Integreer uw online en offline marketing voor meer succes

3 voorbeelden om effectiever te zijn

Datum
02 september 2017

De online en de offline wereld zijn vervlochten. Ondernemers die beide gebruiken zijn effectiever. Ga maar na: als uw website naadloos aansluit op de aanbiedingen in uw winkel, blijven uw klanten terugkomen op uw site. Ze raken sneller getriggerd om naar uw winkel te komen of een bestelling te doen.

Verplaatst u zich in uw klant. Gebruikt hij liever zijn mobiel of laptop? Of heeft hij voorkeur voor een bezoek aan uw showroom? Het hangt er vanaf wat het doel is. Gaat het om het proeven van de sfeer, dan zal de keuze vallen op een bezoek. Wil hij snel een prijsvergelijk doen, dan is een klik naar uw site genoeg. Zo gemakkelijk alsuw klant schakelt, zo belangrijk is het dat uw boodschap eenduidig is. Want daarmee straalt u betrouwbaarheid uit. Integreren van offline en online. We laten het u zien met 3 voorbeelden.

Voorbeeld 1: Breng uw winkel online naar uw klant met de 360°-foto in Google Maps.

De stap om uw winkel te bezoeken is soms groot. Maar wat als u net allemaal mooie producten hebt neergezet? Dan laat u ze toch lekker vanuit de luie stoel door u winkel lopen! Door 360°-foto’s in Google Maps te laden, creëert u met weinig middelen uw eigen online showroom.

Neem Pelletkachel Tilburg. Een mooie onderneming, gelegen op een industrieel terrein buiten het centrum. Niet een plek waar u als klant snel komt. Het bedrijf overwon deze barrière met hulp van een 360°-fotograaf. U kunt het resultaat bekijken op de website. U krijgt direct een goed beeld van het assortiment. U leest zelfs de bordjes met de productspecificaties! En de winkel wordt met deze 360°-foto’s ook op Google Maps goed gevonden.

Tip!

Verandert het aanbod in uw showroom regelmatig? Pas dan ook met enige regelmaat je 360°-foto aan. U wilt uw klanten wel up-to-date informatie blijven bieden. Lukt dit niet? Overweeg dan de 360°-foto puur in te zetten voor sfeer. Dat werkt bijvoorbeeld uitstekend voor een mooi restaurant of een hippe discotheek.

Voorbeeld 2: Breid uw offline bereik uit met lokale online marketing in AdWords

U hangt een aanbieding op uw winkelruit. Voorbijgangers zien welk voordeel ze bij u krijgen. Wilt u mensen verderop bereiken, dan moet u posters gaan ophangen of adverteren in lokale krantjes. Met AdWords kan het gemakkelijker en gerichter. U stelt eenvoudig in dat mensen uw advertentie alleen zien als ze binnen een bepaalde straal van uw winkel zijn. En dan kunt u ook nog specificeren op leeftijd en geslacht.

Dus, heeft u bijvoorbeeld een restaurant in de Indische Buurt in Amsterdam? Dan maakt u een advertentie als: nu 50% studentenkorting op alle pizza’s. Deze leidt naar uw webpagina met de menukaart. Een vrouw van 23 in deze buurt die op haar telefoon zoekt naar ‘restaurant’, ziet waarschijnlijk uw advertentie. Navigeert ze door naar uw contactpagina, dan ziet ze dat de winkel om de hoek is. Ze komt langs voor een pizza met 50% korting, want ze is inderdaad student.

Tip!

Gebruik een lokkertje. Bijvoorbeeld een kortingsbon die 1 uur geldig is. Zo geeft u lezers van uw online advertentie extra stimulans om direct bij u binnen te lopen.

Voorbeeld 3: Breng met een bestelzuil uw online assortiment uw offline winkel in.

Uw webshop is een manier om klanten te trekken die niet zo snel naar uw winkel komen. Maar het kan ook andersom. Met een bestelzuil laat u mensen in uw winkel een uitgebreider assortiment doorzoeken. Spullen in het magazijn die niet goed passen in uw winkel, toont u hiermee alsnog. Met alle marketinginformatie erbij.

IKEA is meester in online winkelen in de showroom. U stelt op de computer in de winkel bijvoorbeeld eenvoudig zelf uw kledingkast samen. Wilt u weten hoe een deur er in het echt uitziet? Dan bekijkt u hem. Maar over de investering van een kast wilt u kunnen nadenken. Daarom biedt het bedrijf u de mogelijkheid om het kastontwerpprogramma thuis online te openen. U haalt uw eigen ontwerp gemakkelijk terug. En de offerte zit er direct bij. Natuurlijk hoeft u het als kleine ondernemer niet zo ingewikkeld te maken als IKEA. Besef alleen dat veel dingen minder moeilijk zijn dan u zou verwachten.

Tip!

Houd het simpel voor uzelf. Begin met tablet of pc op de toonbank. Laad er uw webshop op. Marktplaats, desnoods. Bespreek het extra assortiment met uw klant. Kijk of deze handelswijze iets voor u is en of u uit wilt breiden. Lease later eventueel een bestelzuil.

Wat biedt de toekomst op het grensvlak tussen online en offline marketing?

Ontwikkelingen in de online en offline marketing gaan door. Er zijn interessante experimenten gaande met Augmented en Virtual Reality op smartphones. Stelt u zich voor dat mensen die langs uw winkel lopen via Augmented Reality naar uw winkel kijken. Ze zien welke producten u in de aanbieding heeft, wat de reviews van uw bedrijf zijn en welke openingstijden u hanteert. Lopen ze bij u binnen, dan laat u ze met Virtual Reality beleven hoe de producten gemaakt zijn en welk verhaal erbij hoort.

Bij online marketingbureau DTG verwachten we dat de scheidingslijn tussen online en offline marketing verder zal vervagen. We zijn altijd op zoek naar oplossingen, en zetten die om naar online marketingoplossingen voor het mkb. Wilt u meer weten? Neem contact op met een van onze adviseurs.

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Online Klantinteractie
  • Website en Webshops