MKB bedrijven missen online kansen door verouderde websites

Amsterdam, 5 juli 2013 – MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB.

Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van het MKB een website heeft die ouder is dan vier jaar en 28% zelfs helemaal geen bedrijfswebsite heeft. Bijna 37% van de MKB bedrijven in Nederland geeft aan binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website.

Uit gesprekken met deze ondernemers blijkt dat 51% de bouw van hun website wil uitbesteden, 19% van de ondernemers de website zelf gaat bouwen en 30% de bouw bij familie, vrienden of kennissen neerlegt. De gemiddelde prijs die een MKB’er betaalt voor een nieuwe website is €1.982,- en de maandelijkse kosten voor onderhoud, hosting en overige diensten bedragen ongeveer €40,- per maand.

“Dat MKB ondernemers een website nodig hebben, realiseren zij zich bijna altijd”, aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. “Maar als je doorvraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver. Als ondernemers een website laten bouwen, moet deze direct geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en goed leesbaar zijn op smartphones.“

Professioneel advies
MKB bedrijven besteden de bouw van de website uit omdat ze zelf geen tijd hebben en omdat het hen aan online expertise ontbreekt. Voor advies hechten de meeste ondernemers veel waarde aan het advies van collega’s (41%) en vrienden en familie (36%). Slechts 36% van de MKB’ers gaat eerst in gesprek met een professioneel adviseur. “Nog altijd wordt ruim 20% van de websites door een goede bekende van de ondernemer gemaakt. Een grote groep ondernemers mist daardoor belangrijke kansen als het gaat om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet en het bereiken van nieuwe klanten, aldus Erik Hoekstra”.

Meest gezochte informatie tijdens oriëntatie naar nieuwe website:

• Voorbeelden van andere websites (39%)
  • De beschikbare functionaliteiten van een website (37%)
  • Design en vormgeving van een website (33%)

De drie belangrijkste aspecten bij de keuze voor een aanbieder zijn:

• Service/ondersteuning aanbieder (59%)
  • Kosten (57%)
  • Mogelijkheid om zelf eenvoudig, 24/7 aanpassingen te kunnen doen (47%)

Over de MKB Online Monitor
De MKB Online Monitor is in opdracht van DTG uitgevoerd door TNS Nipo onder meer dan 1.000 ondernemers in het MKB in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers in dienst. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd. Het onderzoek wordt twee keer per jaar gedaan en de tweede editie van de MKB Online Monitor zal in het najaar uitkomen.

Hoekstra licht toe: “Met de MKB Online Monitor willen wij vinger aan de pols houden bij MKB bedrijven als het gaat om de inzet en bestedingen van online media en middelen. Alleen op deze manier kunnen wij hen zo goed mogelijk bedienen en voorzien in de toenemende behoefte om online actief en zichtbaar te zijn.”

DTG biedt praktische online marketing services aan voor ondernemers in Nederland. Met deze services maakt DTG bedrijven beter vindbaar, helpt hen zich online te presenteren en in contact te komen met nieuwe klanten. DTG is al meer dan 125 jaar een partner voor het MKB in Nederland en heeft 146.000 actieve klanten. De media van DTG, de papieren Telefoongids & Gouden Gids, de site detelefoongids.nl en de mobiele Zoek & Vind app, worden maandelijks 11,5 miljoen keer geraadpleegd voor het zoeken van bedrijfsgegevens van ondernemers. DTG is een handelsnaam van De Telefoongids BV en is gevestigd in Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.

Voor meer informatie over DTG kunt u contact opnemen met:

Klaartje Vest, Sr. Corporate Communicatie Adviseur (T: 020-408 6767) of woordvoerder Marianne de Bruijn, Creative Venue (T: 020-452 5225).