Hoger in Google

Datum
20 september 2018

Google kan veel bezoekers naar uw website brengen. Daarvoor moet de site echter wel hoog in Google staan. Bijna niemand klikt namelijk meer naar de tweede pagina door. Het liefst wilt u in de top drie voorkomen. Hoe u daarvoor zorgt, leggen we in dit artikel uit.

Een site optimaliseren om hoger in Google te komen, heet SEO (Search Engine Optimisation). SEO bestaat uit veel verschillende tactieken en strategieën. Met een aantal simpele stappen kunt u uw positie in Google echter al sterk verbeteren. Pas de tactieken in dit artikel toe en kom hoger in Google!

Zoekwoorden kiezen

Leuk, hoog in Google, maar voor welke zoekwoorden? Zoekwoorden zijn de termen die men in Google invoert om uw site te vinden. Deze kunnen ook uit meerdere woorden bestaan. U begint met bepalen voor welke zoekwoorden u gevonden wilt worden.

Heeft u een dierenwinkel? Laat het zoekwoord 'hond' terugkomen in uw tekstenStel, u heeft een dierenwinkel in Zwolle. Dan wilt u waarschijnlijk graag gevonden worden op zoekwoorden als ‘dierenwinkel Zwolle’, ‘dierenvoer kopen’, ‘hondenmand advies’ et cetera.

Denk eraan dat het makkelijker is om voor specifieke zoekwoorden te scoren, dan voor algemene zoekwoorden. U komt bijvoorbeeld voor ‘mand voor grote hond’ sneller hoog in Google dan voor ‘hondenmand’. Op ‘hondenmand’ wordt waarschijnlijk wel vaker gezocht, maar daar heeft u niets aan als u er niet hoog voor in Google staat.

Om te zien of het moeilijk is hoog in Google te komen voor een zoekwoord, kan u het invoeren in Google. Ziet u veel grote, bekende sites tussen de resultaten staan? Dan is het wellicht beter om een ander zoekwoord te kiezen.

Maak een lijstje van interessante zoekwoorden. Voor elk van deze zoekwoorden gaat u een pagina inrichten. Dat kan een bestaande pagina zijn, of een nieuwe die u nog gaat (laten) maken. Schrijf bij elk zoekwoord op welke pagina u hierover wilt schrijven. Elke pagina gaat over één zoekwoord.

Let op: uw homepage is de belangrijkste pagina van uw site. Die wilt u dus ook op een zoekwoord richten. Hiervoor kiest u een algemeen zoekwoord. Bijvoorbeeld ‘dierenwinkel Zwolle’.

Een tekst schrijven

Tips voor het schrijven van uw tekstenU heeft nu een lijstje zoekwoorden en pagina’s waarop u ze wilt plaatsen. De volgende stap is goede SEO-teksten schrijven om op deze pagina’s te plaatsen. Deze teksten gaan over het bijbehorende zoekwoord.

Begin met het schrijven van een goede tekst. Denk daarbij nog even niet aan zoekwoorden en SEO. Dat regelen we straks aan de hand van een simpel stappenplan. Let bij het schrijven van uw tekst op de volgende punten:

  • De tekst heeft een goede, aansprekende titel.
  • Het begint met een inleiding waaruit duidelijk wordt wat de lezer kan verwachten.
  • De tekst is prettig leesbaar en relevant (geen overbodige informatie).
  • De tekst is relevant voor iemand die het zoekwoord gebruikt in Google.
  • Gebruik tussenkopjes
  • U maakt gebruik van afbeeldingen, opsommingen en andere elementen die de tekst goed leesbaar maken.
  • In de tekst verwijst u natuurlijk naar uw producten en diensten.
  • De tekst is 400 of (niet heel veel) meer woorden lang.
  • U eindigt met een goede conclusie.

Stappenplan: maak van uw tekst een SEO-tekst

Om hoog in Google te komen, is een goede tekst het grootste deel van het werk. U kunt echter met een paar simpele stappen de kans dat u goed scoort vergroten. Met deze stappen maakt u van uw tekst een SEO-tekst:

1. Laat het zoekwoord terugkomen

Zorg dat het zoekwoord regelmatig in de tekst voorkomt. Wellicht is dit al zo, dan hoeft u niets te veranderen. Als het een aantal alinea’s lang niet voorkomt, is het echter wel handig om het toe te voegen.

Let wel op dat u het niet overdrijft! Het overdreven herhalen van zoekwoorden wordt door Google bestraft en leest niet fijn voor gebruikers. Als u het zelf natuurlijk vindt overkomen, is het goed. Komt het wel erg vaak voor? Gebruik dan synoniemen.

2. Markeer de kopjes

Om Google wegwijs te maken in de tekst, markeert u de kopjes met H-markeringen. Hiervoor hoeft u geen whizzkid te zijn: in systemen zoals WordPress kunt u dit makkelijk aangeven. Bent u zelf niet zo handig met websites of gebruikt u een ander systeem? Vraag hier dan hulp bij.

De hoofdkop krijgt een H1-markering. Deze komt maar een keer voor. De tussenkopjes krijgen de markering H2. Kopjes die onder de tussenkopjes vallen krijgen H3 mee.

Voorbeeld van hoe u tussenkopjes moet opmaken

Zo wordt voor Google duidelijk welke kopjes het meest belangrijk zijn en hoe je tekst is opgebouwd. Hoe beter Google uw pagina begrijpt, hoe makkelijker u hoog in Google komt!

3. Snippets

U bent er bijna. U heeft een goede tekst geplaatst en uw site is klaar om hoger in Google te komen. Er is echter nog een ding dat u kan doen om te zorgen dat er zoveel mogelijk op uw site wordt geklikt. Dat is het optimaliseren van de snippet.

Als iemand zoekt in Google, ziet hij of zij een korte beschrijving van je pagina. Zoekt u bijvoorbeeld op ‘DTG’, dan ziet u het volgende:

Voorbeeld van een snippet in Google

Dit heet de snippet. Deze kan u zelf aanpassen. Weet u niet hoe u dit doet? Neem dan contact op met degene die uw site heeft gebouwd of degene die hem onderhoudt.

De snippet is het visitekaartje van uw site. Als deze er goed uitziet, zullen mensen er eerder op klikken en uw site bezoeken. De snippet bestaat uit de titel (de blauwe, grote tekst bovenaan) en de beschrijving (de tekst in het zwart).

4. Tips voor de titel:

  • Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de titel.
  • Gebruik maximaal 65 karakters. Dan wordt de paginatitel nog volledig getoond. Het zou zonde zijn als de paginatitel halverwege wordt afgebroken.
  • Gebruik uw bedrijfsnaam aan het eind van elke titel.

5. Tips voor de beschrijving

  • Voeg het belangrijkste zoekwoord letterlijk toe. Dat wordt namelijk dikgedrukt getoond, waardoor het meer opvalt.
  • Gebruik maximaal 155 karakters.
  • Beschrijf puntsgewijs wat de zoeker aan de pagina heeft.
  • Roep lezers op om door te klikken. Bijvoorbeeld door te eindigen met ‘lees het hier’ of ‘bekijk de collectie’.
  • Maak gebruik van symbolen. Symbolen als vinkjes (✓) werken goed om meer op te vallen tussen de andere snippets.

Aan de slag

Nu weet u wat u kunt doen om hoger in Google te komen. Heeft u deze stappen al gevolgd en wilt u nog hoger komen? Of heeft u geen tijd om zelf aan SEO te doen? Dan helpt DTG u graag. Wij bepalen de beste zoekwoorden, schrijven professionele SEO-teksten en passen andere, geavanceerde tactieken toe. 

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid