Ben je goed vindbaar in je regio ?

Tips om met je bedrijf lokaal beter op te vallen bij klanten

Datum
08 juni 2017
Goed vindbaar als ondernemer

Het wordt steeds makkelijker om ook online lokaal gevonden te worden door je klanten. Met een website, een Facebookpagina en eventueel online advertenties doe je er als ondernemer al veel aan om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken op het internet. Dit is belangrijk want driekwart van de Nederlanders zoekt minimaal één keer per dag via het internet naar informatie. En steeds vaker via mobiele apparaten, op het moment dat ze daadwerkelijk op zoek zijn naar bijvoorbeeld een fietsenmaker, restaurant of garage. 

Stel: je bent deze fietsenmaker of restauranthouder, hoe zorg je er dan voor dat je door hen gevonden wordt?

Veel ondernemers die binnen hun stad of regio klanten willen trekken, gebruiken offline middelen zoals flyers, een vermelding in de Telefoongids en Gouden Gids, een advertentie in de plaatselijke krant of gevelreclame. Je kunt dit echter ook heel eenvoudig online doen, want grote websites, zoekmachines, mobiele apps en sociale mediakanalen richten zich steeds meer op de lokale markt. Wij geven je een paar voorbeelden.

Lokaal gevonden worden op Google

Dagelijks zoeken miljoenen mensen via Google. Deze zoekopdrachten hebben vaak een lokaal component. Iemand wil bijvoorbeeld een ‘fietsenmaker in Amsterdam’ vinden. Voor dit type zoekopdrachten toont Google lokale resultaten tussen de normale zoekresultaten. Zodra iemand ‘Fietsenmaker Amsterdam’ intoetst in Google, verschijnt rechts op de pagina een kaart met daarin alle fietsenmakers in de buurt van waar diegene zich op dat moment bevindt  (zie de afbeelding hieronder).

Wanneer je jouw website hebt geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO), is de kans groot dat jouw bedrijf getoond wordt in de zoekresultaten. Hoe je dit eenvoudig doet, lees je in de whitepaper over SEO. Goed vindbaar zijn via Google kan ook eenvoudig door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken waarin je bedrijfsinformatie kunt plaatsen en bewerken op onder andere Google Maps en Google Zoeken. Ook kun je contactgegevens, openingstijden, foto’s en video’s plaatsen. En nieuws en updates delen met je klanten. Zo val je dus eenvoudig op tussen je concurrenten.

Social, lokaal, mobiel

Veel Nederlanders hebben een smartphone, die meestal ook is uitgerust met GPS (global positioning system). Dankzij GPS geeft de smartphone altijd aan waar de eigenaar van de telefoon zich bevindt. Deze technologie stelt je in staat potentiële bezoekers die in de buurt zijn te attenderen op de locatie van je bedrijf. Je kunt het vergelijken met het flyeren op straat, waarmee je mensen op locatie direct attendeert op je winkel, stand of kantoor.

Steeds vaker kijken consumenten online of een winkel of bedrijf open is. De website openingstijden.nl toont deze openingstijden. Met een vermelding op deze website zorg je ervoor dat je klanten altijd op de hoogte zijn van de actuele openingstijden.

Je klanten zoeken op verschillende websites naar informatie, zoals via Google, Facebook en detelefoongids.nl. Het is belangrijk dat je bedrijfsgegevens juist zijn. Met het Netwerkprofiel is dat nu snel en makkelijk te regelen. Je beheert zelf je bedrijfsgegevens op 1 centrale plek en wij plaatsen het op meer dan 30 belangrijke bedrijvenwebsites, kaarten apps en social media sites. 

Geplaats in:
  • Online Vindbaarheid