Een verhaal over vertrouwen

Door Bedrijfsprofielen beter vindbaar in Google lokale zoekresultaten

Datum
26 juni 2017

Wat zorgt er nu voor dat het ene bedrijf bij een lokale zoekopdracht op pagina 1 staat in Google en de andere pas op pagina 3 terug te vinden is? Wereldwijd zijn experts het eens dat dit bepaald wordt door grofweg 8 factoren. In deze blog wil ik 1 van de 8 factoren bespreken, want er liggen hier veel kansen voor jou als ondernemer. Om het niet te technisch te maken gaan we denken als Google, praten over ijsjes, nadenken over vertrouwen en geef ik je wat achtergrondinformatie en tips om aan de slag te gaan.

8 lokale rankingfactoren
Elk jaar wordt becijferd welke factoren invloed hebben op de volgorde van de zoekresultaten bij een lokale zoekopdracht, zoals “Schoenenwinkel Enschede”. Dit gebeurt door Moz, een autoriteit op het gebied van lokale vindbaarheid. Zij vragen jaarlijks tientallen experts naar de belangrijkste factoren om beter te scoren in zoekmachines. Daaruit komen grofweg 8 factoren: De eigen website, Google Mijn bedrijf, Bedrijfsprofielen, Links, Reviews, Social, Mobile Signals en Personalisatie. Belangrijkste les: er is niet 1 specifieke actie die u kunt doen om uw positie te verbeteren.

Diagram lokale online vindbaarheid
Lokale vindbaarheid volgens Moz: er is niet 1 holy grail.

Wil je gevonden worden, dan zal je met meerdere delen van bovenstaande schijf aan de slag moeten. Eerder besprak ik onder andere al Google Mijn Bedrijf en Reviews in deze blog kom je meer te weten over Bedrijfsprofielen.

 

Betrouwbaarheid van informatie
Afgelopen weekend was ik met mijn vriendin in Berlijn. Het was heel warm, dus we zochten naar de dichtstbijzijnde winkel die ijsjes verkocht. Na wat rondvragen hadden we nog steeds geen specifieke naam of locatie van een winkel gekregen. Omdat niemand precies hetzelfde noemde, was het maar hopen dat we bij een winkel uitkwamen die bestond, open was én daadwerkelijk ijsjes verkocht.

Betrouwebaarheid

Denk als Google
Google wil de plek blijven waar mensen gaan zoeken, ook naar locaties in de echte wereld. Google bestaat omdat wij, als gebruikers, erop vertrouwen dat Google de juiste resultaten geeft. Zodra de informatie die op Google staat niet klopt, moet je op zoek naar een andere bron voor informatie. Als dat vaker gebeurt daalt het vertrouwen in Google, waardoor iemand in de toekomst misschien een andere zoekmachine gebruikt. Iets wat Google natuurlijk wil voorkomen.

Google checkt daarom of de naam, adres, woonplaats en telefoonnummer (NAWT) die het van je bedrijf weet, klopt. De zoekmachine scant andere sites waar uw bedrijfsgegevens voorkomen. Die scan is te vergelijken met mijn zoektocht in Berlijn naar het adres van een ijssalon. Als we de poppetjes in het plaatje hierboven vervangen door websites waarop bedrijfsgegevens gepubliceerd worden, dan ziet het er voor Google zo uit:

Betrouwbaarheid van bedrijfsprofielen

Een abc’tje natuurlijk dat Google een bedrijf niet aan zijn gebruikers wil laten zien als er op verschillende websites tegenstrijdige informatie staat. Sterker: Google weet niet wát het aan de klant moet laten zien, omdat de zoekmachine niet kan bepalen welke gegevens juist zijn.

 

Consistente gegevens
Codewoord in dit hele betoog is vertrouwen. Google kijkt daarvoor dus op allerlei websites die bedrijfsprofielen publiceren. Al deze websites samen noemen we het ‘local ecosysteem’. Denk daarbij aan sites als openingstijden.nl, Facebook of detelefoongids.nl. Op hoe meer sites in het local ecosysteem uw bedrijf met consistente gegevens vermeld staat, hoe meer Google vertrouwt dat dit de juiste informatie is om te tonen aan de gebruiker. Vergelijk daarom het bovenstaande plaatje eens met het volgende. Welke van de twee voorbeelden geeft u het meeste vertrouwen dat u bij een ijssalon uitkomt?

Consistente gegevens

 

Kijk hoe u er zelf voorstaat
Wat voor een ijssalon geldt, geldt ook voor advocaten, kappers, fysiotherapeuten en schilders. Het maakt niet uit in welke branche u opereert, u wbedrijfsgegevens moeten consistent zijn. Zo raakt Google niet verward en voorkomt u dat Google vertrouwen verliest in de juistheid van uw bedrijfsinformatie. Hoe moet dat? Kijk naar de NAWT-gegevens op uw eigen website. Zijn die exact hetzelfde als de gegevens in Google Mijn Bedrijf? En op detelefoongids.nl, Facebook, openingstijden.nl en Foursquare? Vergeet hierbij niet de minder bekende online bedrijvengidsen als Cylex, Infobel en Opendi die voor Google ook belangrijk zijn. Ik ben benieuwd wat u over uw eigen bedrijf tegenkomt als uw op die websites gaat zoeken!

Help! Het is een chaos!
Ok, het punt is duidelijk. Google wil consistentie om u te vertrouwen. Toch zijn er weinig bedrijven die dit op orde hebben voor de tientallen websites die meespelen in het Nederlandse local ecosysteem. Wat moet u doen om dit te fixen? Op alle plekken waar je gegevens verkeerd staan, zal u een account moeten aanmaken om de gegevens in lijn te brengen. Daar gaat flink wat tijd in zitten, maar dat zal zich uiteindelijk terugbetalen in vertrouwen van Google en dus zichtbaarheid van uw bedrijfsgegevens.

 

Snellere oplossing
Vindt u bovenstaande te veel werk? Ik kan het me voorstellen. Daarom mijn tip: bekijk via deze gratis tool hoe uw bedrijf op dit moment zichtbaar is op ruim 20 websites en navigatietools. De scan brengt alle NAWT-inconsistentie in een keer voor u in beeld. U ziet meteen  op welke websites u wel en niet vindbaar bent, welke gegevens ontbreken of welke u nog moet aanpassen. Bijvoorbeeld zoals hier zoals hier voor Café de Beyerd in Breda.

Netwerkprofiel dashboard

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het corrigeren van de gegevens of gaat dit u te veel tijd kosten? Mijn collega’s weten precies hoe u dit efficiënt aanpakt en helpen u graag verder.

  • Wouter Koene

  • LinkedIn
  • Wouter is Product Manager en is verantwoordelijk voor het optimaliseren van de klantervaring. Daarnaast ontwikkelt hij al meer dan 3 jaar de juiste oplossingen op het gebied van lokale online vindbaarheid voor ondernemers. Hij blogt over alles rondom het verbeteren van je lokale online vindbaarheid.

Wouter Koene