Verbeter de online vindbaarheid van je bedrijf

Met een goede online reputatie

Datum
13 maart 2018

En het goede nieuws is dat je als organisatie invloed hebt op je eigen online reputatie. Reviews en social media zijn hiervoor essentieel. Beiden zorgen er niet alleen voor dat je beter gevonden wordt; ze overtuigen potentiële klanten ook om voor jouw bedrijf kiezen.

Deze blog is de tweede in een serie over factoren die van invloed zijn op je lokale online vindbaarheid. Om als bedrijf lokaal goed gevonden te worden, heb je op drie dingen invloed: bedrijfsprofielen, reputatie en SEO. Eerder gaven we meer inzicht in het belang van bedrijfsprofielen. In deze bijdrage gaan we dieper in op reputatie.
 
  • MOZ lokale ranking factoren taartdiagram
Het belang van reviews
Er zijn tegenwoordig steeds meer websites waarop klanten reviews kunnen achterlaten. Deze reviews zijn steeds belangrijker voor je online vindbaarheid. De reden is simpel: consumenten vinden reviews belangrijk. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat ruim 93% van de consumenten reviews raadpleegt om een bedrijf te kiezen. 85% heeft net zoveel vertrouwen in reviews als in een persoonlijke aanbeveling van een bekende. En zoals altijd met Google en andere zoekmachines: als een consument iets belangrijk vindt, dan vinden zij dat ook.
 
Belangrijke factoren
Niet alle soorten reviews dragen bij aan een verbeterde online vindbaarheid. Zoekmachines bekijken een aantal belangrijke factoren om de reviews, en daarmee de online reputatie van het bedrijf, te bepalen. Deze factoren zijn:
  • Volume: hoeveel reviews heeft jouw bedrijf?
  • Informatie: wat wordt er gezegd in de reviews?
  • Diversiteit: waar zijn de reviews te vinden?
  • Waardering: welke score krijgt jouw bedrijf?
  • Betrouwbaarheid: wie heeft de review geschreven?
  • Recentheid: wanneer heeft jouw bedrijf reviews gekregen?

Reviews van internetSamengevat: zorg dat je veel positieve en goed geschreven reviews van echte klanten verzamelt. Net zoals met bedrijfsprofielen, wil je reviews hebben op de websites waar Google – en andere zoekmachines – verwachten dat bedrijven reviews hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook, Foursquare, DeTelefoongids.nl, en natuurlijk Google zelf. Niet alleen worden deze websites bezocht door miljoenen consumenten om bedrijven te zoeken en reviews te lezen, de reviews van dergelijke websites komen ook terug in het ‘Kennisvenster’ van Google. Hiermee geef je potentiële klanten het vertrouwen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Een realistische online reputatie
De klanten die uit zichzelf een review achterlaten, zijn vaak óf heel positief, óf heel negatief. Deze reviews bieden geen compleet en nauwkeurig beeld van je bedrijf. Het is daarom belangrijk actief reviews te verzamelen bij je klanten. Alleen op deze manier bouw je een realistische online reputatie op.

Heb je een representatief beeld opgebouwd, dan kun je vervolgens de verzamelde reviews op interessante manieren gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van de gemiddelde score op je website of in je SEA-campagne. De online reputatie van je bedrijf wordt op deze manier nog beter zichtbaar voor consumenten. En – niet geheel onbelangrijk – het leidt tot aanzienlijk meer (online) verkeer naar jouw bedrijf.

Vergeet social media niet
Naast reviews, is ook social media een onderdeel van jouw reputatie. Ieder bedrijf zou minimaal een bedrijfsprofiel moeten aanmaken op Facebook, Twitter, LinkedIn, en Instagram. Zelfs als je niet van plan bent deze actief te gebruiken. Consumenten kunnen ook op deze populaire websites naar je zoeken. Je wilt niet dat ze je bedrijf niet kunnen vinden, naar een concurrent gaan of dat een onbekende een profiel van jouw bedrijf aanmaakt.

Heb je een profiel gemaakt op de belangrijkste platformen? Ga dan vooral de interactie aan met je klanten. Social media wordt actief gebruikt en klanten zullen berichten naar je sturen. Daarmee krijg je wederom inzicht in hoe klanten jouw bedrijf, product, of dienst ervaren. Naast reviews, bepaalt dit voor een belangrijk deel jouw online reputatie. Door te reageren verbeter je de binding met jouw klanten. Om het aantal volgers op social media te vergroten, helpt het als je actief bent en interessante informatie of acties plaatst. Het aantal volgers is een indicatie van de populariteit van je bedrijf op social media. Zowel de populariteit van je bedrijf als de interactie met klanten heeft impact op jouw online vindbaarheid.

De vicieuze reputatie-cirkel
Ga je aan de slag met je reputatie, en dus met reviews en social media, dan genereer je snel een positieve vicieuze cirkel. Actief met reviews bezig zijn, leidt tot een verbeterde vindbaarheid. Dat zorgt vervolgens voor meer klanten. Meer klanten resulteren in meer reviews. En ontvang je meer reviews, dan word je vervolgens weer beloond met een verbeterde online vindbaarheid. Het verzamelen van reviews is op deze manier een relatief eenvoudige en efficiënte marketingtechniek.

Een uniek voordeel van social media is dat gebruikers nieuws delen met hun vrienden en regelmatig inchecken bij lokale bedrijven. Deze berichten en ‘check-ins’ zijn vervolgens zichtbaar in de tijdlijn van hun vrienden. Dat vergroot de kans dat deze vrienden een bezoek aan jouw bedrijf brengen, wat weer tot berichten of check-ins op de tijdlijn kan leiden. Zo zie je dat aan de slag gaan met reviews en social media een positieve en continue bijdrage levert aan de online vindbaarheid van jouw bedrijf. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

  • Rick van der Niet

  • LinkedIn
  • Rick is Product Manager Netwerkprofiel bij DTG. Hij houdt ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO in de gaten om het Netwerkprofiel constant te verbeteren.

Rick van der Niet
  • Online Vindbaarheid
  • Online Klantinteractie