Uw website geoptimaliseerd: Off-page SEO

Optimaliseer uw website voor zoekmachines

Datum
05 september 2018

Heeft u een website? Dan moet deze natuurlijk vindbaar zijn. In dit artikel gaan we in op off-page SEO: het plaatsen van wegwijzers naar uw website. Lees snel verder.

Een vrouw en een man in gesprek bij een opengeklapte laptop

Wat is off-page SEO?
Off-page SEO kunt u zien als het plaatsen van wegwijzers naar uw website. Het bekendste voorbeeld van deze wegwijzers zijn links. Als een pagina van iemand anders linkt naar uw eigen pagina, draagt dat in Google bij aan uw autoriteit op uw vakgebied. Dit draagt bij aan het vertrouwen en geloofwaardigheid die uw website uitstraalt. Naast off-page SEO is er ook on-page SEO. Dit beschreven we in een eerder artikel.

Verzamel de juiste links

Het is belangrijk om de juiste links te verzamelen. Niet iedere link biedt namelijk evenveel waarde. Relevante links van websites die Google belangrijk vindt, zijn links die de meeste waarde bieden.

Google hecht de meeste waarde aan links vanaf websites met hoge autoriteit. Stel, u bent fysiotherapeut. Linkt een sportvereniging naar uw website, dan waardeert  Google deze link hoger dan bijvoorbeeld een buitenlands forum over tuinbouw. De beste manier om een link te ontvangen van een website met hoge autoriteit, is door het schrijven van goede content waar naartoe gelinkt wordt.

Twee soorten links
er twee soorten links: follow-links en no-follow links. De no-follow eigenschap vertelt zoekmachines dat ze deze link niet hoeven te volgen. In theorie zijn no-follow links niet directe waardevol voor de ranking. In de praktijk zijn ze dat wel degelijk. Deze links vergroten onder andere het bereik van en het verkeer naar uw website. Een effectieve SEO-strategie richt zich dus op het genereren van follow- én no-followlinks. De Google Guidelines  zeggen hierover: “De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is door unieke, relevante content te maken die op natuurlijke wijze populair kan worden”.

Hoe vindbaar is uw site?

Het optimaliseren van uw website en het genereren van links kan een ingewikkelde klus zijn. Gelukkig biedt Google een aantal tests om te zien hoe vindbaar uw website is. Op basis daarvan kunt u uw off-page SEO verbeteren. Ga aan de slag met links. Bouw  vertrouwen op bij Google en realiseer een hogere ranking.

Foto van iemand die een Google Analytics dashboard bekijkt

In het kort

Heeft u een website? Dan moet deze natuurlijk vindbaar zijn. Hier zijn 2 opties voor: on-page en off-page. Off Page-SEO kunt u zien als het plaatsen wegwijzers naar uw website. Het bekendste voorbeeld van deze wegwijzers zijn links. Het is belangrijk om de juiste links te verzamelen. Niet iedere link biedt namelijk evenveel waarde. Google hecht de meeste waarde aan links vanaf websites met hoge autoriteit.

Het optimaliseren de vindbaarheid van uw website kan een ingewikkelde klus zijn. Wit u meer weten, zoekt u persoonlijk advies, of kunt u wel wat hulp gebruiken? contact.

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Online Vindbaarheid bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van (lokale) online vindbaarheid in de gaten om de producten van DTG te verbeteren en ondernemers beter vindbaar te maken.

Rick van der Niet