Eenvoudig uitgelegd: uw website optimaliseren met Off-page SEO

Datum
03 oktober 2019

Het internet is een online winkelstraat waar consumenten in een split second beslissen. Aangezien ruim 85% van de Nederlanders daar regelmatig te vinden is, kunt u er maar beter voor zorgen dat uw website goed vindbaar is. Hier bestaan slimme oplossingen voor. Bijvoorbeeld On Page-SEO en Off Page-SEO. Is uw kennis over de digitale wereld niet zo groot? Geen probleem.

Als u de blog over On Page-SEO hebt gelezen, dan bent u nu klaar voor deel 2: Off Page-SEO. Als voorbeeld gebruiken we weer De Tweewieler Gigant in Amsterdam. Een fictief bedrijf dat gespecialiseerd is in elektrische fietsen en fietsaccu’s.

Wat is off-page SEO?
Off-page SEO, de term zegt het eigenlijk al; u optimaliseert de vindbaarheid van uw website met externe hulpmiddelen. U plaatst als het ware wegwijzers naar uw website. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn links. Als er op een pagina van iemand anders een link staat naar uw website, dan betekent dat voor Google dat u betrouwbaar en geloofwaardig bent op uw vakgebied. Daardoor stijgt u in aanzien. 

Dit staat in de Google Guidelines over links: “De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is door unieke, relevante content te maken die op natuurlijke wijze populair kan worden”.

Verzamel de juiste links
De juiste links verzamelen. Daar draait het om. Want niet iedere link heeft evenveel waarde voor een zoekmachine. Belangrijk voor Google zijn relevantie en autoriteit. 

Een voorbeeld: Feestzaal De Egelantier plaatst op haar website een link naar De Tweewieler Gigant. De arrangementen van een feestlocatie hebben weinig te maken met elektrische fietsen. Google waardeert deze link dus nauwelijks, omdat het niet relevant is. 

Doe de gratis SEO-check

Nog een voorbeeld: De ANWB publiceert op haar website een artikel over onderhoud aan elektrische fietsen. Daarbij plaatst de bond een link naar een blogpagina van De Tweewieler Gigant. Hier hecht Google veel waarde aan. Want de ANWB is een autoriteit op het gebied van vervoermiddelen. En het artikel gaat over het product waar onze fictieve fietsenwinkel in is gespecialiseerd. 

Zorg dus voor goede content op uw website. Als een website met hoge autoriteit daarnaar verwijst, dan heeft u een waardevolle link te pakken.

No-followlinks

Naast de gewone links zijn er ook no-followlinks. Die vertellen zoekmachines dat ze die niet hoeven te volgen. U zou dus zeggen dat no-followlinks niet waardevol zijn voor de ranking van uw website. Maar dat zijn ze wel degelijk. Een no-followlink zorgt immers ook voor verkeer naar uw website. Dat heeft invloed op de bereikbaarheid. Voor een effectieve SEO-strategie genereert u dus follow- én no-followlinks.

 

Hoe vindbaar is uw site?
Google biedt een aantal tests waarmee u duidelijkheid krijgt over de vindbaarheid van uw website. Op basis daarvan kunt u uw off-page SEO verbeteren. Ga eens aan de slag met het genereren van links naar uw website. U bouwt vertrouwen op bij Google. En dat merkt u aan de ranking.

In het kort
Zorgen dat uw website vindbaar is. Daarvoor gebruikt u On Page- en Off Page-SEO. Met Off page plaatst u wegwijzers naar uw website in de vorm van links. Google hecht daarbij de meeste waarde aan relevante links vanaf websites met hoge autoriteit. 

Lijkt het u een ingewikkelde klus, om uw website te optimaliseren? Neem contact op met DTG. We geven u graag persoonlijk advies.

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Website en Webshops