Creëer, beheer, stel samen: hoe zet u contentcuratie slim in?

Datum
01 oktober 2017
Contentcuratie. Wat is dat? Online marketingbureau DTG legt het je uit.

Advertenties, ludieke acties en kortingen: het zijn methodes om meer klanten te binden. Content op uw site houdt uw klanten geïnteresseerd. Maar hoe komt u aan al die content? Vanuit het niets beginnen kost veel energie. Contentcuratie is de beste start.

Wat is contentcuratie?

Contentcuratie is het verzamelen, beheren en delen van bestaande online informatie. Zet u dit in als marketingstrategie, dan laat u uw bezoekers zien dat u verstand van zaken heeft en u zich in relevante netwerken bevindt. U deelt kennis. Contentcuratie kost relatief weinig tijd, middelen en geld, want u recyclet bestaande online informatie. Een voordelige manier van klantenbinding dus!

Tip

Het delen van relevante artikelen, het retweeten van een grappige post of een vermakelijk filmpje op je Facebook plaatsen. Het is allemaal contentcuratie. Bent u fysiotherapeut? Deel een artikel over nieuwe massagetechnieken. Verhuurt u festivaltenten? Deel een filmpje van het grote evenement waar uw tenten staan. Contentcuratie kunt u zo groot of klein maken als u wilt. Zolang het aansluit bij de behoeftes van uw doelgroep.

Wie bereikt u er mee?

Uw potentiële klanten, dat ten eerste. Ziet uw contact relevante content, dan is de kans groter dat hij of zij uw website bezoekt. Hoe relevanter de informatie die u beschikbaar stelt, hoe meer u uitstraalt dat u specialist bent in uw vak. Dat waarderen niet alleen uw klanten, maar ook Google geeft u hier krediet voor. Laat uw expertise spreken en word beloond door Google. Uw website en social media worden beter gevonden. Potentiële partners nemen u serieus.

Ziet uw contact relevante content, dan is de kans groter dat hij of zij je site bezoekt”

Het stappenplan

Hoe kiest u de juiste content om te delen en waar vind u deze content? En hoe zorgt u ervoor dat het ook echt gelezen wordt? We zetten de stappen voor u uiteen.

  1. Houd een relevant doel voor ogen
    Bedenk eerst wat u aan uw bezoeker - en mogelijke klant - wilt meegeven. Bent u een biologische slager? Richt u dan op lekkere recepten met biologisch vlees. Heeft u een tandartsenpraktijk? Deel waardevolle kennis over kronen, kunstgebitten en de nieuwste tandheelkundige technieken. Stel altijd de vraag of uw informatie aansluit bij het doel van uw klant. U mag er natuurlijk wel een klein beetje van afwijken, maar onthoud dat klanten voor uw producten komen, niet voor kattenfilmpjes. Tenzij u een dierenarts bent, misschien.

  2. De juiste bronnen
    Het internet is bezaaid met fake news. Goede contentcuratie staat of valt bij betrouwbaarheid. Uw content komt van professionals uit uw vakgebied, goede bloggers of vakbladen. U kunt u laten helpen door websites van contentcurators. Scoop.it is een goed voorbeeld. Hier zoekt u grotendeels gratis, artikelen die bij uw bedrijf passen. Voor artikelen uit vakbladen gaat u naar Blendle. Met wat slim zoekwerk vindt u meer dan genoeg deskundige websites waar u gratis content van kan cureren. En doet u dit goed, dan dragen uw klanten vroeg of laat zelf ook content aan.

    Let op: vermeld altijd de bron! Ook als u herschrijft. Het versterkt uw autoriteit en voorkomt onbedoelde plagiaat.
  3. Tip

    HowardsHome Curation Hub is een van de Nederlandse autoriteiten in contentcuratie

    Bekijk hun filmpje op Youtube
  4. Verzamel, filter, categoriseer
    Maak gebruik van deelonderwerpen. Hang de juiste content aan relevante categorieën. Structuur in de variatie van de onderwerpen helpt om uw bedrijf geloofwaardiger te maken. Belicht onderwerpen van meerdere kanten en maak gebruik van tags als u veel content hebt.

  5. Geef uw content een authentieke dimensie
    Voeg waarde toe. Geef uw mening over het onderwerp. U bent de specialist op het gebied, toch? Voorzie de content van commentaar, eigen plaatjes of gebruik het als startpunt om volledig nieuwe content te creëren. Authenticiteit is belangrijk voor uw klanten, anders kunnen ze net zo goed naar de concurrent. Zo biedt de Facebook-pagina van Verkeersschool Nelen regelmatig relevante content van autoriteiten als het CBR, altijd met een eigen commentaar erbij. En er zijn hier regelmatig grappige foto’s te vinden van eigenaardige wegsituaties, veelal met een droge grap. Een mix dus, van eigen en geleende content. En Nelen deelt deze feed op de website. Slim!

  6. Stuur uw content gestructureerd de wereld in
    Heeft u voldoende waardevolle kennis voor uw klanten verzameld? Heeft u het een eigen touch gegeven? Dan is het tijd om te gaan delen. Welk kanaal past er het beste bij? Deelt u content via Facebook, Pinterest of e-mailnieuwsbrieven? Voeg eventueel een aparte blog of feed voor deze kennis aan uw website toe. Denk daarbij ook aan de timing. Gooit u alles in 1 keer online, dan concurreert u met uw eigen feed. Niemand gaat dat allemaal in een keer lezen of bekijken. Doseer de informatie. Zo houdt u uw bezoekers geïnteresseerd. Vraag u ook af wanneer uw contacten uw media bezoeken. Bedrijven doen dat tijdens werktijd, particuliere klanten juist niet.
Deel uw content via social media. Doseer de informatie. Zo houdt u uw bezoekers geïnteresseerd”

Het draait uiteindelijk om de gulden middenweg tussen eigen en geleende content. Laat het geheel meer zijn dan de som van de delen. Geef uw mening, laat zien welke expertise u in huis heeft en maak daarbij gebruik van bestaande content en kennis. Zo profileert u uw bedrijf als autoriteit, zonder dat het u al te veel moeite kost.

Wilt u meer weten over contentcuratie en hoe u dit zelf kunt toepassen op uw website? Neem contact ons op. Bel (020) 408 64 00.

Geplaatst in:
  • Website en Webshops
  • Online Vindbaarheid