Zo komt uw site weer centraal in uw online marketingactiviteiten

Datum
08 juli 2017
Stel je website centraal in je online marketingactiviteiten

Ruim de helft (51%) van het mkb* haalt op dit moment minder dan 5% van hun omzet uit online activiteiten. Het lukt deze bedrijven dus onvoldoende om hun klanten online te bereiken. Terwijl ze er wel zijn: 76% van de Nederlandse consumenten* neemt online producten en diensten af. Een gemiste kans! Maar hoe bereikt u deze potentiële klanten? Simpel, stel uw website weer centraal in uw online marketingactiviteiten. Uw website is -naast uw online visitekaartje- namelijk dé plek waar u bezoekers kunt converteren tot klanten.

Begin bij het begin

Bij DTG werken we met het bereiksmodel en stappenplan voor online marketing. Onze  SEO- en SEA expert Johnas van Lammeren heeft hier onlangs een expertblog over geschreven. Hierin legt hij uit hoe beide modellen houvast bieden en inzicht geven in waar u op online marketinggebied mee bezig bent of zou moeten zijn. Waarom u als mkb'er het DTG-bereiksmodel zou moeten gebruiken heeft alles te maken met het kiezen van het juiste beginpunt. Veel mensen willen direct met SEA of display beginnen, maar hebben de overige zaken in het model nog niet op orde.

Met het bereiksmodel van online marketingbureau DTG weet je hoeveel potentiële klanten je bereikt met een online marketingactiviteit

Schieten met hagel

Het DTG-bereiksmodel laat de cost per contact of de cost per lead zien in. U begint met SEA aan de linkerzijde van het model (mond-tot-mond reclame, donkergroene balk). De kosten zijn dan laag, maar het bereik is klein. U schuift vervolgens naar verloop van tijd op naar rechts, richting de rode balk. Bij Display & Branding - denk bijvoorbeeld aan televisiereclame - is het bereik groot maar zijn de kosten voor conversie hoog. U bent dan eigenlijk met hagel aan het schieten.


Het DTG Plan van Aanpak

Het tweede model dat is zoals gezegd een plan van aanpak voor online marketing, in 5 stappen of vragen. Dit model is meer als flowchart vormgegeven en ziet er zo uit:

Het DTG Plan van Aanpak is een flowchart voor je online marketingactiviteiten

Stap 1 - Zijn uw doelstelling en doelgroep helder?
Wat wilt u met uw website bereiken en voor wie doet u het? En wat mag het kosten? Dat weten de meeste mensen toch, zou u denken? Dat is helaas vaak niet zo. Zelfs bij de grotere bedrijven, blijven ze het antwoord schuldig op de vraag: Wat mag 1 bezoeker/proefrit/brochuredownload of telefoontje kosten? Essentiële informatie voor uw latere strategie. Want hoeveel tijd, geld en effort gaat u steken in bepaalde kanalen? En hoe bepaalt u later anders of een bepaald kanaal lucratief is of juist niet?

Het antwoord op de vraag hangt af van welke rol uw website speelt in het aankoop- en serviceproces binnen uw bedrijf. Wat voor een producten/diensten u verkoopt of levert. En hoeveel contacten en leads u nodig hebt tot een conversie. 

Er zijn in theorie een 8-tal doelen te formuleren. Echter de meeste bedrijven vallen in een van de volgende 3 categorieën: 'informeren', 'werven' en 'verkopen'. Elk doel heeft andere KPI’s waarop je moet gaan meten en sturen.

Stap 2 - Voldoet de functionaliteit van uw website?
Dat is vaak niet het geval. De website werkt bijvoorbeeld niet goed op mobiel, is langzaam of niet gebruiksvriendelijk. Mijn advies: laat uw buurman of buurvrouw voor een goede fles wijn uw website eens checken. Ik garandeer: die komt zo terug met 10 fouten. Spelfouten, linkjes die niet werken, oud nieuws, verkeerde telefoonnummers, formulieren die niet werken, tot hele pagina’s die het niet doen.  

Stap 3 - Worden KPI's gemeten?
Bijna elke website is voorzien van een statistiekprogramma. Waarbij Google Analytics inmiddels op meer dan 60% van de websites is geïnstalleerd. De vraag die ik vaak stel is; kijkt u erin? En wat doet u ermee? Daar gaat het vaak fout. Want uit ervaring blijkt dat slechts 1 op de 10 doelen hebben ingesteld. Het heeft niet veel zin om doelen voor uw website te stellen, om deze vervolgens niet te meten. Dus bepaal ook voor uzelf welk doel u heeft met uw website, welke informatie heeft u nodig om dat te meten, zodat u er ook acties op kunt ondernemen.

Less is more:

Stap niet in de valkuil dat u op te veel tegelijk focust. Beperk wat u wilt bereiken in een bepaalde periode. Er is geen goed of fout. Er zijn trends. Zolang de trend over tijd (dus gemeten over een periode) verbeteringen laat zien. Denk hierbij aan dalende bouncerate, meer tijd per bezoeker of hogere conversieratio. Deze leiden uiteindelijk tot lagere kosten per conversie.  

 

Stap 4 - Is de websiteconversie voldoende?
Zo niet: waar en waarom gaat het fout? Wat kunt u verbeteren? Om hierachter te komen moet u gaan meten. Dit gebeurt nog veel te weinig. Pas als uw website voldoende converteert gaat u überhaupt aan online marketing denken. Vergelijk het met een fysieke winkel. Het heeft weinig zin om meer mensen in uw winkel te krijgen, als ze eenmaal binnen toch niets kopen. En al helemaal niet als u voor die bezoekers in uw winkel ook nog zou moeten betalen!

Stap 5 - Bereik ik mijn doelgroep voldoende?
Bij deze laatste stap komt het Bereiksmodel in beeld. Deze stap haakt daarmee in op uw website. Welke kanalen (channels) gaat u inzetten in uw online marketingmix? De conversie gaat u dan weer per kanaal meten. Hier is natuurlijk ook het Bereiksmodel van toepassing. Begin met pull- en daarna pas met pushmarketing. Want de kosten per conversie zijn nu eenmaal lager. Pas als je pullstrategie verzadigd is, is push de volgende stap.

 
Conclusie: van bezoekers naar conversie! Oftewel kijken, kijken en wel kopen!
Waar het samenvattend op neerkomt is dat u éérst uw website op orde moet zien te krijgen, voordat u in zee gaat met bedrijven die u een eerste plaats bij de zoekresultaten in Google beloven. Want dat levert misschien wel veel verkeer op, maar ook teleurstelling. Want het levert maar al te vaak geen conversie (geld) op. Het is met andere woorden geen duurzame oplossing maar eentje voor de korte termijn en daar investeert u natuurlijk niet in.

*Data uit MKB online monitor 2017

 

 

Geplaatst in:
  • Website en Webshops
  • Online Vindbaarheid