Online klanten werven voor een onderneming: hoe doet u dat?

Datum
25 februari 2019

Nederlandse ondernemers zijn dag in dag uit met de zaak bezig. Produceren, logistiek, organiseren, diensten leveren en contact met de klanten. Het slokt allemaal veel van uw tijd op. Om uw bedrijf ook in de toekomst goed te laten draaien, is structurele nieuwe aanwas van klanten nodig. Een van de manieren om nieuwe consumenten geïnteresseerd te krijgen in uw aanbod, is om ze online te werven. In deze blog leggen we uit hoe u dat zelf aanpakt en hoe dat leidt tot een groeiende stroom nieuwe klanten.

Genoeg reden om klanten te werven 

Ondernemers die al een tijdje meedraaien, weten dat klantenwerving voor de lange termijn een goede strategie is. Want al is uw dienst of product vandaag nog zo geliefd, er zullen consumenten zijn die vroeg of laat minder bij u gaan kopen. Omdat hun behoefte verzadigd is, of omdat hun interesse mettertijd verandert. Door nieuwe mensen geïnteresseerd te krijgen, ondervangt u dit probleem in een vroeg stadium. Want ziet u de klantenaantallen teruglopen? Dan bent u eigenlijk iets te laat begonnen. Werven schept continuïteit. En in het ideale geval zorgt u voor groei. Meer omzet is altijd lekker. En natuurlijk is het motiverend om nieuwe mensen enthousiast te zien worden over uw bedrijf.

Waar klikt uw doelgroep op?

De Nederlandse consument oriënteert zich vooral online. 85% van de Nederlanders zoekt in de online winkelstraat naar informatie voordat ze een dienst of product afnemen. Dat aantal blijft stijgen. Wilt u als ondernemer profiteren van het toenemende internetverkeer? dan draait het erom dat u consumenten verleidt op uw bedrijf te klikken in plaats van op dat van uw concurrent. Maar waar klikt uw doelgroep op? 

Het antwoord op die vraag is voor elke onderneming anders. Er zijn wel grote gemene delers. Om bijvoorbeeld überhaupt onder de aandacht te komen, moet u eerst gevonden worden. Dat kan via social media, of via vermeldingen op relevante websites, maar ook via uw eigen website. U wilt vooral de mensen aantrekken die op zoek zijn naar uw product. En daar zit hem het mooie van internet en zoekmachines. Geïnteresseerde klanten worden automatisch voor u voorgesorteerd. De meest relevante zoektermen worden aan uw bedrijf gekoppeld. Typt uw potentiële klant die termen in, dan treft hij of zij uw bedrijf hoog in de lijst. Uw klant in spé klikt vervolgens op het aanbod dat het meest lijkt op wat hij of zij zoekt. Is uw bedrijf professioneel en overzichtelijk gepresenteerd, dan is de kans groot dat dat uw bedrijf wordt.

Uw website als startpunt voor klantenwerving

De makkelijkste manier om uw bedrijf een unieke presentatie te geven, is via uw website. Want u heeft toch een bedrijfswebsite? Zorgt u voor een strakke, gestructureerde vormgeving, dan straalt u direct vertrouwen uit. Gebruik mooie, ruime foto’s en professioneel geschreven tekst. Let er daarbij op dat de vormgeving is afgestemd op uw branche. Dat brengt consumenten in de juiste stemming, en overtuigt ze om uw bedrijf verder te onderzoeken. Het is geen garantie op een aankoop, maar het verhoogt uw kansen wel. DTG kan u helpen uw site professioneel te maken. Wij bouwen uw site zo op, dat hij ook nog goed gevonden wordt.

Laat uw klanten meer nieuwe klanten werven

Maar wat is een betere promotie dan goede mond-tot-mondreclame? Van de mensen die online zoeken naar informatie, zoekt nog eens 90% naar reviews. En dan vooral via onafhankelijke platforms zoals Klantenvertellen. Vooral in het aankoopstadium trekken positieve recensies consumenten vaker over de streep. En kiest een consument voor uw product? Dan is uw nieuwe klant geworven. Het moment is gekomen om hem of haar met uw uitstekende service en dienst of product te behouden. En wie weet wordt uw nieuwe klant wel ambassadeur van uw bedrijf.

Moeilijk is het niet

Klanten werven in de online winkelstraat werkt volgens dezelfde principes als klanten werven offline. Staat u erbij stil en zet u kleine, doordachte stappen, dan zult u succesvol zijn. Heeft u hier nog vragen over? DTG adviseert u graag over de beste stappen voor uw bedrijf. 

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Online Klantinteractie