Eenvoudig uitgelegd: On-page SEO

Datum
04 april 2019

Ruim 85% van de Nederlanders zoekt regelmatig op internet naar informatie voordat ze overgaan tot aankoop op het web of in een winkel. Ze vliegen door de online winkelstraat en beslissen in een split second waar ze naar binnen gaan. Op uw website overtuigt u bezoekers om bij u te kopen of om met u in zee te gaan. “Kijk, dit is precies wat ik zoek!” Is dat zijn eerste indruk? Of is hij met 1 click weer verdwenen in de digitale winkelstraat?

Experts vanuit de hele wereld hebben factoren in kaart gebracht, waarmee u de online vindbaarheid van uw bedrijf kunt beïnvloeden. We verdelen ze in 4 blokken: Bedrijfsprofielen, Reputatie, Website & SEO, en Klantfactoren. DTG haakt hierop in met slimme producten. Onder meer voor On Page-SEO en Off Page-SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Daarmee optimaliseert u uw website voor het beste resultaat in zoekmachines bij relevante zoekopdrachten. Is uw digitale kennis niet zo groot? Geen nood. In deze blog leggen we uit hoe u On Page-SEO in uw voordeel gebruikt. Als voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf: De Tweewieler Gigant. Een specialist in elektrische fietsen en fietsaccu’s, gevestigd in de Ventielstraat in Amsterdam.

  • MOZ lokale ranking factoren taartdiagram

Optimaliseer uw website voor zoekmachines
Het is natuurlijk belangrijk dat potentiële klanten uw website gemakkelijk vinden. De meeste Nederlanders gebruiken Google voor hun digitale zoektocht naar informatie. De zoekmachine bepaalt wanneer de inhoud van uw website het beste antwoord geeft op een zoekvraag. Een voorbeeld: iemand in Amsterdam googeld op ‘elektrische fiets repareren Amsterdam’. Dat is een potentiële klant voor De Tweewieler Gigant. Het bedrijf wil nu dus op de eerste pagina van Google verschijnen. 

Zo werkt On Page-SEO 
Er zijn 3 belangrijke onderdelen waar u rekening mee moet houden: 

  • leesbaarheid 
  • bereikbaarheid
  • relevantie

1. Leesbaarheid
Google bepaalt hoe hoog uw website in de zoekresultaten verschijnt. Daarom is het belangrijk dat ook de zoekmachine uw website goed kan lezen. In jargon heet dat indexeren. Wilt u weten hoe dat werkt? We leggen het kort uit in een extra informatieblok. 

Afbeelding : Google kan de website van De Tweewieler Gigant goed lezen. In de onderstaande afbeelding ranked Google de fietsenwinkel op de tweede plaats in de organische resultaten. 

De basis legt u met een goede websitestructuur. Daarin is uw contactinformatie een cruciaal onderdeel. Met die informatie laat u Google weten wie u bent en hoe een klant u kan bereiken. De grote zoekmachines ontwikkelden een protocol speciaal voor bedrijven. Dat helpt u om de informatie op uw website eenvoudig te structureren. U vindt het op schema.org

Tip!  

Heeft u Google Mijn Bedrijf of een ander bedrijfsprofielen? Zorg er dan voor dat uw contactinformatie overeenkomt met de gegevens in dat profiel.

2. Bereikbaarheid
De winkel van De Tweewieler Gigant aan de Ventielstraat is gemakkelijk bereikbaar met de fiets en de auto. Maar hoe bereikbaar is hun website? Consumenten gebruiken steeds vaker een mobieltje voor internetbezoek. En die trend blijft de komende jaren groeien. Sinds 2015 geeft Google voorrang aan ‘mobile friendly’-websites. In 2018 heeft Google daar nog een schepje bovenop gedaan. De zoekmachine baseert de ranking van zoekresultaten op de mobiele versie van uw website. Is uw website niet voor mobiele apparaten geoptimaliseerd? Dan is het maar de vraag of uw website op pagina 1 van Google verschijnt bij een relevante zoekopdracht.

De website van De Tweewieler Gigant is voor mobiel geoptimaliseerd. Dat ziet u bijvoorbeeld aan de navigatiebalk. Die zou onleesbaar zijn op een smartphone. De mobiele website maakt daarom gebruik van een zogenaamd hamburgermenu. Ook de oproep om te bellen bij vragen ziet u niet op mobiel. In plaats daarvan is er een belknop geplaatst. Met 1 tik belt de bezoeker naar de winkel.

Een ander belangrijk punt is de laadsnelheid van uw website. Duurt het lang? Dan geeft Google minpunten. En niet alleen de zoekmachine houdt hier rekening mee. Meer dan de helft van de bezoekers verlaat uw website als die niet binnen 3 seconden geladen is!

3. Relevantie
Besteed aandacht aan de inhoud van uw website. Want slechte of irrelevante informatie heeft negatieve invloed op de score in de zoekresultaten. Vertel welke diensten of producten u levert. Vermeldt ook duidelijk op welk adres uw bedrijf is gevestigd, op welk telefoonnummer u bereikbaar bent en wat uw e-mailadres is.

Gebruik relevante trefwoorden in de tekst waar potentiële klanten naar zoeken. Breekt het zweet u nu uit? Geen nood. We geven u een paar handige tips:

  • Let op wat klanten vragen aan de telefoon of in een e-mail. De Tweewieler Gigant kreeg vaak deze vragen: “Kan ik de accu van mijn elektrische fiets bij jullie laten vervangen?” “Verkopen jullie ook elektrische mountain bikes?” Welke relevante trefwoorden haalt u uit deze vragen?
  • Bedenk woorden die u zelf in een zoekopdracht zou gebruiken voor uw bedrijf. Vul die woorden in bij Google en onderzoek welke zoekresultaten dat oplevert. Is zo’n woord interessant voor uw branche? Gebruik het dan om uw tekst te optimaliseren.

De volgende stap. Gebruik de gevonden trefwoorden op de juiste plaats op uw website. Dit zijn geschikte plaatsen voor trefwoorden:

  • De ‘Title Tags’. Dit zijn de paginatitels van uw website die Google in het blauw laat zien in de zoekresultaten. Kijk eens naar het voorbeeld van De Tweewieler Gigant bij Leesbaarheid. De title tag is “De Tweewieler Gigant in Amsterdam maakt elektrisch fietsen betaalbaar”. Maak in zo’n titel in maximaal 64 tekens duidelijk wat uw bedrijf doet.
  • Verwerk op elke pagina van uw website uw bedrijfsnaam en het belangrijkste trefwoord in de hoofdtitel. In de html-code wordt die titel aangeduid met H1. De Tweewieler Gigant gebruikt als H1 op Home “De Tweewieler Gigant in Amsterdam heeft ‘m!” Dat kan dus beter. In de titel ontbreekt een relevant trefwoord, bijvoorbeeld elektrische fiets of elektrische mountain bike.
  • Zorg ervoor dat hetzelfde trefwoord nog een keer voorkomt in de inleiding en op een andere plaats in de lopende tekst.

Hoe bepaalt Google de ranking van uw website?
Google indexeert onophoudelijk websites op het wereldwijde web. Zogenaamde ‘spiders’ voeren die analyses uit. Ze bezoeken uw website, lezen de teksten en volgen de links. Zo weet Google welke inhoud uw site aanbiedt. Uw website is nu zichtbaar in de zoekresultaten. 

Iemand vult in Google ‘elektrische fiets kopen Amsterdam’ in als zoekopdracht. De zoekmachine gaat met behulp van een algoritme op zoek naar het beste antwoord op deze vraag. Een algoritme is een reeks instructies die naar een doel leiden. In ons voorbeeld geeft de website van De Tweewieler Gigant het tweede beste antwoord op de zoekvraag. 

Als ondernemer wilt u natuurlijk dat die spiders uw website goed indexeren. Wilt u zien hoe Google uw website heeft geïndexeerd? Type dan in Google site:uwwebsite.nl in.

 

 

U heeft nu een goede basis voor de On Page-SEO van uw website. Heeft u nog vragen? Of wilt u toch liever wat hulp bij het optimaliseren? Neem dan contact op met onze klantenservice.
 
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid