Een website laten maken
in het competitieve online landschap

Hoe plaatst u zich als ondernemer in de bijna oneindige wereld van het internet, die enorm hard groeit? Het simpelste antwoord: met een website. Maar hoe zorgt u voor een goede website? Gaat u hem laten maken? En zo ja, door wie?

Voor ondernemers bieden websites meer dan alleen een visitekaartje. Het is in feite een wereld van mogelijkheden. U kunt uw online aanwezigheid zo eenvoudig of ingewikkeld maken als u zelf wilt. Om u een uitgebreid beeld te geven over de rol van de website in het online ondernemerslandschap, en de kansen die dit u biedt, nemen we u in dit artikel mee door de voordelen van websites, tips voor succes en de kosten voor het laten maken van een website. Die hoeven namelijk helemaal niet hoog te liggen.

We bespreken het onderhoud, algemene functies van bedrijfswebsites en natuurlijk de vraag of u dit zelf kunt doen of beter uitbesteden. We sluiten af met een trip down memory lane, een korte geschiedenis van de opkomst van websites met wat verdere achtergrondinformatie. Ook interessant!

Uw website laten maken bij DTG

Tips als u een website
wilt (laten) maken

Overweegt u een website te laten maken of om zelf aan de slag te gaan? In beide gevallen is goede kennis belangrijk. Neem onze tips ter harte. Het zijn punten waar we bij DTG altijd goed op letten, omdat ze bewezen goed werken voor zowel consumenten als ondernemers en zoekmachines.

Tip 1: Template of maatwerk?

Een veelgestelde vraag bij het kiezen van de beste oplossing is: een template of maatwerk? Het antwoord op die vraag is: dat onderscheid is niet zwart-wit. De werkelijkheid is dat vrijwel alle webbouwers tot op zekere hoogte gebruikmaken van bestaande vormen en eerder gemaakte structuren. Ze vinden niet elke keer het wiel opnieuw uit. Dit stelt ze in staat om tegen een scherpere prijs hogere kwaliteit te leveren. Is dat een reden om voor een gratis template te kiezen? Dat ook weer niet. Met webexpertise onderscheidt u zichzelf.

Het grootste bezwaar tegen het gebruik van gratis templatewebsites, is dat dit soort websites allerlei beperkingen hebben. Er worden bij gratis templates strakke grenzen getrokken op designgebied, die alleen tegen betaling overschreden kunnen worden. Vaak gebeurt dat stap voor stap, waardoor gratis-templategebruikers vaak op de lange termijn toch aardig wat geld uitgeven. En het eindresultaat is zelden onderscheidend.

De professionele, betaalde oplossingen bieden vanaf het begin al meer flexibiliteit voor aanpassingen, waardoor uw website er direct een stuk unieker uitziet. Bovendien bieden betaalde opties de kans om te sleutelen aan de achterkant, wat diepere zoekmachine-optimalisatie mogelijk maakt. Uiteindelijk is de professionele optie voor ondernemers dus een combinatie van template en maatwerk. De gratis varianten zijn voor volwassen bedrijven zelden aan te raden.

Tip 2: UX, UX, UX!

Tip 2: UX, UX, UX!

Een valkuil waar veel ondernemers in vallen, is dat ze een website laten maken zoals zij die graag zien, waarbij ze zich te weinig inleven in de websitebezoeker. Een klassieke fout, die niet verbazingwekkend is: als ondernemer bent u trots op uw bedrijf, en wilt dat op uw manier laten zien. Bij UX, ‘User Experience’, design draait het om de ervaring van de bezoeker. Die wil in zo kort mogelijke tijd doorgronden of u biedt waar hij of zij naar zoekt. Een UX-designer bouwt een gastvrije, duidelijke structuur. De designer legt als het ware een soort rode loper uit voor de consument. Geen online koffie, maar wel snelle helderheid en transparantie. En natuurlijk visuele begeleiding richting het contactformulier en andere belangrijke online locaties.

Tip 3: Functioneel is professioneel

Er is oneindig veel mogelijk met websites, en dat maakt de verleiding groot om uit te pakken met visueel vuurwerk. Onze tip in dit kader is: gebruik de opties met mate. Plaats bijvoorbeeld een sfeervol filmpje in de banner, maar houd die video visueel eenvoudig met niet te veel beweging. Heeft u bijvoorbeeld een bakkerij? Toon daar dan ingezoomde, knedende handen met deeg en meel. Maar niet een ingewikkeld filmpje met veel ingewikkelde shots van de bakkerij.

Gebruik ook andere dynamische elementen met mate. Kan er op een afbeelding worden geklikt? Dan is een kleurverandering via een hover-effect een prima idee. Maar doe dit niet voor vele afbeeldingen op 1 pagina, dan komt het weer te rommelig over. Zorg ervoor dat elk visueel element een duidelijke functie heeft.

Ook tekst moet nuttig en to-the-point zijn. Gebruik in de introductie gerust wat sfeer, maar schrijf verderop strak en bondig. Meestal volstaat het om kort te noemen hoelang uw bedrijf bestaat. Houd dat kort, tenzij u echt een markante bedrijfsgeschiedenis kunt presenteren, met mooie foto’s en leuke anekdotes, een verhaal dat iets toevoegt aan uw dienst. Of aan het karakter van uw bedrijf. Consumenten willen liever weten hoe ze u kunnen bereiken en wanneer u open bent. Twijfelt u of u iets wel of niet moet doen? Praat erover met een expert.

Tip 4: Blijf werken aan SEO

Tip 4: Blijf werken aan SEO

Zoekmachineoptimalisatie begint bij een goede opbouw van uw site. Vanaf het moment van livegang is dit iets om continu te verbeteren. De concurrent zit ook niet stil. Hij is net als u altijd op zoek naar een betere positie in Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo en andere zoekmachines. Gebruik de tekstuele SEO-foefjes, of laat dit doen door een expert. Zorg er in ieder geval altijd voor dat u per product of productcategorie een url aanmaakt, zodat de zoekmachines uw aanbod zo specifiek mogelijk traceren. Uiteindelijk draait het erom dat de consumenten die uw diensten zoeken, u weten te vinden. Ons advies is om dit met een expert continu verder uit te werken, of daar zelf genoeg uren in te steken. Want door uw website regelmatig bij te werken, blijft u in de picture bij de zoekmachines.

Een website laten maken:
de 5 voordelen

Ondernemers vragen ons nog wel eens waarom ze voor een professionele website zouden kiezen. Er zijn talloze redenen op te noemen om een website te laten maken. Die zetten we hier nog even voor u op een rij.

Uw klant ervaart u dichterbij

Eén van de grote verschillen tussen een website en een bedrijfspand, is dat uw klanten online dag en nacht op bezoek kunnen komen. En vanaf elke plek. Ze zijn niet gebonden aan uw openingstijden of bel-uren als ze vragen hebben: veel antwoorden vinden ze wanneer het hen zelf uitkomt op uw site. Zo gezien biedt een website heel wat extra toegankelijkheid voor de klant, die veel minder werk vergt dan uw winkelpand.

Uw website is een unieke uiting van uw bedrijf

Sommige ondernemers gebruiken Facebook voor hun promotie. Dat is een prima manier om bezoekers te trekken, maar een bedrijfswebsite komt professioneler over. Het straalt meer zelfvertrouwen uit. Op uw eigen site heeft u bovendien veel meer mogelijkheden om uw klant te informeren: u zit niet vast aan de standaard Facebook-feed structuur. U heeft dus meer controle over wat uw bezoekers te zien krijgen. Al dan niet met hulp van een expert. En uiteraard sluit een eigen website het gebruik van Facebook niet uit. Die 2 vullen elkaar uitstekend aan.

Uw website is uw beste kans om via zoekmachines gevonden te worden

Door geïnteresseerde kopers gevonden worden. Wie wil dat nou niet? Er zijn talloze trucjes om websites met tekst en links hoger te laten scoren in zoekmachines. Social media helpen u uw bedrijfsnaam vindbaar te krijgen, maar websites bieden bredere mogelijkheden. Met een eigen website heeft u de teugels in handen om via allerlei zoekwoorden gevonden te worden. Bijvoorbeeld op termen zoals ‘fietsenmaker Uithoorn’ of ‘lekkage Ude Spoed’. Dit zijn termen waar mensen op zoeken, omdat ze de dienst nodig hebben. Een expert van DTG adviseert u hier graag in, en onze copywriters voeren het werk met liefde voor u uit.

De website is een basis voor alle online marketing

Voor andere marketing-uitingen is een goede website onmisbaar. Neem adverteren in zoekmachines. Waar zou de zoekmachine-advertentie zonder website naartoe leiden? U zet uw website op uw visitekaartje en op flyers, nodigt via uw site bezoekers uit voor uw nieuwsbrief, en leidt er via social media consumenten naartoe. Een site is een ideaal centraal punt van uw online aanwezigheid. Technisch gezien heeft dat voordelen: zoekmachines nemen deze centrale positie waar, en geven uw website bonuspunten als er veel verkeer naartoe wordt geleid.

Uw bezoekersaantallen inzichtelijk

U vindt nergens zulke goede informatie over uw klantgedrag als online. Door middel van moderne meettechnologie bent u met een website haarfijn in staat om te meten waar de interesse van uw bezoekers naar uit gaat. U ziet bijvoorbeeld of uw bezoekers vaker zoeken naar een specifiek product of vaker klikken op een bepaalde dienst. Deze informatie is waardevol wanneer u uw strategie voor de toekomst bepaalt of als u wilt kiezen op welke bedrijfstak u meer accent wilt gaan leggen.

Wat kost een website laten maken?

Websites zijn, als u het goed aanpakt, een uitstekende manier om voor een laag budget effectief te adverteren. Het is bijvoorbeeld veel goedkoper om een website te laten maken en die een jaar te laten draaien, dan om datzelfde jaar te adverteren bij een regionale omroep. Uw bereik is weliswaar minder, maar bedenk: de klanten die op uw website komen zijn al in uw dienst of product geïnteresseerd. Overigens is ons advies niet om in plaats van andere marketing-uitingen een website te laten maken. Ons advies is om een website te laten maken. En daar dan eventueel andere online marketing aan toe te voegen. Duur hoeft het namelijk niet te zijn: u komt vaak met enkele honderden euro’s al een heel eind. Soms komt daar nog een serviceabonnement bij.

Kwaliteit die past bij uw bedrijf

De kosten van een website lopen zo ver uiteen als de soorten website zelf. Als u een eenmansbedrijf heeft, hoeft u echt geen tienduizenden euro’s uit te geven om een site te laten maken. Tenzij u hele specifieke functionaliteiten nodig heeft, zoals administratieve tools, geavanceerde planningsmodules, specialistische apps of high-end design. Zelfs voor de simpelere planningsmodule, bijvoorbeeld om een tafel te reserveren in een restaurant te reserveren, kunt u meestal terecht bij een bedrijf dat werkt met enkele honderden euro’s opstartkosten plus rond de € 50,- servicekosten per maand.

Voor de meeste mkb’ers is een website van maximaal 10 pagina’s meer dan genoeg. U heeft dan de ruimte voor een homepagina waarin u uw bedrijf introduceert, een contactpagina om bezoekers uit te nodigen u te bellen of te e-mailen en een aantal pagina’s waarin u uw diensten of producten uiteenzet. Het liefst wordt de site zo gemaakt dat deze op diverse diensten in zoekmachines komt bovendrijven. U heeft dan een uitstekend visitekaartje. En uw bedrijf wordt goed gevonden.

Wanneer die 1000+ euro betalen?

De meeste webbouwers rekenen een klein bedrag per maand voor onderhoud. Heeft u uw site dus voor meerdere jaren, dan lopen de kosten langzaam op. Dit is heel redelijk: uw dienstverlener maakt namelijk zelf ook kosten om uw site online en up-to-date te houden. Hebben we het over 1000 of duizenden euro’s opstartkosten, dan mag u al een behoorlijke site verwachten. U heeft bijvoorbeeld een bedrijf van een man of 20, en heeft specifieke functionaliteiten of apps nodig. Of u stelt bepaalde eisen aan het design, en huurt zelf al regelmatig een bedrijfsfotograaf in om uw onderneming goed in beeld te brengen. U heeft bijvoorbeeld een exclusieve juwelenzaak, of een zeer winstgevende golfbaan. In dat geval zou u kunnen overwegen om voor een wat prijzigere website te kiezen. Maar ook als design een belangrijk onderdeel vormt van uw diensten.

Websites van 10.000 euro en meer

Een goede richtlijn om te bepalen of u een website van meer dan € 10.000,- nodig heeft, is: heeft u een vaste communicatiedeskundige in dienst? Is dit niet het geval, dan kunt u met minder ook vooruit. Heeft u die wel, dan is uw bedrijf groot genoeg om een serieuze positie in te nemen in het online medialandschap.

U doet aan branding, social media, zoekmachine-adverteren en nieuwsbrieven. Uw deskundige is dan nauw betrokken bij de totstandkoming van de site, en de site wordt in stappen gebouwd. We hebben het dan dus ook echt over maatwerk. Door het gebruik van een uitgebreid contentmanagementsysteem zoals WordPress, houdt u in dit geval alle opties open voor verdere ontwikkeling.

Er is in principe geen grens aan de kosten die u voor de bouw van een nieuwe site kunt uitgeven. Multinationals hebben een team van websitebouwers en communicatiespecialisten in huis. Zij geven miljoenen of zelfs miljarden per jaar uit aan een complete, uitgebreide website, die dag in dag uit wordt bijgewerkt. Daar verschijnt dagelijks veel nieuwe content, en wordt ook aan de lopende band oude content verwijderd of aangepast.

Nieuwe functionaliteiten worden projectmatig intern uitgedacht en ontwikkeld. Maar zoals we al zeiden, voor een kleine tot middelgrote ondernemer zijn die praktijken niet wenselijk.

De kosten van extra zoekmachine-optimalisatie

Concurrentie online is net als die offline. Of u met minimale inzet komt bovendrijven in de zoekmachines, hangt er vooral van af waar u werkt. In de stad of op het platteland. Bedrijven die in rurale gebieden werken, worden gemakkelijker gevonden. Dat betekent niet automatisch dat op het platteland adverteren een voordeel is: daar zijn namelijk over het algemeen wel minder klanten. Een andere belangrijke factor is de mate waarin uw bedrijf iets unieks levert. Levert u een heel specifiek product dat nergens anders in de regio verkrijgbaar is? In dat geval onderscheidt u zich makkelijker dan als u een veel geboden dienst levert. Elk bedrijf heeft unieke kwaliteiten, maar die zijn niet altijd snel duidelijk te maken aan zoekmachines. Soms vraagt het benadrukken van uw unieke kwaliteiten om wat extra inzet.

Zoekmachine-optimalisatie of SEO biedt dan uitkomst. Dat houdt in dat u uw website meer body geeft, waardoor u op een bredere hoeveelheid onderwerpen gevonden gaat worden. U kunt hiervoor meer pagina’s aanmaken, maar u kunt ook bestaande pagina’s uitbreiden met meer tekst. De meeste website-aanbieders leveren deze dienst. Zij schrijven tekst op basis van uw wensen. Hiervoor wordt een tarief per uur of per pagina gerekend.

Houd er rekening mee dat SEO geen wondermiddel is. Net zoals in de echte wereld, is het online moeilijk om te concurreren met bedrijven die, bijvoorbeeld, een orde van grote omvangrijker zijn dan het uwe. Ook uw concurrenten huren SEO-experts, en uiteindelijk kan er maar 1 helemaal bovenaan staan. Maar door slim bezig te gaan, vindt u ongetwijfeld toch manieren om ook tussen sterke concurrentie op te vallen. En eigen klanten aan te trekken. Voor een SEO-dienst, de uitbreiding van uw website, moet u gemiddeld zo’n € 100,- per pagina rekenen. Dat is vergelijkbaar met het optimaliseren op 1 zoekintentie. Bijvoorbeeld ‘haar laten knippen in Winterswijk’ of ‘occasion kopen in Almelo’. Gaat het om een zoekterm met veel concurrentie, zoals ‘Riool ontstoppen Utrecht’, dan redt u het met 100 euro helaas niet. U zult bij hogere concurrentie mogelijk fors meer moeten investeren. Het is in dat geval raadzaam om uw onlinemarketingstrategie te verbreden.

Kijk hier wat uw website bij DTG zou kosten

Welk onderhoud heeft
een website nodig?

Een website heeft niet alleen input nodig bij het bouwen, maar vergt ook onderhoud. Zijn er veranderingen in uw bedrijf? Dan geeft u deze liefst snel door. Ook wilt u qua trends een beetje bij blijven. Een website uit de jaren ’90, komt tegenwoordig niet meer professioneel over. Daarbij komt dat wetswijzigingen soms aanpassingen vergen, en ook toenemende concurrentie kan om wat onderhoud vragen. Bij DTG zijn veranderingen onderdeel van het serviceabonnement. We lopen de belangrijkste aandachtspunten voor website-onderhoud even rustig met u door.

Bijhouden van bedrijfsveranderingen

Bijhouden van bedrijfsveranderingen

U krijgt nieuwe collega’s, past af en toe de openingstijden aan, misschien verhuist u eens naar een geschikter pand of leert u een nieuwe vaardigheid. Uw bedrijf verandert, en dan is het logisch dat u uw website updatet. Door veranderingen van uw onderneming ook online bij te houden, laat u uw klanten zien dat u er naar streeft om ze optimaal te informeren. Zoekmachines registreren deze veranderingen. U gaat beter gevonden worden op uw nieuwe dienst of werklocatie.

Wet en veiligheid

Wet en veiligheid

Sinds 25 mei 2018 geldt in Europa de nieuwe wet voor bescherming van privégegevens (AVG). Dat houdt in dat u als ondernemer sindsdien meer verantwoording moet kunnen afleggen voor de gegevens die u over klanten opslaat. Ook moet iedereen met een website zijn bezoekers informeren over de opslag van data, onder andere door middel van een cookie-wall. Dit soort nieuwe wetswijzigingen vragen om wat onderhoud. Hetzelfde geldt voor aanverwante technische updates zoals het SSL-certificaat dat voor wat extra online veiligheid zorgt. Door deze updates door te voeren, blijft uw website bij de zoekmachines in de picture. En, belangrijker nog, u voldoet aan de wet.

Software-updates en het versnellen van uw site

Software-updates en het versnellen van uw site

Op de achtergrond ontwikkelt internet continu. Hier vertellen we u meer over in de paragraaf over de geschiedenis van websites. Er worden aan de lopende band updates ontwikkeld die websites verbeteren, versnellen en handiger maken. Vaak gebeurt dit automatisch. Soms vereist het wat werk van een specialist. Het bekendste voorbeeld is het responsive design. Toen contentmanagementsystemen de optie invoerden om websites automatisch aan het scherm aan te passen, moesten designers voor alle websites veranderingen doorvoeren. Groot hoeft een update vaak niet te zijn, maar het moet wel even gebeuren, anders komt uw website in zoekmachines in het gedrang.

Ook trends vragen om aanpassingen

Ook trends vragen om aanpassingen

Veranderingen in uw bedrijf, de wet of de technologie zijn een goede aanleiding om na te denken over de look van uw site. Webdesigners zoals die van DTG zijn altijd op de hoogte van de nieuwste trends en moderne functionaliteiten die gunstig zijn voor uw website. Een website die visueel bij de tijd is, straalt meer vertrouwen en professionaliteit uit. Bezoekers raken daardoor sneller overtuigd om een aankoop te doen of een offerte aan te vragen. Momenteel is een ruime opzet trendy, met functioneel buttongebruik. Dynamische elementen zoals hover-effecten beginnen weer in de mode te raken, en ook bannervideo’s kunnen een stijlvolle toevoeging zijn. Hierover meer onder de tips in de eerste paragraaf.

Onderhoud is deel van het DTG-abonnement

De 5 functies van bedrijfswebsites

De functie van een site bepaalt de opbouw. Hoewel elke site een hoofddoel heeft, zien we in de praktijk per site meestal meerdere functies. Door bepaalde modules en structuren aan uw site toe te voegen, stelt u de functie van uw site wat bij. Het blijft wel zo dat de basis van uw site leidend is. Als een site is opgebouwd om te informeren en mensen aan te sporen om contact op te nemen, is deze niet zomaar omgebouwd tot webshop. De kern blijft de kern. We lopen de belangrijkste functies van sites even door.

Branding

Het goed in de markt zetten van uw bedrijfsidentiteit is belangrijk voor de herkenning van uw klanten. Branding draait erom dat uw bedrijf bekender wordt, en dat potentiële klanten direct aan u denken wanneer ze uw product of dienst nodig hebben. Een site gericht op branding is goed vindbaar, professioneel opgezet en mooi om naar te kijken. Deze communiceert uw huisstijl, uw visie en uw merkidentiteit. Met uw online aanwezigheid toont u uw publiek dat u een serieuze, professionele partij bent, en informeert u bezoekers op uw eigen unieke manier.

Lead generation

Verkopen is een helder doel, gemakkelijk te meten. Het doel van directe verkoop geldt voor webshops. Het vraagt om een feilloze zoekfunctie, uitgebreide productbeschrijvingen met aantrekkelijke beelden en een werkend, betrouwbaar betaalsysteem. Is het product goed, is de prijs correct en heeft de webshop een goede reputatie? Dan volgt de productverkoop vanzelf.

Productverkoop

Door geïnteresseerde kopers gevonden worden. Wie wil dat nou niet? Er zijn talloze trucjes om websites met tekst en links hoger te laten scoren in zoekmachines. Social media helpen u uw bedrijfsnaam vindbaar te krijgen, maar websites bieden bredere mogelijkheden. Met een eigen website heeft u de teugels in handen om via allerlei zoekwoorden gevonden te worden. Bijvoorbeeld op termen zoals ‘fietsenmaker Uithoorn’ of ‘lekkage Ude Spoed’. Dit zijn termen waar mensen op zoeken, omdat ze de dienst nodig hebben. Een expert van DTG adviseert u hier graag in, en onze copywriters voeren het werk met liefde voor u uit.

Dienstverlening

Sommige kleine ondernemers gebruiken hun website voor online dienstverlening. Zo is het voor een administratiebedrijf soms handig om boekhoudsoftware aan de site te koppelen, zodat klanten daarin hun gegevens kunnen uploaden. Ook boekingsmodules en veelgestelde vragen zijn een vorm van dienstverlening. Vooral overheidsbedrijven gaan ver met online dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst. De mogelijkheden zijn talrijk, maar voor kleine ondernemers zijn kleine online diensten vaak meer dan genoeg.

Advertentie-inkomsten genereren

Een typisch doel voor de entertainment- en mediawebsites. In dit model zorgt u ervoor dat websitebezoekers zo veel mogelijk tijd op uw site doorbrengen. Meer kliks betekent meer kansen voor advertenties, en dus meer inkomsten. Voor de mkb’er is dat meestal niet relevant, tenzij u ambities heeft als blogger of vlogger, of tenzij uw dienstverlening iets met content te maken heeft. Als u videomaker bent, bijvoorbeeld, of schrijver.

Uw site zelf doen
of laten maken?

De meeste ondernemers hebben geen tijd om zelf een website te maken. Soms laten ze het aan een neefje over, of aan een andere goede kennis. Als deze persoon echt ervaring heeft met dit werk en professionele diensten levert voor een vriendenprijsje, is dat natuurlijk altijd een goed idee. Zeker als u er iets voor terug kunt doen. Maar als de webbouwer gebruikmaakt van gratis templates die eerder beperkend zijn dan dat ze u in staat stellen om uw bedrijf op een professionele manier vindbaar te maken, denk dan 2 keer na.

Een professionele webbouwer maakt niet alleen een mooie website voor u. Hij of zij zorgt voor tekst die uw site op de kaart zet. De meeste bouwers huren hier experts voor in. Designers houden rekening met het pad dat uw bezoeker over de website aflegt. Ze richten op conversie. Bovendien is een webbouwer op de hoogte van de nieuwste trends in webdesign, en de nieuwst bruikbare technieken. Voor webdesign geldt in principe hetzelfde als voor alle andere diensten en producten: kwaliteit en ervaring mogen wat kosten. Ons advies is om dat ervoor over te hebben.

Wat doen de webdesigners
van DTG voor u?

DTG levert scherp geprijsde basiswebsites inclusief onderhoud. Wij zijn gespecialiseerd in sites voor kleine ondernemingen van tussen de 1 en de 30 man. Onze websites starten bij 3 pagina’s, met als richtlijn een maximum van 15. Precies wat de meeste mkb’ers nodig hebben. Onze designers ontwikkelen continu nieuwe online oplossingen voor visueel aantrekkelijke, trendy en functionele sites. Bij het opbouwen van onze websites, gaan we bij DTG uit van uw wensen en behoeftes, en adviseren we over de beste oplossingen voor uw bedrijfstak. Onze specialisten helpen u de slimste structuur te ontwikkelen om 1) uw bedrijf overzichtelijk te vertegenwoordigen en 2) goed vindbaar te zijn tussen de steeds sterkere concurrentie.

Uw website vanaf dag 1 AVG-proof

Uw website vanaf dag 1 AVG-proof

Nieuwe DTG-websites voldoen vanaf het begin aan de wet persoonsgegevens. Dat houdt in dat wij bij de bouw van uw website meerdere zaken afvinken. In de eerste plaats zorgen we voor een cookie-melding. Deze toont uw bezoeker dat uw website cookies opslaat. Mocht u bovendien zoekmachine-advertenties afnemen, dan komt dit in de cookie-melding te staan. De tweede feature is die van het vinkje bij het contactformulier. Vult een bezoeker een contactverzoek in, dan is hij of zij verplicht eerst de privacyverklaring te lezen. Deze is aanklikbaar in het contactformulier en in de footer. De privacyverklaring stelt u zelf op, maar wij bieden hiervoor desgewenst een template.

Onderhoud is deel van uw contract

Onderhoud is deel van uw contract

Sluit u bij DTG een websitecontract af, dan kunt u ons tijdens werktijden altijd raadplegen voor advies, en voor het doorvoeren van wijzigingen. Moet er een nieuw product op uw website komen, dan maken wij dat graag voor u aan. Wilt u een foto wijzigen, dan stuurt u die gewoon naar ons op, met een duidelijke indicatie van de plek waar deze moet komen. Technische updates voeren wij door, en tekstuele aanpassingen vallen binnen de mogelijkheden. Extra pagina’s zijn ook mogelijk, maar daar komen wel extra maandelijkse kosten bij. Eventuele SEO-toevoegingen bieden wij u apart aan.

Bekijk de moodboard

Bekijk de moodboard

Wilt u meer weten over de technische mogelijkheden van de websites van DTG? Bekijk dan ook eens onze moodboard. Hier ziet u precies welke opties allemaal voor uw website inzetbaar zijn. Raak geïnspireerd door een wereld van kleuren, visuele effecten en handige features om u het leven gemakkelijker te maken.

Achtergrond­informatie over websites

Maar wat is een website eigenlijk?

Het antwoord op de vraag lijkt helder: iedereen kan zich een voorstelling maken van wat een website is. Maar probeer het eens te definiëren. Dan komt u al snel uit bij de url van de site, de homepagina en meestal andere pagina’s of bestanden onder hetzelfde adres. Toch is een website veel meer dan dat. Het is een bron van kansen en ontwikkeling.

Een website wordt gehost op een fysieke locatie. Die is niet geografisch gebonden. Websites zijn onderling verbonden en zorgen voor onderling verkeer. Hun bestaan is met het internet vervlochten op manieren die we al lang niet meer beseffen. Wat zou internet zijn zonder websites? Die vraag is vergelijkbaar met ‘Wat is taal zonder woorden?’ of ‘Wat is wiskunde zonder cijfers?’. Ze bestaan niet zonder elkaar. Websites zijn de drijvende kracht achter het internetverkeer, bepalend voor de servers die worden gebouwd, de bekabeling die wordt gelegd en de ontwikkeling die het internet doormaakt. Zodoende vervullen websites in de maatschappij, en dus ook voor u als ondernemer een belangrijkere rol dan u in uw dagelijks leven beseft. Met altijd meer potentie.

Een korte geschiedenis van websites

’s Werelds eerste website werd gelanceerd op 6 augustus 1991 door het Europese onderzoeksinstituut CERN. Deze is nog online te bezichtigen. Er bestond in die tijd al een basale internetstructuur, die vooral binnen bedrijven werd gebruikt. ARPANET begon rond 1983 bestaande netwerken te koppelen, in wat toen het ‘Netwerk der netwerken’ werd genoemd. In 1993 lanceerde NCSA de browser Mosaic.

De browser bood een gemakkelijke toegang tot websites, toen 130 in totaal. Mosaic was niet de eerste browser, maar wel degene die het internet als medium aan de man bracht. Het verkocht uiteindelijk de licentie door aan Microsoft, met Internet Explorer als resultaat. Chrome, Firefox en Safari volgden rap.

Tussen 1993 en 1997 explodeerde het aantal websites: het nam jaarlijks gemiddeld met een factor 10 toe. De eerste afname van het aantal kwam pas in 2010, en sindsdien zijn websites alweer verzesvoudigd. Momenteel zijn er meer dan 1,5 miljard websites online voor bijna 4 miljard gebruikers wereldwijd.

Contentmanagement

Contentmanagement

Waar het maken van websites oorspronkelijk alleen aan whizzkids was weggelegd, is ook daarin in 3 decennia veel veranderd. De opkomst van gebruiksvriendelijke contentmanagementsystemen zoals WordPress maakte het voor de leek een stukje gemakkelijker om zelf een simpele, redelijk mooie website samen te stellen. De early adopters gingen bloggen. Templates en thema’s maakten dit nog toegankelijker: met vaste lay-outs en inwisselbare foto’s. Zeker toen het gratis werd. Gewoon even een tekstje uploaden of een foto wijzigen was alles wat je nog hoefde te doen om je eigen site te beheren. Maar al gauw bleek dat veel sites er hetzelfde uitzagen. Dus kozen bloggers toch weer voor betaalde varianten met meer vrijheid in het design.

Online handel

Online handel

Ook handel via websites ontwikkelde vliegensvlug. De muzikant Sting verkocht het eerste item online: de cd Ten Summoner’s Tales op 11 augustus 1994. Verder waren in de beginperiode vooral wijn, chocola en bloemen populaire online handelsproducten. PayPal vergemakkelijkte in 1999 de betaling drastisch, en sindsdien zit ook de online handel van andere producten in de lift. Zo werd er in 2018 € 2,4 biljoen uitgegeven aan online producten. Met 12 nullen dus.

De opkomst van nieuwe functies

De opkomst van nieuwe functies

Naarmate de bandbreedte toeneemt, nemen ook de functies van websites toe. Waar websites ooit bestonden uit tekst met af en toe een plaatje, kwamen de geluids- en videofragmenten in de vroege jaren 2000 snel op. Het online landschap werd pas echt interactief toen platforms als Facebook en Youtube de gemiddelde gebruiker veel ruimte gaven voor eigen uploads. Zo ontstond een verbindend karakter van deze websites. En het online entertainment veroverde terrein. Websites begonnen de functie van TV over te nemen. Het werd voor adverteerders aantrekkelijk om hier flink in te investeren.

De introductie van de responsive website

De introductie van de responsive website

In de vroege jaren 2010 braken de smartphones door. Dit stelde nieuwe eisen aan websites, namelijk dat ze ook op kleinere schermen overzichtelijk en aantrekkelijk overkomen. Designers moesten daardoor websites soms wel 3 keer opbouwen. Al snel kwam de responsive website. Dit is een techniek die automatische aanpassing van de site aan het scherm mogelijk maakt. Het tekstformaat vergroot bij kleinere schermen, zodat de inhoud leesbaar blijft, en ook plaatjes schalen automatisch mee met het scherm. Deze techniek werd snel booming. Sinds 2015 geven de grote zoekmachines responsive technieken voordeel in de rankings. Dit type design is namelijk extra gebruiksvriendelijk.

Van techniek naar design

Van techniek naar design

Weet u nog hoe websites er vroeger uitzagen? Rechttoe rechtaan, egale achtergrond en als we eerlijk zijn niet echt mooi. Vergelijk het met nu. De laatste belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van websites is die van design en user experience of UX. Naarmate de mogelijkheden toenamen, werden sites met goede looks en gebruikersgemak dominanter. Een zowat grenzeloze hoeveelheid designs en mogelijkheden is inmiddels de revue gepasseerd, zoals u bijvoorbeeld ook in de DTG moodboard kunt zien. De kern van het verhaal anno nu is functionele gebruiksvriendelijkheid. Hier was Steve Jobs, de oprichter van Apple, heer en meester in. Hoewel volgens sommigen de opkomst van UX al te herleiden is tot de feng sui van 6000 v.Chr., is voor ons de manier waarop Apple de vierkante ruiten van Windows in kleurrijk en intuïtief te doorgronden glas-in-lood veranderde de doorslaggevende ontwikkeling. En al helemaal als het gaat om mobiel internet.

Verschillende soorten websites

Verschillende soorten websites

Zo veel mensen, zo veel websites. Technisch gezien zijn ze van eenvoudig naar complex onder te verdelen in 1) statische websites, 2) brochurewebsites, aan te passen met een contentmanagementsysteem, 3) interactieve websites met loginvelden, 4) webshops met betalingsfunctie en 5) webapplicaties die worden doorontwikkeld. Voor het mkb zijn vooral de eerste 4 types relevant. Categorie 5 wordt alleen gebruikt door bedrijven die echt complexe eisen stellen aan hun site. Deze sites worden altijd op maat gemaakt, en kosten tienduizenden euro’s of meer. We gaan hier dan ook in dit artikel niet verder op in. Laten we de andere categorieën vanuit hun functie bekijken.

Bedrijfswebsites

Bedrijfswebsites

Bedrijfswebsites vallen onder een brede, diverse groep waarbij het promotie het belangrijkste doel is. Dit kunnen statische sites zijn, maar ook aanpasbare sites met contentmanagementsysteem en interactieve opties. Het doel is bescheiden: het gaat meestal om lokale bekendheid, waarbij vindbaarheid voor klanten in de buurt een belangrijke rol speelt. De site is dan vergelijkbaar met een fysieke winkel of een bedrijfspand. De online houvast van een bedrijf. Het kan worden gebruikt door een divers type bedrijven, van administratieve dienstverleners tot beautyshops en van hoveniers tot fietsverhuur.

Portfoliowebsites

Portfoliowebsites

Wie vaak iets nieuws kan laten zien, maakt van zijn of haar bedrijfswebsite een portfolio. Het draait hier om de visuele presentatie. Foto’s, ontwerpen en projectbeschrijvingen zijn het onderwerp. Portfolio’s worden meestal via het bestaande netwerk verspreid, dus vindbaarheid speelt in dit geval een minder grote rol. Portfoliowebsites zijn niet statisch, en hebben een contentmanagementsysteem dat het gemakkelijker maakt regelmatig updates door te voeren. Meestal is de functionaliteit van deze websites eenvoudig; login-functies of koopbuttons zijn niet nodig. Wel hebben portfoliowebsites een prominent contactformulier. De bezoeker moet natuurlijk weten hoe hij of zij de maker het beste contacteert.

Webshops

Webshops

Bedrijven die internet willen inzetten om meer te verkopen, maken daarvoor gebruik van een webshop. Webshops zijn een alomtegenwoordige soort site, ingericht voor de directe verkoop van producten. Een geordende presentatie dus, met per product een aparte pagina. Soms zelfs ook per kleur of variant. Daar hoort een georganiseerd betaalsysteem bij. U wilt als bedrijfsleider niet alleen dat uw klanten veilig geld kunnen overmaken, maar ook dat de betalingsinformatie gestructureerd in uw administratie binnenkomt. Webshops werken het beste als de organisatie van de site aansluit bij de interne organisatie van het bedrijf. De bestaande webshops hebben alle mogelijke formaten, van een eenmanszaak tot multinationals als Amazon.

Entertainment- en mediawebsites

Entertainment- en mediawebsites

In de wereld van websites is vermaak een belangrijke drijfveer. Kranten, tv-zenders, lokale omroepen en andere entertainers maken volop websites puur om bezoekers geboeid te houden. Vaak zit daar een advertentieplan achter, dat ervoor zorgt dat de makers inkomsten genereren. Bij deze websites komt continu kwalitatieve content binnen. De server moet in staat zijn om veel tekst, beeldmateriaal en video’s te verwerken. Dit stelt eisen aan de websitestructuur. Bezoekers weten intuïtief hoe ze de content kunnen navigeren. Dat werkt vaak met featured content en verdeling in duidelijke thema’s. Vaak is dit bovendien gekoppeld aan social media of nieuwsbrieven. Kleinere platforms komen hier nog weg met simpele technologie, maar grotere nieuwsbedrijven hebben in-house webbouwers in dienst, die continu aan nieuwe functies werken.

Community websites

Community websites

De laatste soort site die we hier willen behandelen, zijn de community websites. Facebook, Twitter en Instagram zijn de bekendste en grootste voorbeelden, maar ook forums, politieke sites en andere nieuwe community-sites vallen hieronder. Bezoekers loggen in om content te plaatsen, te delen en te bediscussiëren. Deze websites draaien op hoge bezoekersaantallen en stoppen over het algemeen veel energie in toegankelijke login-functies, intuïtief gebruikersgemak en goede koppeling met de rest van het internet. Ze leven veelal van advertentie-inkomsten. Je hebt het dan vrijwel altijd over dure platforms met grote teams van webbouwers. Voor mkb’ers kan een community website lucratief zijn als hij of zij veel met maatschappelijke thema’s te maken heeft. In zo’n geval zorgt online dialoog voor extra binding van klanten met het bedrijf. Maar het beheren kost veel tijd.

Heeft u verder nog vragen?

Heeft u vragen over uw eigen website, of bent u nieuwsgierig geworden naar de website-diensten van DTG? We vertellen u hier graag alles over.

Neem contact op met onze experts

We zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur

Woordenlijst

AVG

Algemene verordening gegevensbescherming. Een op 25 mei 2018 ingevoerde Europese wet die transparantie voorschrijft op het gebied van gebruik van online data. Deze wet stelt bepaalde eisen aan websites van ondernemers.

Cookie-Wall

Een pop-upscherm dat aangeeft dat een website cookies gebruikt voor het functioneren, voor analytische doeleinden en voor marketing.

Content

Alle inhoud op een website. Ze geven zowel sfeer als informatie. Zowel tekst als beeldmateriaal vallen hieronder.

Contentmanagementsysteem

(CMS) Een website van waaruit andere websites te bouwen en aan te passen is. Deze is zo vormgegeven dat gebruikers zo min mogelijk code hoeven in te vullen. Hoe veel code dat in de praktijk wordt, hangt af van de gebruiker, de ambities en het CMS.

Featured content

Wanneer op een website regelmatig content wordt geplaatst, wordt de functie van ‘Featured content’ gebruikt om bepaalde content tijdelijk meer onder de aandacht te brengen. Vaak is deze dan bovenaan de website zichtbaar. Het gaat veelal om nieuw geplaatste content.

GDPR

Afkorting voor General Data Protection Regulation, de international naam voor AVG. Zie ‘AVG’.

Mono

Het contentmanagementsysteem van DTG. Het stelt ons in staat om voor een scherpe prijs goede websites voor het mkb op te leveren.

Navigeren

Online een pad afleggen over websites en tussen websites.

Responsive design

Een type design waarbij de website meeschaalt met het scherm. Deze vorm van design is minder arbeidsintensief dan het opstellen van meerdere sites voor meerdere schermen.

SEO

Afkorting van Search Engine Optimization. Alle handelingen die je verricht om een website zo hoog mogelijk op de zoekmachines te laten ranken.

Template

Een vaste vormgeving die voor meerdere websites wordt gebruikt, waarbij aanpassingen alleen binnen bepaalde randvoorwaarden kunnen worden gedaan.

WordPress

Het bekendste contentmanagementsysteem. Dit systeem biedt talloze mogelijkheden, zowel voor het mkb als voor grote ondernemingen.