5 tips voor een goede homepage

Een homepage die past bij uw bedrijf

Datum
01 juli 2017
Elke DTG-website heeft scanbare pagina’s en een duidelijke menustructuur

Zoveel ondernemers, zoveel websites en zoveel verschillende homepages. De één kiest voor een pakkend beeld dat het hele scherm vult, de ander toont gelijk het volledige assortiment. Maar welke dingen zorgen nu voor de beste eerste indruk?

Check gratis hoe uw website scoort

We hebben 5 basisvoorwaarden voor een goede homepage op een rij gezet:

  • Eigen huisstijl
  • Eén boodschap naar uw klant
  • Scanbare pagina
  • Duidelijk menu
  • Schrijf actuele teksten

1. Gebruik uw eigen huisstijl

De website is natuurlijk niet uw enige communicatiemiddel. Uw onderneming heeft onder meer visitekaartjes, advertenties, posters en een bord op de gevel. Waarschijnlijk zijn al deze uitingen gebaseerd op het logo en huisstijl. Overal dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en misschien zelfs dezelfde afgeronde hoekjes of lijnen. Een website die hier naadloos op aansluit, zorgt voor optimale herkenbaarheid. Het lijkt een inkopper, maar er zijn nog steeds veel websites die het bedrijfslogo laten zien, maar verder volledig afwijken van de huisstijl. 

2. Eén boodschap naar uw klant

Het is verleidelijk om bezoekers bij binnenkomst op uw website direct zo veel mogelijk te vertellen. Wie u bent, wat u allemaal verkoopt, waarom u dat verkoopt, noem het maar op. Toch is een homepage met allerlei verschillende onderdelen snel onoverzichtelijk of zelfs intimiderend. Bij de voordeur van uw winkel of kantoor vertelt u toch ook niet gelijk uw hele levensverhaal? Maak dus een duidelijke keuze in wat u als eerste wil communiceren. Het 'gevoel' van uw bedrijf? Gebruik dan bijvoorbeeld een mooie foto. Het uitgebreide assortiment? Toon dan direct een slimme selectie van alle artikelen.

3. Zorg voor een scanbare pagina

Zodra bezoekers op de homepage komen, 'scannen' zij deze binnen enkele seconden om er achter te komen of dit de plek is waar zij moeten zijn. Zelfs als u voor één duidelijke boodschap heeft gekozen, kan de lay-out van de website verwarrend werken. Gevolg: uw bezoeker vertrekt naar een andere website. Er is een aantal tips waarmee u de homepage snel scanbaar maakt:

Tekst:
  • korte teksten (maximaal 2 alinea's)
  • bulletpoints in teksten
  • duidelijke koppen
  • ruime regelafstand
Vormgeving:
  • beperkt aantal kleuren (maximaal 5 verschillende)
  • opvallende kleur voor de belangrijkste onderdelen
  • voldoende ruimte voor foto's en andere afbeeldingen
  • herkenbare koppen

4. Zorg voor een duidelijk menu

De homepage van uw website is niet alleen de voordeur van de website, maar ook een soort wegwijzer. Na de eerste indruk wil de bezoeker meer weten. Wat is hier nog meer te doen? Waar kan ik wat vinden? Zorg dus dat de navigatie (het 'menu' van de website) direct zichtbaar en herkenbaar is. De meest gangbare plek voor de navigatie is bovenin of aan de linkerzijkant. Gebruik in de navigatie duidelijke, algemene termen als 'producten', 'behandelingen' of 'contact'. Zo hoeven bezoekers niet te raden wat u precies bedoelt.

TIP!

De zin 'Welkom op onze website' mag weg. Het maakt de openingstekst korter en to the point.

5. Houd teksten actueel
Al is de homepage nog zo herkenbaar, éénduidig en scanbaar, ook de inhoud van de teksten bepaalt de eerste indruk. Onze copywriters kunnen helpen goede teksten te schrijven, maar graag noemen we nog 1 valkuil die bezoekers direct rechtsomkeert laat maken: oude gegevens.

Een homepage met daarop een actie die 2 maanden geleden al afgelopen was, is geen uitnodiging om verder te kijken. Datzelfde geldt voor nieuwsberichten van weken geleden. Op een nieuwspagina kunnen ze eventueel nog blijven staan, maar op de homepage ziet een (terugkerende) bezoeker liever actuele teksten.

Check gratis hoe uw website scoort

Geplaatst in:
  • Website en Webshops