Zo maakt u een contentkalender

5 tips om structuur in uw online strategie te brengen

Datum
01 november 2017
Een contentkalender biedt houvast voor je online marketingactiviteiten

Het moment dat jouw website live gaat is een mijlpaal in je carrière. Vanaf nu bestaat je bedrijf op het web. Maar eenmaal in de lucht, gaan alledaagse zaken door. De kans is groot dat je je website en social media uit het oog verliest. Het gevolg: een nieuwspagina waarvan het laatste item een jaar geleden is gepubliceerd.

Om dit voorkomen zet u een contentkalender op. Een contentkalender zorgt ervoor dat uw doelgericht te werk gaat. Het biedt een overzicht wanneer u iets gaat plaatsen, op welk medium en in welke vorm. Waar is uw doelgroep de komende tijd mee bezig en hoe speelt u daar op in? Met de volgende 5 tips zorgt u voor structuur in je online strategie en gaat u effectiever te werk:

Tip 1: Bepaal de online strategie van uw bedrijf

Voor u aan de slag gaat met uw contentkalender, raden we u aan om te bepalen wie u wil bereiken, wat u ze wilt vertellen en hoe u ze wilt activeren. Kortom: wat is uw online strategie? Wilt u een nieuwe aanbieding presenteren, of gewoon meer mensen interesseren voor uw dienst? Gebruik content om te inspireren, informeren, prikkelen en uit te dagen. Het geeft u autoriteit en het is goed voor SEO.

Tip 2: Download een jaarkalender en start met plannen

Wilt u structuur in uw online updates? Voor een goed begin raden we u aan om een overzichtelijke issuekalender te downloaden. Kijk welke feestdagen goed aansluiten op uw diensten en hoe u hierop kunt inhaken. Zet dat in uw agenda. Zo heeft u als sportschool altijd iets te schrijven in januari, als de goede voornemens weer worden uitgesproken. Maar de seizoenen en het weer kunnen kansen bieden voor ondernemers. Loodgieters hebben bijvoorbeeld meer baat bij de herfst, wanneer de daken gerepareerd moeten worden. Ga voor uw eigen branche na op welke momenten in het jaar uw dienst van pas komt. En heeft u een evenement gepland? Dan legt u daarvoor uiteraard ook plannen vast. U kunt het artikel of de foto al ver van tevoren maken. En uw social media stelt u zo in dat ze uw berichten automatisch voor u plaatsen op het vooraf geplande moment.

De basis van uw contentkalender

Wanneer u iets plant in de kalender, voeg dan voor het overzicht deze checklist toe aan elk item.

  • Titel of onderwerp
  • One-stop-shop voor praktische online marketing services
  • Type content: is het een foto, een blog, een interview, een nieuwsbrief of een filmpje?
  • Verantwoordelijke werknemer
  • Kanaal: post u de content alleen op juw website, is het een foto voor Instagram of Facebook? Deelt u het ook op andere locaties?

Tip 3: Consistentie en frequentie

Bij het opstellen van de contentkalender is consistente timing belangrijk. Enthousiasme is goed, maar overdrijf het niet als u daardoor later zonder content zit. Het is beter om een jaar lang 1 keer per week of maand iets te publiceren, dan 2 weken lang 6 keer per week en de rest van het jaar niets meer. Dit is een groot voordeel van de contentkalender. U heeft al vroeg in het jaar een beeld van uw beoogde ritme. Maar onthoud: meer is beter. Fitnessschool Veel Beter deelt bijvoorbeeld bijna wekelijks fitness- en dieet tips in hun serie ‘Meelopen met:’.

Tip 4: Rubrieken en thema’s

Houd de aandacht vast met terugkerende rubrieken. Zo creëert u vaste momenten waarop u met uw volgers het gesprek aangaat. Femmegym, een sportschool voor vrouwen in Amsterdam, deelt bijvoorbeeld eens per maand een blog over voedingsmythes en -hypes. De blog staat op de website en vloeit ook rijkelijk op social media. Met deze rubriek weten de actieve volgers waar ze met hun vragen over voeding terecht kunnen. En de website wordt vaker bezocht.

Gebruik content om te inspireren, informeren, prikkelen en uitdagen. Daar straalt u autoriteit mee uit. Goed voor je SEO.

Tip 5: Blijf flexibel

Berichten rondom een feestdag of gepland evenement legt u al vanaf het begin van het jaar vast. Maar vaak gebeurt er iets in de actualiteit wat een mooie aanleiding vormt om in te springen. Houd daarom ook de nodige ruimte vrij in uw contentkalender.

Heeft u vragen over het opstellen van een contentkalender? Wilt u meer weten over het inplannen van berichten op je website? We helpen u graag verder met het optimaliseren van je website. Neem contact met ons op via dtg.nl/klantenservice of bel met onze klantenservice (020) 408 64 00.

Geplaatst in:
  • Website en Webshops
  • Online Vindbaarheid