5 tips voor een goede homepage

Een homepage die past bij je bedrijf

Datum
10 juli 2017

Zoveel ondernemers, zoveel websites en zoveel verschillende homepages. De één kiest voor een pakkend beeld dat het hele scherm vult, de ander toont gelijk het volledige assortiment. Maar welke dingen zorgen nu voor de beste eerste indruk?

Check gratis hoe jouw website scoort

We hebben 5 basisvoorwaarden voor een goede homepage op een rij gezet:

  • Eigen huisstijl
  • Eén boodschap naar jouw klant
  • Scanbare pagina
  • Duidelijk menu
  • Schrijf actuele teksten


1. Gebruik je eigen huisstijl
De website is natuurlijk niet jouw enige communicatiemiddel. Jouw onderneming heeft visitekaartjes, advertenties, posters, een bord op de gevel etc. Waarschijnlijk zijn al deze uitingen gebaseerd op het logo en huisstijl. Overal dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en misschien zelfs dezelfde afgeronde hoekjes of lijnen. Een website die hier naadloos op aansluit, zorgt voor optimale herkenbaarheid. Het lijkt een inkopper, maar er zijn nog steeds veel websites die het bedrijfslogo laten zien, maar verder volledig afwijken van de huisstijl. 

 

2. Eén boodschap naar jouw klant
Het is verleidelijk om bezoekers bij binnenkomst op jouw website direct zo veel mogelijk te vertellen. Wie je bent, wat je allemaal verkoopt, waarom je dat verkoopt, noem het maar op. Toch is een homepage met allerlei verschillende onderdelen snel onoverzichtelijk of zelfs intimiderend. Bij de voordeur van jouw winkel of kantoor vertel je toch ook niet gelijk jouw hele levensverhaal? Maak dus een duidelijke keuze in wat je als eerste wilt communiceren. Het 'gevoel' van jouw bedrijf? Gebruik dan bijvoorbeeld een mooie foto. Jouw uitgebreide assortiment? Toon dan direct een slimme selectie van alle artikelen.

 

3. Zorg voor een scanbare pagina
Zodra bezoekers op de homepage komen, 'scannen' zij deze binnen enkele seconden om er achter te komen of dit de plek is waar zij moeten zijn. Zelfs als je voor één duidelijke boodschap heeft gekozen, kan de lay-out van de website verwarrend werken. Gevolg: Jouw bezoeker vertrekt naar een andere website. Er zijn een aantal tips waarmee je de homepage snel scanbaar maakt:

Tekst:

  • korte teksten (maximaal 2 alinea's)
  • bulletpoints in teksten
  • duidelijke koppen
  • ruime regelafstand

Vormgeving:

  • beperkt aantal kleuren (maximaal 5 verschillende)
  • opvallende kleur voor de belangrijkste onderdelen
  • voldoende ruimte voor foto's en andere afbeeldingen
  • herkenbare koppen

 

4. Zorg voor een duidelijk menu
De homepage van jouw website is niet alleen de voordeur van je website, maar ook een soort wegwijzer. Na de eerste indruk wil de bezoeker meer weten. Wat is hier nog meer te doen? Waar kan ik wat vinden? Zorg dus dat de navigatie (het 'menu' van de website) direct zichtbaar en herkenbaar is. De meest gangbare plek voor de navigatie is bovenin of aan de linker zijkant. Gebruik in de navigatie duidelijke, algemene termen als 'producten', 'behandelingen' of 'contact', zodat bezoekers niet hoeven te raden wat je precies bedoelt.

TIP!

De zin 'Welkom op onze website' mag je schrappen. Het maakt de openingstekst korter en je komt sneller to the point.

5. Houd teksten actueel
Al is de homepage nog zo herkenbaar, éénduidig en scanbaar, ook de inhoud van de teksten bepaalt de eerste indruk. Onze copywriters kunnen helpen goede teksten te schrijven, maar graag noemen we nog 1 valkuil die bezoekers direct rechtsomkeert laat maken: oude gegevens.

Een homepage met daarop een actie die 2 maanden geleden al afgelopen was, is geen uitnodiging om verder te kijken. Datzelfde geldt voor nieuwsberichten van weken geleden. Op een nieuwspagina kun je ze eventueel nog laten staan, maar op de homepage ziet een (terugkerende) bezoeker liever actuele teksten.

Check gratis hoe jouw website scoort

Geplaats in:
  • Website en Webshops