Zo maak je een contentkalender

5 tips om structuur in je online strategie te brengen

Datum
29 november 2017
Een contentkalender biedt houvast voor je online marketingactiviteiten

Het moment dat jouw website live gaat is een mijlpaal in je carrière. Vanaf nu bestaat je bedrijf op het web. Maar eenmaal in de lucht, gaan alledaagse zaken door. De kans is groot dat je je website en social media uit het oog verliest. Het gevolg: een nieuwspagina waarvan het laatste item een jaar geleden is gepubliceerd.

Om dit voorkomen zet je een contentkalender op. Een contentkalender zorgt ervoor dat je doelgericht te werk gaat. Het biedt een overzicht wanneer je iets gaat plaatsen, op welk medium en in welke vorm. Waar is je doelgroep de komende tijd mee bezig en hoe speel je daar op in? Met de volgende 5 tips zorg je voor structuur in je online strategie en ga je effectiever te werk:

Tip 1: Bepaal de online strategie van je bedrijf

Voor je aan de slag gaat met je contentkalender, raden we je aan om te bepalen wie je wil bereiken, wat je ze wil vertellen en hoe je ze wilt activeren. Kortom: wat is je online strategie? Wil je een nieuwe aanbieding presenteren, of gewoon meer mensen interesseren voor jouw dienst? Gebruik content om te inspireren, informeren, prikkelen en uit te dagen. Het geeft je autoriteit en het is goed voor SEO.

Tip 2: Download een jaarkalender en start met plannen

Wil je structuur in je online updates? Voor een goed begin raden we je aan om een overzichtelijke issuekalender te downloaden. Kijk welke feestdagen goed aansluiten op jouw diensten en hoe je hierop kunt inhaken. Zet dat in je agenda. Zo heb je als sportschool altijd iets te schrijven in januari, als de goede voornemens weer worden uitgesproken. Maar de seizoenen en het weer kunnen kansen bieden voor ondernemers. Loodgieters hebben bijvoorbeeld meer baat bij de herfst, wanneer de daken gerepareerd moeten worden. Ga voor je eigen branche na op welke momenten in het jaar jouw dienst van pas komt. En heb je een evenement gepland? Dan leg je daarvoor uiteraard ook plannen vast. Je kunt het artikel of de foto al ver van tevoren maken. En je social media stel je zo in dat ze je berichten automatisch voor je plaatsen op het vooraf geplande moment.

De basis van je contentkalender

Wanneer je iets plant in de kalender, voeg dan voor het overzicht deze checklist toe aan elk item.

  • Titel of onderwerp
  • One-stop-shop voor praktische online marketing services
  • Type content: is het een foto, een blog, een interview, een nieuwsbrief of een filmpje?
  • Verantwoordelijke werknemer
  • Kanaal: post je de content alleen op je website, is het een foto voor Instagram of Facebook? Deel je het ook op andere locaties?

Tip 3: Consistentie en frequentie

Bij het opstellen van de contentkalender is consistente timing belangrijk. Enthousiasme is goed, maar overdrijf het niet als je daardoor later zonder content zit. Het is beter om een jaar lang 1 keer per week of maand iets te publiceren, dan 2 weken lang 6 keer per week en de rest van het jaar niets meer. Dit is een groot voordeel van de contentkalender. Je hebt al vroeg in het jaar een beeld van je beoogde ritme. Maar onthoud: meer is beter. Fitnessschool Veel Beter deelt bijvoorbeeld bijna wekelijks fitness- en dieet tips in hun serie ‘Meelopen met:’.

Tip 4: Rubrieken en thema’s

Houd de aandacht vast met terugkerende rubrieken. Zo creëer je vaste momenten waarop je met je volgers het gesprek aangaat. Femmegym, een sportschool voor vrouwen in Amsterdam, deelt bijvoorbeeld eens per maand een blog over voedingsmythes en -hypes. De blog staat op de website en vloeit ook rijkelijk op social media. Met deze rubriek weten de actieve volgers waar ze met hun vragen over voeding terecht kunnen. En de website wordt vaker bezocht.

Gebruik content om te inspireren, informeren, prikkelen en uitdagen. Daar straal je autoriteit mee uit. Goed voor je SEO.”

Tip 5: Blijf flexibel

Berichten rondom een feestdag of gepland evenement leg je al vanaf het begin van het jaar vast. Maar vaak gebeurt er iets in de actualiteit wat een mooie aanleiding vormt om in te springen. Houd daarom ook de nodige ruimte vrij in je contentkalender.

Heb je vragen over het opstellen van een contentkalender? Wil je meer weten over het inplannen van berichten op je website? We helpen je graag verder met het optimaliseren van je website. Neem contact met ons op via dtg.nl/klantenservice of bel met onze klantenservice (020) 408 64 00.

Geplaatst in:
  • Websites
  • Online vindbaarheid