De Telefoongids verschijnt in 2018 voor het laatst in boekvorm

Amsterdam - 11 januari 2018 

In de loop van dit jaar verschijnen voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids. Vanaf 8 februari 2018 wordt de gids voor het laatst bezorgd in de regio Dordrecht-Spijkenisse en vanaf 20 december 2018 tenslotte in Enschede. Daarmee komt na bijna 140 jaar een einde aan een unieke informatievoorziening over telefoon- en adresgegevens in Nederland. 

Sinds 1996 verschijnen de (altijd actuele) gegevens ook online op www.detelefoongids.nl en inmiddels zoekt het overgrote deel van de gebruikers online. De gedrukte versie wordt nog gebruikt door een beperkte groep ouderen, die dit jaar via een speciale cursus geholpen worden om de overstap naar online te maken.

DTG, de uitgever van De Telefoongids & Gouden Gids en van www.detelefoongids.nl, heeft in 2014 met het toenmalige ministerie van Economische Zaken afgesproken dat DTG de gids in ieder geval bleef uitgeven tot eind 2017. Nu uit onderzoek blijkt dat ook ouderen steeds meer online zijn en willen zijn, en dat nog slechts 2 procent van de gebruikers de papieren gids onmisbaar vindt, heeft DTG besloten om per eind 2018 definitief te stoppen met de verspreiding van papieren telefoongidsen. Het huidige ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) respecteert die beslissing. DTG heeft staatssecretaris Keijzer van EZK inmiddels geïnformeerd. Op haar beurt heeft zij de Tweede Kamer deze week per brief eveneens op de hoogte gesteld.

DTG rondt digitale transitie af
Met de overgang naar 100% online rondt DTG een ingrijpende transitie af die over de afgelopen zes jaar is doorgevoerd. DTG concentreert zich inmiddels volledig op dienstverlening aan kleine(re) bedrijven, die hen helpt om online beter vindbaar en bereikbaar te worden. Uit onderzoek in samenwerking met partner MKB Nederland blijkt dat die vindbaarheid nog sterk tekort schiet. De helft van alle mkb-ers haalt geen enkele omzet online, terwijl 76% van de Nederlanders regelmatig producten en diensten online aanschaft.

DTG brengt haar 85.000 klanten in beeld op websites als Google, Facebook, Openingstijden.nl en via locatieservices als TomTom en Apple Maps, biedt een klantenreview-programma en SEO- Google Adwords-campagnes. Op de kantoren van DTG in Amsterdam, Eindhoven, Zwolle en Tilburg werken 350 mensen, waaronder veel jonge medewerkers met verschillende creatieve- en online-vaardigheden.

 
Feestelijk afscheid van een iconisch boekwerk
Uitgever DTG gaat de publicatie van gedrukte telefoongidsen in stijl afsluiten met een speciale editie. De laatste Telefoongids & Gouden Gids wordt een uniek bewaarexemplaar en kan na verschijning nog een paar jaar gebruikt worden. Klanten en gebruikers van DTG hebben al belangstelling getoond voor een speciale vermelding in dit bewaarexemplaar. Aan het verschijnen van de laatste papieren Telefoongids zal in elke regio speciaal aandacht worden besteed. 

Begeleiding senioren  
Gebruikers van de papieren Telefoongids wil DTG helpen om de telefoonnummers en andere informatie over personen en bedrijven online op te zoeken. In samenwerking met SeniorWeb biedt DTG tegen een kleine vergoeding door het hele land workshops ‘online zoeken’ aan. Via de belangrijkste media voor senioren zal DTG dit aanbod in alle regio’s communiceren. 

Belangstellenden kunnen meer informatie vinden op www.seniorweb.nl/leercentra of tijdens kantooruren contact opnemen met Seniorweb op telefoon 030–2769965. 

Overigens blijft de telefonische nummerinformatielijn 1819 beschikbaar als alternatief voor online zoeken.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over DTG kunt u contact opnemen met:

Frank Witte, 1e lijn woordvoerder via Creative Venue PR, tel. 06 537 36 170, e-mail f.witte@creativevenue.nl

Melisa Seyhan, Communicatiemanager, telefoon: 06 414 58 691, e-mail: m.seyhan@dtg.nl

Over DTG
DTG is een bedrijf dat online marketingservices biedt voor ondernemers in Nederland met als doel om hen te helpen effectief online zaken te doen. Met onze kennis over online marketing en de mkb-markt helpen wij ondernemers beter vindbaar te zijn, zich online te presenteren en in contact te komen met nieuwe klanten. Dit doen wij onder meer door het realiseren van websites, advertentiecampagnes op Google, SEO-optimalisatie, online klantbeoordelingen en bedrijfsprofielen. DTG is in Nederland exclusief partner van Boostability & Yext en Google Premier mkb partner. DTG met hoofdkantoor in Amsterdam, heeft vestigingen in Eindhoven, Zwolle en Tilburg.