Creëer, beheer, stel samen: hoe zet je contentcuratie slim in?

Datum
11 oktober 2017
Contentcuratie. Wat is dat? Online marketingbureau DTG legt het je uit.

Advertenties, ludieke acties en kortingen: het zijn methodes om meer klanten aan je te binden. Content op je site houdt je klanten geïnteresseerd. Maar hoe kom je aan al die content? Vanuit het niets beginnen kost veel energie. Contentcuratie is de beste start.

Wat is contentcuratie?

Contentcuratie is het verzamelen, beheren en delen van bestaande online informatie. Zet je dit in als marketingstrategie, dan laat je je bezoekers zien dat je verstand van zaken hebt en je in relevante netwerken bevindt. Je deelt kennis. Contentcuratie kost relatief weinig tijd, middelen en geld, want je recyclet bestaande online informatie. Een voordelige manier van klantenbinding dus!

Tip

Het delen van relevante artikelen, het retweeten van een grappige post of een vermakelijk filmpje op je Facebook plaatsen. Het is allemaal contentcuratie. Ben je fysiotherapeut? Deel een artikel over nieuwe massagetechnieken. Verhuur je festivaltenten? Deel een filmpje van het grote evenement waar je tenten staan. Contentcuratie kan je zo groot of klein maken als je wilt. Zolang het aansluit bij de behoeftes van je doelgroep.

Wie bereik je er mee?

Je potentiële klanten, dat ten eerste. Ziet je contact relevante content, dan is de kans groter dat hij of zij je website bezoekt. Hoe relevanter de informatie die je beschikbaar stelt, hoe meer je uitstraalt dat je specialist bent in je vak. Dat waarderen niet alleen je klanten, maar ook Google geeft je hier credit voor. Laat je expertise spreken en word beloond door Google. Je website en social media worden beter gevonden. Potentiële partners nemen je serieus.

Ziet je contact relevante content, dan is de kans groter dat hij of zij je site bezoekt”

Het stappenplan

Hoe kies je de juiste content om te delen en waar vind je deze content? En hoe zorg je ervoor dat het ook echt gelezen wordt? We zetten de stappen voor je uiteen.

  1. Houd een relevant doel voor ogen
    Bedenk eerst wat je aan je bezoeker - en mogelijke klant - wil meegeven. Ben je een biologische slager? Richt je dan op lekkere recepten met biologisch vlees. Heb je een tandartsenpraktijk? Deel waardevolle kennis over kronen, kunstgebitten en de nieuwste tandheelkundige technieken. Stel altijd de vraag of je informatie aansluit bij het doel van jouw klant. Je mag er natuurlijk wel een klein beetje van afwijken, maar onthoud dat klanten voor jouw producten komen, niet voor kattenfilmpjes. Tenzij je een dierenarts bent, misschien.

  2. De juiste bronnen
    Het internet is bezaaid met fake news. Goede contentcuratie staat of valt bij betrouwbaarheid. Jouw content komt van professionals uit jouw vakgebied, goede bloggers, of vakbladen. Je kunt je laten helpen door websites van contentcurators. Scoop.it is een goed voorbeeld. Hier zoek je grotendeels gratis, artikelen die bij jouw bedrijf passen. Voor artikelen uit vakbladen ga je naar Blendle. Met wat slim zoekwerk vind je meer dan genoeg deskundige websites waar je gratis content van kan cureren. En doe je dit goed, dan dragen je klanten vroeg of laat zelf ook content aan.

    Let op: vermeld altijd de bron! Ook als je herschrijft. Het versterkt je autoriteit en voorkomt onbedoelde plagiaat.
  3. Tip

    HowardsHome Curation Hub is een van de Nederlandse autoriteiten in contentcuratie

    Bekijk hun filmpje op Youtube
  4. Verzamel, filter, categoriseer
    Maak gebruik van deelonderwerpen. Hang de juiste content aan relevante categorieën. Structuur in de variatie van de onderwerpen helpt om je bedrijf geloofwaardiger te maken. Belicht onderwerpen van meerdere kanten en maak gebruik van tags als je veel content hebt.

  5. Geef je content een authentieke dimensie
    Voeg waarde toe. Geef je mening over het onderwerp. Jij bent de specialist op het gebied, toch? Voorzie de content van commentaar, eigen plaatjes of gebruik het als startpunt om volledig nieuwe content te creëren. Authenticiteit is belangrijk voor je klanten, anders kunnen ze net zo goed naar je concurrent. Zo biedt de facebookpagina van Verkeersschool Nelen regelmatig relevante content van autoriteiten als het CBR, altijd met een eigen commentaar erbij. En er zijn hier regelmatig grappige foto’s te vinden van eigenaardige wegsituaties, veelal met een droge grap. Een mix dus, van eigen en geleende content. En Nelen deelt deze feed op de website. Slim!

  6. Stuur je content gestructureerd de wereld in
    Heb je voldoende waardevolle kennis voor jouw klanten verzameld? Heb je het je eigen touch gegeven? Dan is het tijd om te gaan delen. Welk kanaal past er het beste bij? Deel je content via Facebook, Pinterest of e-mailnieuwsbrieven. Voeg eventueel een aparte blog of feed voor deze kennis aan je website toe. Denk daarbij ook aan de timing. Gooi je alles in 1 keer online, dan ben je je concurrent met je eigen feed. Niemand gaat dat allemaal in een keer lezen of bekijken. Doseer je informatie. Zo houd je je bezoekers geïnteresseerd. Vraag je ook af wanneer je contacten je media bezoeken. Bedrijven doen dat tijdens werktijd, particuliere klanten juist niet.
Deel je content via social media. Doseer je informatie. Zo houd je je bezoekers geïnteresseerd”

Het draait uiteindelijk om de gulden middenweg tussen eigen en geleende content. Laat het geheel meer zijn dan de som van de delen. Geef je mening, laat zien welke expertise je in huis hebt en maak daarbij gebruik van bestaande content en kennis. Zo profileer je jouw bedrijf als autoriteit, zonder dat het je al te veel moeite kost.

Wil je meer weten over contentcuratie en hoe je dit zelf kunt toepassen op jouw website? Neem contact ons op. Bel (020) 408 64 00.

Geplaatst in:
  • Website en Webshops
  • Online Vindbaarheid