ze online op zoek gaan naar informatie. Ze vertrouwen erop dat de zoekmachine de beste resultaten toont bij hun zoekopdracht. Google gebruikt een algoritme, een vastgestelde reeks instructies, die tot de beste antwoorden op de zoekvraag leidt. Het Bedrijfsprofiel speelt daarin een belangrijke rol. Hieraan herkent Google uw bedrijf namelijk. Komt de zoekmachine uw visitekaartje vaak tegen op die prominente knooppunten, dan bent u betrouwbaar. Uw positie in de zoekresultaten verbetert. Dat geeft uw online vindbaarheid een flinke boost.

Het Bedrijfsprofiel eenvoudig uitgelegd - niet verrijkt profiel

Consistentie is belangrijk

Zorg ervoor dat uw bedrijfsprofiel op elke plek precies dezelfde gegevens laat zien. Een voorbeeld: Op de gevel aan de Ventielstraat staat in strakke letters De Tweewieler Gigant. In het register van de Kamer van Koophandel staat onze Amsterdamse E-bikespecialist ingeschreven onder de naam De Tweewieler Gigant bv. Een medewerker van de fietsenzaak schrijft steevast De Tweewielergigant. 3 verschillende bedrijfsnamen voor diezelfde winkel. Doet u dat ook in uw diverse bedrijfsprofielen, dan vindt Google u onbetrouwbaar. Onze fietsverkoper noemt zich in elk online visitekaartje De Tweewieler Gigant.

Vergroot de kans dat uw bedrijf goed gevonden wordt

Rijke bedrijfsprofielen worden gemiddeld 45%-61% meer bekeken dan profielen met alleen basisgegevens. Verrijk uw Bedrijfsprofiel met extra informatie, zoals openingstijden en foto’s. Zo geeft u een compleet en professioneel beeld van uw bedrijf. In het onderstaand overzicht ziet u dat die moeite voor aanzienlijk meer contactmomenten via uw website zorgt.

 

Het Bedrijfsprofiel eenvoudig uitgelegd - verrijkt 

 

De rol van Google Mijn Bedrijf

Bij de online vindbaarheid van uw bedrijf hecht Google veel waarde aan Google Mijn Bedrijf. Dat is het centrale platform voor ondernemers om bedrijfsgegevens te beheren op Google+, Google Maps en Google Search. Maar ook voor bijvoorbeeld Waze, een veelgebruikte navigatieapp van Google. Zorg daarom dat u ook hier uw visitekaartje achterlaat.

Houd controle over uw online visitekaartje

Wilt u weten waar en hoe potentiële klanten uw visitekaartje op het web vinden? Doe de Profielcheck. Daarmee ziet u snel op welk knooppunt u uw bedrijfsprofiel moet corrigeren. Of waar u er nog eentje moet plaatsen. Bedenk ook hoe u dat profiel kunt verrijken. Kunt u wel wat hulp gebruiken? Of zoekt u een eenvoudige oplossing waarmee u op 1 platform al uw profielen beheert? Wij vertellen u graag hoe u dit efficiënt aanpakt.

Geplaats in:
  • Online Vindbaarheid