Zo verovert u een hoge plek in de lokale ranking van Google

Aan de slag met Google Mijn Bedrijf

Datum
01 juli 2019

De factoren die van invloed zijn op de volgorde van lokale zoekopdrachten in Google waren ooit een groot mysterie. Gelukkig is Google de afgelopen paar jaar wat transparanter geworden over het algoritme dat de ranking van haar zoekresultaten bepaalt. Zo weten we dat de volgende elementen een belangrijke rol spelen:

  1. Relevantie: hoe goed komt uw bedrijf overeen met de zoekopdracht?
  2. Afstand: hoe ver is uw bedrijf verwijderd van de locatie in de zoekopdracht?
  3. Prominentie: wordt uw product of dienst veel genoemd op andere sites? Staat u op sites met bedrijfsgegevens zoals detelefoongids.nl en openingstijden.nl?    

U heeft zelf niet altijd evenveel invloed op deze 3 punten. Het is daarom goed om te weten dat er factoren zijn die u wél zelf in de hand heeft. Deze spelen mee bij een betere ranking van uw bedrijf in de zoekresultaten van onder meer Google Maps. Google Mijn Bedrijf is de regisseur in dit verhaal. Wij geven u 5 tips hoe uw bedrijf een hoofdrol verovert in de lokale zoekresultaten.

  • Google maps

5 punten om uw lokale vindbaarheid te verbeteren

1. Claim uw bedrijfsvermelding voor Google Zoeken en Maps
Google zit met een datakwaliteitsprobleem, omdat er veel bedrijven op Maps staan die nooit hebben bevestigd dat hun gegevens kloppen. Door uw bedrijf te claimen via Google Mijn Bedrijf en de juiste gegevens van uw onderneming te vermelden, beschouwt Google die informatie als kwalitatief beter en dus relevanter.

  • Bedrijf claimen

2. Zorg dat uw bedrijfsgegevens up-to-date zijn
Zorg ervoor dat de bedrijfsgegevens compleet zijn en dat u een beschrijving van uw onderneming toevoegt in Google Mijn Bedrijf. De gegevens zijn vervolgens voor uw klanten te vinden in onder meer Google Maps. De volgende informatie mag in ieder geval niet ontbreken om lokaal gevonden te worden: 

De bedrijfsnaam, liefst identiek aan die op uw website.
Locatie(s) van uw vestiging(en).
Omschrijving van uw diensten en producten.
USP’s: waarmee onderscheidt uw bedrijf zich van de concurrentie?
Service: kunnen klanten naar u toekomen of gaat u naar hen toe?

  • overzicht

3. Houd de openingstijden up-to-date
Nu we steeds vaker onderweg zoeken via onze mobiele telefoon is het van groot belang dat openingstijden up-to-date zijn. Mobiele gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde winkel die op dat moment geopend is. Het is mogelijk om op Google Mijn Bedrijf speciale of aangepaste openingstijden van uw bedrijf te vermelden. Maak hier dus gebruik van. Bijvoorbeeld als u op andere tijden geopend bent tijdens de feestdagen. Google hecht veel waarde aan juiste informatie. Door de bedrijfsgegevens altijd up-to-date te houden, vergroot u de kans op een hogere (lokale) ranking.

4. Ga in gesprek met de klant
Zorg niet alleen dat klanten reviews schrijven, maar reageer er ook op. Dit kan via Google Mijn Bedrijf. U laat zo aan Google zien dat u waarde hecht aan de feedback van klanten. Reageren doet u natuurlijk niet alleen voor de zoekmachine. Uw (toekomstige) klanten waarderen het ook. Het schept vertrouwen en versterkt uw online reputatie. Dit zorgt voor terugkerende en nieuwe klanten.

  • Reviews

5. Voeg foto’s toe in Google Mijn Bedrijf
Foto’s kunnen klanten over de streep trekken om uw zaak te bezoeken. Aangezien Google zoveel mogelijk relevante informatie aan haar zoekers wil bieden, worden foto’s gewaardeerd. Plaatst u geen foto’s in Google Mijn Bedrijf, dan laat Google in de Maps-resultaten alleen een streetview-plaatje van uw bedrijfslocatie of een rode pin op de kaart zien. Dat is niet relevant voor de klant: het levert ze geen extra informatie op die niet ook al in Google Maps zelf staat. En wat niet relevant is voor de klant, is niet relevant voor Google. Dus niet goed voor uw ranking in de zoekresultaten. 

Geplaats in:
  • Online Vindbaarheid