Uw website geoptimaliseerd: On-Page SEO

Optimaliseer uw website voor zoekmachines

Datum
14 augustus 2018

Op uw website overtuigt u uw bezoekers om bij u te kopen of om met u in zee te gaan. Besteed daarom aandacht aan de vindbaarheid en de inrichting. Wie bent u? Welke producten of diensten levert u? Waar staat u voor? Belangrijke informatie voor de consument. “Kijk, dit is precies wat ik zoek!” Is dat zijn eerste indruk? Of is hij met 1 klik weer verdwenen in de digitale winkelstraat?

 
  • MOZ lokale ranking factoren taartdiagram

Het is belangrijk dat potentiële klanten uw website gemakkelijk vinden. Optimaliseer daarom uw website voor zoekmachines. Dat heeft een aanzienlijke invloed op uw vindbaarheid. De Engelse term voor het optimaliseren voor zoekmachines is Search Engine Optimization (SEO). We maken onderscheid tussen On Page-SEO en Off Page-SEO. In dit artikel gaan we in op On Page-SEO. In het volgend artikel behandelen wij de Off Page-factoren.

On Page-SEO
Met On Page-SEO optimaliseert u de vindbaarheid en de inrichting van uw website. Er zijn drie belangrijke onderdelen waar u rekening mee moet houden: leesbaarheid, bereikbaarheid en relevantie van de website.

Leesbaarheid
Het is natuurlijk erg handig als de consument uw website goed kan lezen en de juiste informatie vindt. Het is zeker zo belangrijk dat Google uw website goed kan lezen. Zij bepaalt hoe hoog uw website in de zoekresultaten verschijnt.

 

Afbeelding 1. Voorbeeld van indexatie. Uitleg in oranje kader.

Door een goede inrichting van uw website, verbetert u de leesbaarheid van uw site voor Google. Ga hiervoor eens aan de slag met schema.org. De grote zoekmachines ontwikkelden dit protocol speciaal voor bedrijven. Het helpt u om de informatie op uw website eenvoudig te structureren. Een cruciaal onderdeel in de websitestructuur is uw contactinformatie. Daarmee maakt u aan Google bekend wie u bent en hoe u te bereiken bent.

Tip!

Zorg er voor dat uw contactinformatie overeenkomt met de gegevens in Google Mijn Bedrijf (en andere bedrijfsprofielen).

Bereikbaarheid
Net zoals uw fysieke bedrijf, moet ook uw online filiaal goed bereikbaar zijn voor bezoekers. Consumenten zoeken steeds vaker via een mobiel apparaat. Die trend blijft de komende jaren groeien. Sinds 2015 geeft Google voorrang aan ‘mobile friendly’-websites. In 2018 heeft Google daar nog een stapje bovenop gedaan. De zoekmachine baseert de ranking van de zoekresultaten op de mobiele versie van uw website. Is uw website niet voor mobiele apparaten geoptimaliseerd, dan heeft dat een nadelige invloed op de ranking van uw website in de zoekresultaten.

Een ander belangrijk onderdeel van de bereikbaarheid van uw website is de laadsnelheid. Niet alleen Google houdt hier rekening mee. Meer dan de helft van de bezoekers verlaat uw website als die niet binnen 3 seconden geladen is!

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid