MKB Online Monitor: toename investeringen online vindbaarheid

Van advertenties tot en met website updates

Amsterdam, 19 juni 2015 – TNS NIPO heeft, in opdracht van DTG, de MKB Online Monitor 2014 uitgevoerd onder 1000 ondernemers (tot 50 werknemers). In dit jaarlijkse onderzoek monitort TNS NIPO de trends en ontwikkelingen op het gebied van mediabestedingen door het MKB (van websites, flyers, advertenties tot en met online marketing).

De investeringen in online media nemen jaarlijks toe. In 2014 steeg de investering in websites en online media fors ten opzichte van 2013: 1.454 mln (2014) in totaal vergeleken met 757 mln (2013). De totale mediabestedingen (inclusief websites) in 2014 leverden een totaalbedrag van 3145 mln op. In 2013 was dat 2904. Kortom, de ondernemer blijft  investeren in de online vindbaarheid van zijn onderneming.

Print media versus online media
De trend van online mediabestedingen zette zich in 2014 fors door; de bestedingen in websites zijn t.o.v. 2013 bijna verdubbeld. Opvallend is de enorme bestedingstoename m.b.t. visuele en inhoudelijke aanpassingen van bestaande websites zoals design, teksten en foto’s. Ook de besteding in het bouwen van nieuwe websites is toegenomen.

De reclamebestedingen op het internet laten ook een verdubbeling zien. In 2014 heeft het MKB in totaal € 325 mln uitgegeven (in vergelijking € 166 mln in 2013). Het betreft hier grotendeels reclamebestedingen via Google AdWords. Daarentegen daalden de totale bestedingen in print media met 26%. Dagbladen verloren het meest terrein met een daling van 65%. Folders lieten als enige print medium een groei zien van 19%.

Uitgaven MKB in online marketing blijven stijgen
In 2014 is het aandeel bedrijven met een website gestegen van 70% naar 74%. In 2014 heeft 22% van de ondernemers hun bestaande website vervangen. De komende 2 jaar verwacht bijna de helft van de ondernemers hun website te vervangen. Daarnaast geeft een kwart van de ondernemers zonder website aan een website te willen bouwen. Binnen het MKB heeft 12% van alle bedrijven een specifieke webshop of pagina(s) binnen website waarop producten zijn te bestellen. Opmerkelijk: ongeveer een derde van de huidige webshops is in 2014 gebouwd. Het betreft hier dus een enorme groeimarkt voor websitebouwers.

Overigens heeft 45% van de kleine ondernemers de websitebouw uitbesteed aan een commerciële websitebouwer en heeft 36% zelf een website gebouwd met een commercieel online platform zoals Wordpress of Dreamweaver.

Over DTG bv

DTG bv is een bedrijf dat online marketing services biedt voor ondernemers in Nederland. Met onze kennis van de MKB-markt helpen wij ondernemers beter vindbaar te zijn, zich online te presenteren en in contact te komen met nieuwe klanten. Wij bouwen websites, beheren advertentiecampagnes op Google en verzorgen bedrijfspresentaties op onze eigen media en op die van ons partnernetwerk.

DTG bv is al meer dan 125 jaar partner voor het MKB en heeft 120.000 actieve klanten. De media van DTG bv, de papieren Telefoongids & Gouden Gids, de site detelefoongids.nl en de mobiele Zoek & Vind app, worden maandelijks 8,8 miljoen keer geraadpleegd voor het zoeken van bedrijfsgegevens van ondernemers. DTG bv is gevestigd in Amsterdam, Eindhoven en Zwolle.

Meer informatie over DTG bv:
www.dtg.nl

Voor meer informatie over DTG bv of dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Inge Hazewinkel, Sr. Communicatie Adviseur (T: 06 - 109 30 278)