Welke online kanalen verbeteren jouw vindbaarheid?

Met deze tips stel je een online mediamix samen die past bij jouw bedrijf

Datum
08 september 2017
Welke online kanalen zet jij in om je onderneming beter vindbaar te maken?

Een website. Een nieuwsbrief. Social media. Er zijn veel mogelijkheden om je klanten te bereiken. Maar welke online kanalen kun je inzetten voor de vindbaarheid van jouw onderneming? En hoe gebruik je zo’n kanaal in je voordeel?

Op welke online kanalen je actief bent met je bedrijf hangt onder meer af van de branche en je doelgroep. Het is verstandig om vooraf je doelstelling te formuleren. Bijvoorbeeld de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Of juist meer potentiële klanten binnenhalen. We hebben de belangrijkste online kanalen voor je op een rij gezet. Daarbij geven we je tips hoe je ze inzet om je online vindbaarheid te vergroten.

Heb je al een website?

De meeste ondernemingen hebben een website. Dat is meteen het online gezicht van de organisatie. En vaak dient de site ook als basis voor je online kanalen. De artikelen in je nieuwsbrief linken ernaar. Facebookposts brengen je klanten naar je site. En de landingspagina van een online advertentie bevindt zich hier.

Een paar adviezen:

  • Maak doelstellingen. Wat wil je met je website bereiken?
  • Zet relevante content op je site. Daarmee toon je autoriteit. En dat bevordert je vindbaarheid.
  • Laat geen verouderde informatie op je site staan. Denk aan verlopen acties en oude nieuwsberichten.
  • Maak de website SEO-proof. Dan vinden zoekmachines je website bij relevante zoekopdrachten.
  • Zorg dat je website responsive is. Die past zich dan automatisch aan aan het schermformaat van een telefoon of tablet.

Tip!

Is je website uitnodigend voor jouw doelgroep? Zorg voor een helder design met duidelijke navigatie.

Verstuur een nieuwsbrief

Heb je een klantenbestand? Dan is de nieuwsbrief een goedkope en effectieve manier om klanten naar je website te krijgen. Je informeert hen over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen rond je bedrijf. Alleen al door je klant bij de naam aan te spreken, maak je jouw boodschap persoonlijk. Dat schept een band.

Enkele tips:

  • Zorg voor een uitnodigende opmaak waarin de huisstijl van je bedrijf is verwerkt. Dat zorgt voor herkenbaarheid.
  • Wat is het doel van je nieuwsbrief? Maak duidelijk wat doorklikken oplevert voor de lezer.
  • Bedenk een pakkende onderwerpregel waaruit blijkt waar je nieuwsbrief over gaat.
  • Combineer een korte introtekst met een sprekende afbeelding voor elk artikel. Link door naar je website voor het complete stuk. Of naar een goede landingspagina.
  • Wanneer verzend je de nieuwsbrief? Test verschillende verzendmomenten en houd bij welk tijdstip leidt tot conversie op je website.
In tegenstelling tot een post op social media, raak je met een nieuwsbrief niet in no time uit het zicht op een tijdlijn. Je content belandt immers in de mailbox van je klant.

Maak een bedrijfsprofiel

Een bedrijfsprofiel is een professionele presentatie van je onderneming. Laat je zien op verschillende bedrijvensites. Dat heeft een positief effect op de lokale online vindbaarheid van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan detelefoongids.nl, openingstijden.nl en Facebook. Hoe uitgebreider het aantal websites waarop je met je bedrijf staat vermeld, hoe groter de kans dat jouw toekomstige klanten je zullen vinden. Zorg er wel voor dat je overzicht houdt. Verkeerde of onvolledige bedrijfsinformatie schaadt je betrouwbaarheid.

Zo ga je aan de slag met een bedrijfsprofiel:

Doe een Profielcheck

Adverteer bij zoekmachines

Met Search Engine Advertising (SEA) vergroot je je online vindbaarheid voor een doelgroep. Op basis van zoekwoorden wordt jouw advertentie getoond op de resultatenpagina’s van de zoekmachines. Zo’n advertentiecampagne is ook een heel goed middel bij tijdelijke acties.

Belangrijk bij een SEA-campagne:

Presenteer je bedrijf op social media

Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat. Het aanbod van verschillende social media is groot. Allemaal manieren om in contact te komen met je doelgroep. Als je open en oprecht communiceert, bouw je een relatie op met je volgers. Dat vraagt wel om actief onderhoud.

Onze adviezen:

  • Kies bewust op welke sociale media je actief bent.
  • Monitor je accounts en meet de hoeveelheid interactie.
  • Reageer op opmerkingen en vragen van je volgers.
  • Zorg voor interessante informatie. Dat stimuleert mensen om jouw content te delen. Je bereikt nieuwe, potentiële klanten.
  • Experimenteer met verschillende soorten content. Een post met foto’s of een video wordt vaker gedeeld dan alleen tekst.

Tip!

Overlaad je volgers niet met berichten en plaats geen persoonlijke berichten met je bedrijfsaccount.

Schrijf een blog

Voor sommige branches is een blog heel effectief. Denk aan bedrijven die zich met hun product of dienst richten op lifestyle, reizen en uitgaan. Heb je voldoende relevante onderwerpen om over te schrijven? Nieuwtjes. Belevenissen. Jouw meningen. Daarmee creëer je een band met je klant. Die keert daarvoor regelmatig terug naar jouw website. Een blog draagt ook bij aan een hogere notering in zoekmachines.

Waar moet je aan denken als je blogs gaat schrijven:

  • Kies een onderwerp dat past bij de core business. Mensen lezen immers je blogs omdat ze je bedrijf interessant vinden.
  • Creëer openheid. What’s going on in the office?
  • Een aantal ‘verschillende schrijvers’ zorgt voor levendigheid. Denk aan een directielid, een medewerker, een influencer. Daarvoor kun je een ghostwriter inschakelen.
  • Plaats regelmatig nieuwe blogs en kies voor een vast publicatiemoment. Bijvoorbeeld iedere week op woensdag.

Meer informatie over online kanalen

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over online kanalen? Wil je advies over welke het beste bij jouw bedrijf passen? Neem dan contact op met de online experts van DTG.

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Website en Webshops