Integreer je online en offline marketing voor meer succes

3 voorbeelden om effectiever te zijn

Datum
14 september 2017

De online en de offline wereld zijn vervlochten. Ondernemers die beide gebruiken zijn effectiever. Ga maar na: als je website naadloos aansluit op de aanbiedingen in je winkel, blijven je klanten terugkomen op je site. Ze raken sneller getriggerd om naar je winkel te komen of een bestelling te doen.

Verplaats je in je klant. Gebruikt hij liever zijn mobiel of laptop, of heeft hij voorkeur voor een bezoek aan je showroom? Het hangt er vanaf wat het doel is. Gaat het om het proeven van de sfeer, dan zal de keuze vallen op een bezoek. Wil hij snel een prijsvergelijk doen, dan is een klik naar je site genoeg. Zo gemakkelijk als je klant schakelt, zo belangrijk is het dat jouw boodschap eenduidig is. Want daarmee straal je betrouwbaarheid uit. Integreren van offline en online. We laten het je zien met 3 voorbeelden.

Voorbeeld 1: Breng je winkel online naar je klant met de 360° foto in Google Maps.

De stap om je winkel te bezoeken is soms groot. Maar wat als je net allemaal mooie producten hebt neergezet? Dan laat je ze toch lekker vanuit de luie stoel door je winkel lopen. Door 360° foto’s in Google Maps te laden, creëer je met weinig middelen je eigen online showroom.

Neem Pelletkachel Tilburg. Een mooie onderneming, gelegen op een industrieel terrein buiten het centrum. Niet een plek waar je als klant snel komt. Het bedrijf overwon deze barrière met hulp van een 360° fotograaf. Je kunt het resultaat bekijken op de website. Je krijgt direct een goed beeld van het assortiment. Je leest zelfs de bordjes met de productspecificaties! En de winkel wordt met deze 360° foto’s ook op Google Maps goed gevonden.

Tip!

Verandert het aanbod in je showroom regelmatig? Pas dan ook met enige regelmaat je 360° foto aan. Je wilt je klanten wel up-to-date informatie blijven bieden. Lukt dit niet? Overweeg dan de 360graden-foto puur in te zetten voor sfeer. Dat werkt bijvoorbeeld uitstekend voor een mooi restaurant, of een hippe discotheek.

Voorbeeld 2: Breid je offline bereik uit met lokale online marketing in AdWords

Je hangt je aanbieding op je winkelruit. Voorbijgangers zien welk voordeel ze bij je krijgen. Maar wil je mensen verderop bereiken, dan moet je posters gaan ophangen, of adverteren in lokale krantjes. Met AdWords kan het gemakkelijker en gerichter. Je stelt eenvoudig in dat mensen jouw advertentie alleen zien als ze binnen een bepaalde straal van je winkel zijn. En dan kun je ook nog specificeren op leeftijd en geslacht.

Dus, heb je bijvoorbeeld een restaurant in de Indische Buurt in Amsterdam? Dan maak je een advertentie als: nu 50% studentenkorting op alle pizza’s. Deze leidt naar je webpagina met je menukaart. Is er een vrouw van 23 in deze buurt, en zoekt zij op haar telefoon naar ‘restaurant’, dan ziet ze waarschijnlijk jouw advertentie. Navigeert ze door naar je contactpagina, dan ziet ze dat de winkel om de hoek is. Ze komt langs voor een pizza met 50% korting, want ze is inderdaad student.

Tip!

Gebruik een lokkertje. Bijvoorbeeld een kortingsbon die 1 uur geldig is. Zo geef je lezers van je online advertentie extra stimulans om direct bij je binnen te lopen.

Voorbeeld 3: Breng met een bestelzuil je online assortiment je offline winkel in.

Je webshop is een manier om klanten te trekken die niet zo snel naar je winkel komen. Maar het kan ook andersom. Met een bestelzuil laat je mensen in je winkel een uitgebreider assortiment doorzoeken. Spullen in je magazijn die niet goed passen in je winkel, toon je hiermee alsnog. Met alle marketinginformatie erbij.

IKEA is meester in online winkelen in de showroom. Je stelt op de computer in de winkel bijvoorbeeld eenvoudig zelf je kledingkast samen. Wil je weten hoe een deur er in het echt uitziet? Dan bekijk je hem. Maar over de investering van een kast wil je kunnen nadenken. Daarom biedt het bedrijf je de mogelijkheid om het kastontwerpprogramma thuis online te openen. Je haalt je eigen ontwerp gemakkelijk terug. En de offerte zit er direct bij. Natuurlijk hoef je het als kleine ondernemer niet zo ingewikkeld te maken als IKEA. Besef alleen dat veel dingen minder moeilijk zijn dan je zou verwachten.

Tip!

Houd het simpel voor jezelf. Begin met tablet of pc op je toonbank. Laad er je webshop op. Marktplaats, desnoods. Bespreek je extra assortiment met je klant. Kijk of deze handelswijze iets voor je is en of je uit wilt breiden. Lease later eventueel een bestelzuil.

Wat biedt de toekomst op het grensvlak tussen online en offline marketing?

Ontwikkelingen in de online en offline marketing gaan door. Er zijn interessante experimenten gaande met Augmented en Virtual Reality op smartphones. Stel je voor dat mensen die langs je winkel lopen via Augmented Reality naar je winkel kijken. Ze zien welke producten je in de aanbieding hebt, wat de reviews van je bedrijf zijn en welke openingstijden je hanteert. Lopen ze bij je binnen, dan laat je ze met Virtual Reality beleven hoe de producten gemaakt zijn en welk verhaal erbij hoort.

Bij online marketingbureau DTG verwachten we dat de scheidingslijn tussen online en offline marketing verder zal vervagen. We zijn altijd op zoek naar oplossingen, en zetten die om naar online marketingoplossingen voor het mkb. Wil je meer weten? Neem contact op met een van onze adviseurs.

Geplaatst in:
  • Online Vindbaarheid
  • Online Klantinteractie
  • Website en Webshops